کبد چرب در کودکان + درمان خانگی کبد چرب
 کبد چرب یکی از مشکلاتی است که ارتباط مستقیم با تغذیه دارد و اخیرا کودکان هم درگیر این مشکل شده اند، در این مطلب به روش های خانگی برای درمان کبد چرب اشاره می شود

 

کبد به طورطبیعی حاوی کمتراز پنج گرم چربی در 100 گرم وزن خود است که از این میزان 14 درصد تری‌گلیسیرید، 64 درصد فسفولیپید، 8 درصد کلسترول و 14 درصد اسید چرب است و در کبد چرب، میزان چربی کبد به بیش از 5 در صد وزن کبد می‌رسد که در این شرایط بیش از نیمی ازاین چربی‌ها را تری گلیسیرید تشکیل می‌دهد.

بیشتر بدانید : موثرترین راه درمان کبد چرب

دلایل چربی کبد

چاقی، کم تحرکی، بیماری دیابت، بد غذایی و سوء تغذیه، مصرف برخی داروها مانند داروی ضد تشنج،  تتراسایکلین ، والپروئیک و داروهای کورتن‌دار، بیماری‌های مزمن، بالا بودن چربی‌های خون، عمل جراحی روده و کاهش سریع وزن، سوء جذب پروتئین ، بیماری‌های التهابی کبد مانند هپاتیتc ، کبد چرب حاملگی و مسمومیت با مواد سمی مانند تتراکلریدکربن را می‌توان از علل و بیماری‌های همراه با کبد چرب دانست. 

کودکان هم درمعرض کبد چرب  هستند

متاسفانه به راحتی غذاهای آماده ، پفک و تنقلات غیرسالم را در اختیار کودکان خود قرار می‌دهیم.این در حالی است که  ریشه بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا و کبد چرب در بزرگ سالی، در سنین کودکی است. بنابراین باید برای آینده فرزندان‌مان سرمایه‌گذاری ‌کنیم و به فکر سلامت واصلاح رفتار تغذیه‌ای آنان باشیم.

علایم کبد چرب

به طورکلی افراد مبتلا به بیماری کبد چرب درابتدا بدون علایم هستند. با این حال، برخی افراد ممکن است ناراحتی شکمی، خستگی، از دست دادن اشتها، احساس ناراحتی عمومی و ناراحتی مبهم، زردی چشم و پوست، تورم در مچ پا و معده، احساس خواب آلودگی یا گیجی، استفراغ خونی یا مدفوع خونی داشته باشند. به همین دلیل تشخیص درست قبل از شروع درمان مهم است.

بیشتر بدانید : علائم کبد چرب را بشناسید

موثرترین درمان ، تغییر سبک زندگی

هم اکنون درمان مؤثری برای کبد چرب نیست ومعمولا با تغییرات ساده در شیوه زندگی و تغییرات تغذیه‌ای درمان می‌شود.تغذیه و رژیم غذایی مناسب، کنترل بیماری دیابت ، کاهش وزن در افراد چاق،کاهش چربی خون  و تغییر سبک زندگی ازجمله عوامل مهم در درمان است.

درمان خانگی

می توان با مصرف بعضی از خوراکی‌ها و داشتن تحرک کافی و از طرفی پرهیز از خوراکی‌های ناسالم مانند فست فود وغذاهای سرخ کردنی از سلامت کبد مطمئن شد.  از جمله این مواد غذایی می‌توان  به موارد زیر اشاره کرد.

سرکه سیب

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. در صورت دلخواه، کمی عسل به آن اضافه کنید. می‌توانید این نوشیدنی را دو بار در روز، قبل از وعده‌های غذایی میل کنید.

نکته: سرکه سیب اسیدی است، بنابراین قبل از استفاده آن را رقیق کنید. ابتدا با یک حجم کوچک (یک قاشق چای خوری) از سرکه سیب شروع کنید و در صورت نداشتن مشکل آن را به دو قاشق غذا خوری افزایش دهید.

 قاصدک

عصاره برگ قاصدک در پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب غیرالکلی مرتبط با چاقی ، کمک کننده است. یک قاشق چای خوری ریشه قاصدک را به یک فنجان آب گرم اضافه و 5 تا 10 دقیقه صبر کنید. کمی عسل به آن بیفزایید. سه فنجان این چای گیاهی را روزانه و در مدت چند هفته بخورید.

نکته: اگر به قاصدک آلرژی دارید از آن استفاده نکنید همچنین گیاهان دیگر مانند آفتاب گردان، بابونه و. .. که متعلق به خانواده Compositae هستند. اگر دچار دیابت هستید، با احتیاط مصرف کنید زیرا قند خون را کاهش می‌دهد. اگر باردارید یا کودک شیر می‌دهید، مقدار مصرف آن را کم و از مصرف تنتور اجتناب کنید زیرا آن‌ها حاوی مقادیر زیادی الکل هستند.

 شیرین بیان

 بر اساس یک مطالعه سال 2012 منتشر شده در مجله تحقیقات فیتوتراپی، عصاره ریشه شیرین بیان باعث کاهش فعالیت‌های ترانس آمیناز آنزیم‌های کبدی می‌شود. همچنین از آسیب کبدی به علت فلزات سنگین و سموم جلوگیری می‌کند.

نصف قاشق چای خوری ریشه شیرین بیان را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. بعد از 10 دقیقه، کمی عسل به آن بیفزایید و این چای را دو بار در روز بخورید.

نکته: لطفا اگر باردار یا دچار فشار خون بالا، دیابت یا بیماری قلبی، بیماری کلیوی، شرایط حساس به هورمون  و...هستید قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بدانید : هر آنچه باید در مورد کبد چرب غیر الکلی بدانید

بیشتر بدانید : کبد را با این 13 اشتباه ناآگاهانه آتش نزنید!

بیشتر بدانید : علائمی که خبر از ناراحتی کبد می دهند

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com