چربی خون را با این غذاها تنظیم کنید!کاهش کلسترول و تری گلیسرید
چربی خون یکی از عواملی است که تاثیر مستقیم بر سلامت قلب و مغز می گذارد، بالا رفتن کلسترول و تری گلیسرید خطراتی جدی به دنبال دارد که در ادامه تغذیه ای مناسب برای آن بیان می شود

برای کاهش کلسترول و تری گلیسرید خون چه غذاهایی بخوریم؟

بالا بودن تری گلیسیرید یا کلسترول از مقدار طبیعی آنها در خون. کلسترول بالا یک مشکل سلامت جدی محسوب می شود. سطح بالای چربی یا کلسترول خون می‌تواند باعث عوارضی مانند آترواسکلروز (سفت و شکسته شدن عروق)، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی، افزایش شانس ابتلا به سکته مغزی، کبد چرب و... شود.

بیشتر بدانید : کلسترول بالا بدتر است یا تری گلیسرید بالا؟

بیشتر بدانید : بهترین غذاها برای کاهش تری گلیسرید خون

اولین و بهترین راه برای کاهش یا رفع این مشکل، اصلاح رژیم غذایی است. در این باره با دکتر خدیجه رحمانی، متخصص و استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی گفت و گو کرده ایم. وی در این باره می‌گوید: افزایش چربی خون یا "هایپر لیپیدمی" یکی از ریسک فاکتورهای مهم ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد است که با توجه به عوارض مصرف داروهای شیمیایی محققین امروزه تاکید بسیاری بر درمان غیر دارویی جهت درمان این بیماری دارند.

مهم ترین راهکار درمان غیر دارویی برای افراد مبتلا به افزایش چربی خون، اصلاح شیوه زندگی به ویژه تغذیه و ورزش منظم است.این متخصص تغذیه اظهار کرد: مطالعات متعدد انجام شده توسط محققان نشان داده است که اصلاح رژیم غذایی باعث کاهش کلسترول کل و کلسترول بد خون (LDL) و نیز تری گلیسیرید خون می‌شود و نیز انجام ورزش و فعالیت فیزیکی بخصوص ورزش‌های هوازی باعث افزایش کلسترول خوب خون یا همان (HDL) و کاهش میزان تری گلیسیرید خون می‌شود و ترکیب این روش‌ها به بهبود بیماری افراد مبتلا به افزایش چربی خون کمک خواهد کرد.

بیشتر بدانید : افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد با این نوشیدنی

افراد مبتلا به بیماری افزایش چربی خون جهت اصلاح رژیم غذایی شان باید برخی موارد رعایت کنند که یکی از مهمترین آنها کاهش دریافت کالری مازاد بر نیاز بدن است بدین خاطر که در صورت دریافت کالری مازاد، بدن این کالری را تبدیل به چربی می‌کند لذا ضروری است که افراد در رژیم غذایی خود به مصرف مواد غذایی که منابع کالری زا هستند، توجه کرده و مصرف آنها را کاهش دهند.

به طور کلی کاهش مصرف چربی‌های غذایی برای افراد مبتلا به چربی خون بالا ضروری است لذا افراد باید مقدار روغنی که جهت پخت غذا می‌خواهند استفاده کنند را حتما با قاشق اندازه گیری کنند تا میزان مصرف آن مشخص شود زیرا این افراد باید در طی روز از چربی‌ها فقط به میزان یک قاشق غذا خوری بهره ببرند.

 افرادی که میزان چربی خون در آنها از حد نرمال، بالاتر است باید میزان مصرف چربی‌های اشباع را به میزان کمتر از هفت درصد کل کالری کاهش دهند. تاکید می‌شود که این افراد از مصرف هر گونه روغن حیوانی پرهیز کرده و به طور کل از گوشت‌های بدون چربی و لبنیات کم چرب یا بدون چربی استفاده نمایند.

