چند نکته تغذیه ای برای افراد مبتلا به ام اس
تغذیه تاثیر زیادی روی سلامت افراد دارد و روی کنترل علائم ام اس هم بی تاثیر نمی باشد

افراد مبتلا به ام اس چه تغذیه ای باید داشته باشند

واقعا از علاقه زیادی که به نقش تغذیه در مولتیپل اسکلروزیس وجود دارد متعجب هستم. در حالی که باید اذعان کرد که در علم چیزی به نام «رژیم غذایی مخصوص ام اس» یا «رژیم غذایی معجزه آسای ام اس» وجود ندارد، اما همه می‌دانیم که تغذیه نقش مهمی در پیشگیری یا مدیریت بیماری های مزمن دارد و تغذیه نامناسب با پیامدهای سلامتی ضعیف در افراد مبتلا به ام اس همراه است. همه هم می دانیم که متخصصان تغذیه حرفه ای قطعا می‌توانند در کمک به مدیریت بیماری ام اس و کمک به بیماران نقش مهمی داشته باشند.

فکر می‌کنم شایع ترین و تأثیرگذارترین تصور غلط در جامعه این تصور است که یک «رژیم غذایی» می تواند یک درمان جایگزین در میان درمان های ام اس باشد. تغذیه مانند سایر رشته های علوم شامل تحقیق و استفاده از روش های علمی برای پاسخ به سؤالات خاص است. تحقیقات در مورد نقش درمانی تغذیه در مولتیپل اسکلروزیس تاکنون بی نتیجه بوده است. هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که تغذیه را به عنوان یک درمان جایگزین برای مولتیپل اسکلروزیس توصیه کند. یعنی نمی‌توان انتظار داشت که بشود با یک رژیم غذایی ام اس را درمان کرد. تکرار می کنم که هیچ نوع رژیم غذایی یا مداخله تغذیه ای وجود ندارد که بر روند درمان بیماری ام اس تأثیر بگذارد. با این حال، رژیم‌ها و برنامه های غذایی ادعا دارند که در بهبود، غلبه یا معکوس کردن ام ‌اس ارائه می‌دهند. پیروی از بسیاری از این رژیم ها بسیار دشوار است و هنگامی که فردی که این نوع از «رژیم غذایی» را امتحان می کند درنهایت احساس می کند که شکست خورده است. اما، در حقیقت، آن «رژیم غذایی» است که به وعده های خود عمل نکرده و شکست خورده است. باید به همه مبتلایان ام اس بارها گفت که فریب این شیوه های مدعی درمان معجزه آسا و مثلا رژیم های غذایی سحرامیز فریب نخورند تا بعد از ان احساس سرخوردگی و ناکامی نداشته باشند.

تغذیه خوب و خوب غذا خوردن باید هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی برای فرد مناسب باشد. چنین نوع تغذیه‌ای سلامت عمومی را افزایش داده و ممکن است در کنترل و مدیریت برخی علائم ام اس هم نقش داشته باشد، ضمن اینکه احساس خوبی هم به فرد منتقل خواهد کرد. به هر حال اصول تغذیه خوب یکسان است.

توصیه من این است که براساس اصول سلامت برنامه غذایی و سفره خودتان را تنظیم کنید و این مواد را در برنامه غذایی تان جای دهید:

  • طیف گسترده ای از سبزیجات و میوه های رنگارنگ

  • انواع پروتئین های بدون چربی

  • لوبیا، حبوبات، آجیل و دانه ها

  • غلات کامل در حد متعادل

  • چربی های غیر اشباع سالم برای قلب

  • منابع غذایی کم‌چرب دارای کلسیم که برای سلامت استخوان‌ها مهم هستند

در عین حال میزان چربی های اشباع شده، سدیم، قندهای اضافه شده، غذاهای فرآوری شده و فست فودها را در برنامه غذایی تان محدود کنید و چربی های ترانس را به طور کامل حذف کنید.

بیشتر بدانید : چرا به ام اس مبتلا می شویم؟

بیشتر بدانید : علت تشنج در برخی بیماران مبتلا به ام اس

بیشتر بدانید :  ام اس و چند نشانه بسیار رایج آن

بیشتر بدانید : ام اس یا شبه ام اس؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :salamatnews.com