رابطه میان تغذیه با شیر مادر و کرونا ویروس
تغذیه با شیر مادر بسیار اهمیت دارد و تمام متخصصان روی آن تاکید دارند

خوردن شیر مادر روی ویروس کووید19 تاثیر می گذارد

شیر مادر همیشه نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به عفونت‌ها ایفا می‌کند.این روزها کرونا  نه تنها زندگی و سیستم مراقبت های بهداشتی ما را تحت الشعاع قرار داده،بلکه چالش‌های مختلفی از جمله برای زنان باردار و کودکان تازه متولد شده ایجاد کرده است .به گفته کارشناسان، در حقیقت شیر مادر نقش مهمی در جلوگیری از عفونت های تهدید کننده ایفا می کند  اما سوالات متعددی وجود دارد که  با این شرایط خاص، مادرانی که شیر خود را به نوزاد یا کودکشان می دهند چه کنند؟ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید:

 گفته های سازمان های بهداشتی در جهان

 WHO ، یونیسف و سازمان های مختلف به صراحت به ادامه شیردهی با شیر مادر تاکید دارند. دکتر «شالینی چیکو»، متخصص اطفال به سوالاتی در این باره پاسخ می دهد:

 آیا کووید 19 از طریق شیر مادر انتقال میابد؟

تحقیقات انجام شده تاکنون« ویروس کرونای فعال با قابلیت تکثیر » را در شیر مادر شناسایی نکرده است. با این حال ، شواهد محدود رشته‌هایی از RNA ویروسی را در شیر مادر شناسایی کرده است که قادر به ایجاد عفونت در نوزاد نیست. بنابراین ، «مزایای تغذیه با شیر مادر بیشتر از خطرات احتمالی انتقال و بیماری‌های مرتبط با کووید 19 است» .

 چگونه مادران مشکوک یا تایید شده ابتلا به کرونا می توانند به کودکان خود شیر دهند؟

اگرچه ویروس از طریق شیر مادر عبور نمی کند اما احتمال انتشار از طریق قطرات تنفسی و تماس وجود دارد که در صورت مشاهده، با انجام اقدامات پیشگیرانه و کنترل مناسب عفونت می توان آن را به حداقل رساند. بنابراین ، شستن مکرر دست‌ها همراه با استفاده از مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل قبل از تماس با نوزاد بسیار مهم است. پزشکان همچنین توصیه می کنند که از ماسک حتی هنگام شیردهی استفاده کنید تا از انتشار عفونت از طریق قطرات تنفسی جلوگیری شود. همچنین مهم است که اطمینان حاصل شود که تمام سطوحی که مادر به آن ها دست می زند به طور مرتب ضد عفونی می‌شود.

 اگر مادر برای شیردهی بیش از حد بیمار باشد چه می توان کرد؟

حالت  ایده آل این است که اطمینان حاصل کنیم که نوزاد و مادر در یک اتاق ، در کنار یکدیگر  در یک بخش اختصاصی کووید پس از زایمان هستند ، تا از شیردهی انحصاری و بدون مانع اطمینان حاصل شود. با این حال ، این فرایند تنها زمانی انجام  پذیر است که مادر مبتلا به کووید مثبت باشد،اما بیماری اش جدی نباشد. اگر مادر خیلی بیمار است و مادر و نوزاد مجبورند از هم جدا شوند ، توصیه می شود شیر مادر ، یعنی شیر دوشیده شده از سوی مادر، برای نوزاد ارسال و در صورت نارس بودن نوزاد ، از طریق لوله یا قاشق تغذیه به او داده شود. در شرایط کنونی، با محدودیت های تحمیلی، کمبود کارکنان و کاهش تعداد اهدا کنندگان شیر و کمبود منابع ، نوزادان نارس باید در بخش مراقبت های ویژه نگهداری شوند.

بیشتر بدانید : کرونا و کوتاهی قد کودکان چه رابطه ای باهم دارند؟

بیشتر بدانید : گیاهان افزایش دهنده و کاهش دهنده شیر مادر

بیشتر بدانید :  اگر مادر آنفلوآنزا بگیرد، چه بر سر نوزاد شیرخوار می آید؟

بیشتر بدانید :  شیر مادر تا چه سنی؟

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :khorasannews.com