رژیم غذایی دش Dash مناسب برای فشار خون بالا
 فشار خون بالا یک مشکل مزمن و تقریبا بدون نشانه است که عدم توجه به آن پیامدهای جبران ناپذیری در پی دارد؛ یکی از بهترین راه های مقابله با فشار خون رژیم غذایی دش است

درمان فشار خون بالا با رژیم غذایی دش Dash

مطالعه ای جدید بر شواهدی که نشان می دهند رژیم غذایی دش (DASH) یا رویکرد غذایی برای توقف پرفشاری خون می تواند به کاهش خطر فشار خون بالا کمک کند، افزوده است. پژوهشگران دریافتند که دنبال کردن این رژیم غذایی حتی به بزرگسالان زیر 75 سال کمک می کند تا از نارسایی قلبی جلوگیری کنند.

 مطالعه ای که در نشریه American Journal of Preventive Medicine منتشر شد، به تجزیه و تحلیل داده های بیش از 4,500 نفر اقدام کرده است. پژوهشگران برای بیش از 13 سال شرایط شرکت کنندگان را دنبال کردند تا چگونگی تاثیر رژیم غذایی دش بر فشار خون آنها را بررسی کنند.

رژیم غذایی دش بر مصرف میوه ها، سبزیجات، مغزدانه ها، غلات کامل، مرغ، ماهی و محصولات لبنی کم چرب متمرکز است. این مطالعه بیان می کند که برای حفظ فشار خون در محدوده سالم باید برخی مواد غذایی خاص از وعده های غذایی روزانه حذف یا مصرف آنها بسیار محدود شود.

به گفته پژوهشگران، نمک، گوشت قرمز، و غذاها و نوشیدنی های شیرین شده با شکر می توانند آثار مثبت رژیم غذایی دش را از بین ببرند. این رژیم غذایی کاهش مصرف خامه پر چرب و نوشیدنی های الکلی را نیز توصیه می کند.

سدیم یکی از پر مصرف‌ترین گزینه ها در فهرست موادی است که باید تا حد امکان از آن پرهیز کرد.افراد باید زمانی که خارج از خانه غذا می خورند به ارزش تغذیه ای یا مواد تشکیل دهنده وعده های غذایی خود توجه داشته باشند.

به عنوان مثال، بیش از 75 درصد سدیم مصرفی آمریکایی ها در روز از غذاهای فرآوری شده و غذاهای رستورانی سرچشمه می گیرد.

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، سدیم بیش از حد می تواند فشار خون و خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.

نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های مصنوعی یکی دیگر از خوراکی پر مصرف مرتبط با سکته مغزی است. مطالعه ای در سال 2015 نشان داد خطر ابتلا به مشکلات قلبی‌عروقی در زنان مسن که دو یا تعداد بیشتری نوشابه رژیمی در روز مصرف می کردند 30 درصد بیشتر بود.

در مطالعه اخیر پژوهشگران دریافتند که فواید سلامت رژیم غذایی دش به بهبود سلامت قلب نیز کمک می کند. در همین راستا، افرادی که از غذاهای بالقوه مضر پرهیز می کردند احتمال کمتری داشت از نارسایی قلبی و پرفشاری خون به طور همزمان رنج ببرند.


بیشتر بدانید : رژیم 'دش' بگیرید!

بیشتر بدانید : 10 رژیم برتر سال 2018

بیشتر بدانید : بهترین رژیم غذایی برای دیابت

بیشتر بدانید : فشار خون بالا و فشار خون بدخیم را بشناسید

بیشتر بدانید : خوراکی هایی علیه فشار خون بالا و فشار خون پایین


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: asriran.com