افراد مبتلا به چربی خون بالا ،حذف اسیدهای چرب ترانس که عمدتا از روغن‌های چرب جامد تامین می‌شود، باید در برنامه رژیم غذایی قرار گیرد. افراد مبتلا به چربی خون بالا از مصرف غذاهای سرخ شده در روغن خودداری کرده و سعی کنند غذاها را یا به صورت بخار پز یا آب پز میل کنند ویا جهت پخت غذا از ماهیتابه رژیمی یا وسایلی استفاده کنند تا میزان چربی خون در آنها به حد نرمال برسد.

یکی دیگر از راهکارهای تغذیه‌ای جهت رساندن چربی خون به حد نرمال در افراد مبتلا به‌هایپر لیپیدمی، کاهش چربی‌های غیر اشباع با چند مضاعف مانند روغن‌های سویا، ذرت آفتابگردان و... به میزان کمتر از10 درصد کل کالری مصرفی در طی روز می‌باشد.

افراد مبتلا به چربی خون بالا باید مصرف چربی‌های غیر اشباع با یک باند مضاعف مانند روغن زیتون، روغن کانولا، روغن مغزها مانند کره بادام زمینی و... را به میزان کمتر از20 درصد کالری کل روزانه افزایش دهند.

بیشتر بدانید : رازهایی راجع به روغن زیتون!!

کلسترول

این استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی با بیان این نکته که" مصرف کلسترول روزانه در افراد مبتلا به افرایش چربی خون باید بیشتر از 200 میلی گرم نباشد "، اظهار کرد: به طور کلی کلسترول خون از دو منبع تامین می‌شود که شامل این می‌شود که یا در بدن ساخته می‌شود یا از چربی‌های حیوانی و زردهتخم مرغ به دست می‌آید.

در افراد مبتلا به چربی خون بالا میزان مصرف کربوهیدرات‌ها باید به میزان 50 تا 60 درصد کل کالری روزانه باشد لذا بهتر است افراد از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند آرد، نان‌های سبوس دار که سبوس در خود آرد استفاده شده و... استفاده شود.

 افراد‌ هایپر لیپیدمی نیز استفاده از غلات کامل مانند جو، گندم، که در سوپ و آش و.... مورد استفاده است نیز باید در رژیم غذایی شان روزانه گنجانده شود.دکتر رحمانی تصریح کرد: افراد مبتلا به چربی خون بالا میزان مصرف فیبر خود را در طی روز به 20 تا 30 گرم برسانند که با مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها به میزان 8 واحد نیاز بدن ‌ طی روز تامین می‌شود.

افراد مبتلا به چربی خون بالا باید مصرف حبوبات را به میزان حداقل سه بار در هفته برسانند بدین خاطر که در این افراد میزان مصرف پروتئین باید به کمتر از 20 درصد برسد لذا حبوبات و لبنیات جایگزین مناسبی جهت کاهش مصرف گوشت در این افراد می‌باشد.این متخصص توصیه کرد : هر فردی حتی در صورتی که میزان کلسترول خون در حد نرمال باشد جهت پیشگیری از افزایش می‌تواند به متخصص تغذیه مراجعه کند تا با گرفتن دستور رژیم غذایی مناسب برای همیشه در سلامتی و نشاط کامل باشد.

یکی از دلایل مهم افزایش سنتز تری گلیسرید در بدن اضافه وزن و چاقی می باشد . بنابراین اگر بتوانید وزنتان را کاهش دهیدمی توانید تولید و سنتز تری گلیسیرید را در بدنتان کاهش دهید.

نگران نباشید اگر هنوز با وزن ایده آل خود فاصله دارید، حتی اگر بتوانید ۱۰ درصد اضافه وزن تان را نیز کم کنید . با آزمایش خون متوجه خواهید شد که میزان تری گلیسیرید خون شما کاهش یافته است.

بیشتر بدانید : اگر تری گلیسرید بالا دارید، از این غذاها اجتناب کنید

بیشتر بدانید : برای کاهش کلسترول چه بخوریم و چه نخوریم

بیشتر بدانید : چند اقدام ساده برای کاهش کلسترول خون

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: روزنامه آفتاب یزد