کمک به درمان سرطان با مصرف فیبر
محققان بر این باور هستند که خوردن مواد غذایی حاوی فیبر به طور منظم می تواند در درمان سرطان تاثیر گذار باشد

برای کمک به درمان سرطان فیبر بخورید

مطالعات جدید نشان می دهد در صورتیکه افراد مبتلا به سرطان پوست پیشرفته که تحت درمان تقویت سیستم ایمنی قرار دارند، رژیم غذایی پرفیبر داشته باشند، پاسخ و واکنش بهتری دریافت می کنند.

بر اساس پژوهش های جدید، محققان دریافتند که غذاهای غنی از فیبر ممکن است از طریق اثراتشان بر باکتری‌های روده به بیماران مبتلا به سرطان پوست کمک کنند. در مقابل، نشانه هایی وجود دارد که مکمل های پروبیوتیک ممکن است این مزیت را کاهش دهند.

مطالعات جدید به بررسی چگونگی تأثیر رژیم غذایی و میکروبیوم روده بر بیماران سرطانی در حال ایمونوتراپی پرداخت، درمان ‌هایی که سیستم ایمنی را برای کمک به کشتن تومورها به کار می ‌گیرد. میکروبیوم به تریلیون ‌ها باکتری و سایر میکروب‌ ها اشاره دارد که به طور طبیعی در بدن انسان و عمدتاً در روده، زندگی می ‌کنند. این میکروب‌ ها جزء فرآیندهای طبیعی بدن بوده و از متابولیسم و سنتز مواد مغذی گرفته تا عملکرد مغز و دفاع ایمنی را در بر می گیرند.

 در واقع، سلول های سیستم ایمنی و باکتری های روده به طور مداوم در حال تعامل هستند. این باکتری های روده نقشی کلیدی در آموزش سیستم ایمنی دارند.

در این میان، فیبر یکی از عوامل در ترکیب میکروبیوم روده است. انواع خاصی از باکتری ها را تغذیه می کند از جمله آنهایی که اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه با فعالیت ضد التهابی و ضد تومور تولید می کنند. تحقیقات گذشته نشان داده است که میکروبیوم روده می تواند بر پاسخ بیماران سرطانی به مهارکننده های سیستم ایمنی تأثیر بگذارد. 

سوال مهمی که مطرح می شود ، این است که آیا رژیم غذایی، از جمله فیبر، می تواند واکنش بیماران را به این درمان ها تغییر دهد یا خیر. 

برای بررسی این موضوع، دکتر جنیفر و تیم تحقیقاتی اش ۱۲۸ بیمار مبتلا به سرطان پوست پیشرفته را که کشنده ترین شکل سرطان پوست محسوب می شود، مورد مطالعه قرار دادند.پرسشنامه های رژیم غذایی نشان داد که ۳۷ نفر از این بیماران، فیبر کافی یعنی معدل حداقل ۲۰ گرم از غذاهایی مانند سبزیجات، میوه، لوبیا و غلات کامل در روز دریافت کرده بودند.

نتایج این مطالعات نشان داد که به طور متوسط بیمارانی که فیبر کافی می ‌خورند عملکرد بهتری داشته و ۷۶ درصد به ایمونوتراپی پاسخ دادند، در مقابل ۶۰ درصد از افرادی که رژیم‌ های غذایی کم فیبر داشتند، تومورهای آنها تا حدی پسرفت کرده یا سرطان آنها حداقل به مدت شش ماه ثابت مانده بود.

با این حال، چنین فایده ای در میان ۴۹ بیمار که از مکمل های پروبیوتیک استفاده می کردند، یافت نشد و بهترین میزان واکنش با ۸۲ درصد در میان بیمارانی مشاهده شد که فیبر زیادی خورده اما پروبیوتیک مصرف نکردند.

ادامه این آزمایش ها روی موش ها نشان داد که در مقابل، یک رژیم غذایی با فیبر بالا رشد تومور را در موش ‌های تحت درمان با این دارو کاهش داد و به نظر می‌رسید که فعالیت سلول‌های تی آنها را افزایش دهد. با این حال، رژیم غذایی غنی از فیبر در موش هایی که باکتری روده نداشتند، تفاوتی نداشت.

 این نشان می دهد که رژیم غذایی اثرات خود را از طریق میکروبیوم روده اعمال می کند. پس از تشخیص سرطان، مردم اغلب می خواهند کاری انجام دهند تا کنترل شرایط را به دست گرفته و به درمان خود کمک کنند. از این رو گاهی اوقات به مکمل ها روی می آورند. اما بر اساس یافته های فعلی، باید شتاب زده عمل نکرده و احتیاط لازم را در پیش گرفت.

 میکروب های روده و عملکرد سیستم ایمنی نه تنها برای افراد مبتلا به انواع مختلف سرطان، بلکه برای همه افراد جامعه می تواند پیامدهای گسترده ای داشته باشد.

بیشتر بدانید : آیا مصرف فیبر از چاقی جلوگیری می کند؟

بیشتر بدانید : 5 علائم کمبود فیبر که به شما اخطار می دهند!

بیشتر بدانید : فیبر چیست؟ شناخت انواع فیبر غذایی

بیشتر بدانید :  خاصیت غذاهای فیبردار که تاکنون نمی دانستید

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:sinapress.ir