رژیم های مرتبط با گروه خونی و خطرات آنها
برخی محققان در مورد ارتباط بین گروه خونی افراد و رژیم غذایی انتخابی آنها تحقیقات زیادی انجام داده و به نتایج جدیدی دست یافته اند که در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم

 

علم در 100 سال اخیر همیشه موضوعات جالبی را درباره گروه‌های خونی مطرح کرده است. درواقع، در اوایل 1900 میلادی بود که با گروه‌های خونی آشنا شدیم و این کشف هم به‌خاطر مرگ بعضی بیماران در اثر انتقال خون اتفاق افتاد. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که بعضی از گروه‌های خونی با بعضی بیماری‌ها مانند بعضی از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی ارتباط دارند.

اما وقتی که درباره نقش اثرگذار گروه‌های خونی بر نوع تغذیه صحبت می‌کنیم، آیا گروه‌های خونی واقعا تفاوتی در این زمینه ایجاد می‌کنند؟ 

بیشتر بدانید : تأثیر گروه خونی بر عادات غذایی

بیشتر بدانید :  گروه خونی شما چیست و در معرض کدام بیماری ها قرار دارید؟

رژیم غذایی براساس گروه خونی چیست؟

در این رژیم‌های غذایی ادعا می‌شود که افراد مختلف با گروه‌های خونی مختلف باید از کدام مواد غذایی، ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده کنند تا بتوانند سلامت مطلوب و وزن متعادل شان را به‌دست بیاورند.

این رژیم‌ها تا جایی پیش می‌روند که حتی مصرف لبنیات را برای بعضی از گروه‌های خونی محدود می‌کنند یا این‌که می‌گویند بعضی از گروه‌های خونی به رژیم غذایی سرشار از پروتئین نیاز دارند. اما آیا چنین چیزی واقعا صحت دارد و علم پزشکی این ادعاها را تایید می‌کند؟! 

علم درباره رژیم غذایی و گروه خونی چه می‌گوید؟

هیچ کدام از تحقیقات علمی تاکنون نشان نداده‌اند که انتخاب مواد غذایی متناسب با گروه خونی می‌تواند نقشی در ارتقای سلامت افراد یا کاهش وزن آنها داشته باشد. بنابراین، بیشتر رژیم‌های غذایی براساس گروه خونی فقط تا حدود زیاد و بیهوده‌ای محدود‌کننده و سختگیرانه هستند.

این‌که وجود مقادیر نسبتا بالایی از کربوهیدرات‌های پیچیده و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه به ارتقای سلامت کمک می‌کند، به گروه خونی ارتباطی ندارد. همچنین فعالیت‌های ورزشی روزانه هم در کنار استفاده از مواد غذایی حاوی چربی‌های غیراشباع برای تقویت سلامت قلبی‌ـ‌عروقی مهم هستند، درحالی که چنین کارهایی برای همه افراد مفید محسوب می‌شوند و فقط به یک یا چند گروه خونی محدود نخواهند بود. 

کنار گذاشتن مواد غذایی فراوری‌شده و قندهای ساده و همچنین قندهای افزوده از رژیم غذایی، در کنار مصرف مواد غذایی کامل به‌جای آنها قطعا می‌تواند احساس بهتری به شما بدهد و سطح انرژی شما را هم بیشتر کند.

اما این انتخاب مهم هم به گروه خونی افراد وابسته نیست. واضح است که مصرف روزانه و منظم میوه‌ها و سبزیجات مختلف به ارتقای سلامت همه انسان‌ها کمک می‌کند، درحالی که بعضی از رژیم‌های مبتنی بر گروه خونی به افراد می‌گویند که مثلا از لوبیا استفاده نکنید یا گوشت مرغ را از رژیم غذایی کنار بگذارید. اما چنین توصیه‌هایی هیچ پایه و اساس علمی‌ای ندارند و نمی‌توانند نقش مثبتی در افزایش سلامت انسان‌ها داشته باشند. 

با توجه به همین توضیحات، اگر کسی واقعا به افزایش سلامت خودش علاقه‌مند باشد و واقعا بخواهد از رژیم غذایی مطلوب و باکیفیتی پیروی کند که خطر ابتلا به بیماری‌ها مختلف را هم کاهش بدهد باید همه این مواد غذایی را در رژیم غذایی روزانه بگنجاند؛ میوه‌ها و سبزیجات متنوع و سرشار از آنتی‌اکسیدان، انواع صیفی‌ها، غلات سبوس‌دار، منابع پروتئینی باکیفیت و بدون چربی اشباع و منابع سرشار از چربی‌های غیراشباع. جدی گرفتن ورزش روزانه هم نقش مهمی در کاهش استرس و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن دارد. 

بیشتر بدانید :  انواع گروه خونی سازگار برای انتقال خون

بیشتر بدانید : هر یک از ما بر اساس گروه خونی خود چه غذایی بخوریم؟

بیشتر بدانید :  دو گروه خونی جدید کشف شد!

بیشتر بدانید :  شناسایی گروه های خونی عجیب و نادر در ایران

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir