دیابت نوع 2 و چند میان وعده سالم
میان وعده سالم یکی از ضروریات تغذیه سالم برای همه ماست به ویژه برای افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، در این مطلب چند میان وعده سالم برای افراد مبتلا به این بیماری معرفی می شود

4 میان وعده سالم برای مبتلایان به دیابت نوع دو

دیابت نوع 2، یک بیماری مزمن است که باعث می‌شود بدن نتواند به‌درستی از هورمون انسولین استفاده کند. هورمون انسولین به ورود گلوکز به سلول‌های بدن کمک می‌کند. زمانی که گلوکز در مقادیر کافی و مناسب به سلول‌های بدن نرسد،‌ بدن دچار اُفت انرژی خواهد شد. متخصصان تغذیه تاکید دارند که رعایت یک برنامه غذایی مناسب به پیشگیری از نوسانات قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کمک زیادی خواهد کرد. 

معمولا بیشتر بیماران نسبت به وعده‌های غذایی اصلی خود آگاهی‌های نسبی دارند. اما متاسفانه خیلی از این بیماران نمی‌دانند که دقیقا چه خوراکی‌هایی را در میان‌وعده‌های غذایی مصرف کنند تا هم دچار نوسانات قند خون نشوند و هم با اُفت قند خون روبه‌رو نباشند. در ادامه این مطلب به 4 مورد از میان‌وعده‌های مناسب برای این بیماران اشاره می‌کنیم. 

بیشتر بدانید :  مروری بر دیابت نوع 2 علل و درمان دیابت

بیشتر بدانید : تفاوت دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 در چیست؟

1. ماست یونانی با یک نوع توت

ماست یونانی بدون چربی، یکی از بهترین منابع غذایی با کربوهیدرات پایین و پروتئین بالا برای بیماران مبتلا به دیابت است. مصرف یک پیاله از این ماست همراه با یک خوراکی شیرین طبیعی مانند یک نوع توت، مقداری موز، کشمش یا حتی انجیر می‌تواند به بیماران مبتلا به دیابت در دریافت کلسیم و فیبر غذایی کافی کمک کند و علاوه بر تامین قند مورد نیاز بدن آنها، مانع از نوسانات قند خون شود. 

بیشتر بدانید : فواید ماست یونانی

2. ساقه کرفس و کره مغزها

یکی از بهترین میان‌وعده‌های غذایی برای تامین انرژی و فیبر مورد نیاز بدن مبتلایان به دیابت، ترکیب ساقه کرفس و کره مغزهاست. این ترکیب دارای کربوهیدرات پایین، فیبر بالا و پروتئین قابل‌قبولی است. افراد مبتلا به دیابت می‌توانند حدود 4 تا 5 ساقه کرفس که هر کدام نزدیک به 10 سانتی‌متر طول داشته باشند را همراه با یک قاشق غذاخوری از کره مغزها مانند کره بادام‌زمینی، کره پسته یا کره فندق به‌عنوان میان‌وعده در نظر بگیرند. بهتر است که کره مغزها به‌طور طبیعی تهیه شده و فاقد نمک اضافی باشند.

3. تخم‌مرغ پخته

گاهی اوقات بعضی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در ساعات انتهایی روز، احساس ضعف و گرسنگی می‌کنند و در این حالت به‌سراغ بدترین گزینه‌های غذایی مانند کیک و کلوچه می‌روند. اگر شما هم جزو این گروه از بیماران هستید، بهتر است بدانید که انواع کیک و کلوچه، بیسکویت یا شیرینی‌های تر و خشک حاوی قند ساده فراوانی هستند و می‌توانند باعث ایجاد نوسانات قند خون شوند. اگر در ساعات پایانی روز احساس گرسنگی کردید، می‌توانید یک عدد تخم‌مرغ آب‌پز را به‌تنهایی یا همراه با یک تکه نان سبوس‌دار مصرف کنید. 

4. سبزیجات خام و یک نوع پوره

یکی دیگر از گزینه‌های غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، مصرف سبزیجات خام همراه با یک نوع پوره حبوبات است مثلا شما می‌توانید مقداری پوره لوبیا، نخود یا عدس تهیه کنید و سبزیجات خام را با این پوره ترکیب کنید و بعد بخورید.

با این کار، علاوه بر دریافت فیبر غذایی بالا، پروتئین قابل­توجهی هم به بدن می‌رسانید. برای تهیه پوره حبوبات می‌توانید یک نوع از حبوبات مورد نظرتان را حدود 24 ساعت با آب گرم خیس کنید سپس پوست آنها را به‌راحتی جدا کنید و بعد از پخت کامل، آنها را همراه با مقداری روغن زیتون، سیر تازه، آب لیموی تازه و در صورت تمایل کمی جعفری داخل دستگاه غذاساز بریزید تا کاملا له و پوره شوند. 

بیشتر بدانید :  دیابت نوع دو را بیشتر بشناسید

بیشتر بدانید :  از کجا بفهمیم به دیابت نوع 2 مبتلا شده ایم؟

بیشتر بدانید :  دیابت نوع دو خطرناک تر است یا نوع اول؟چرا؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir