اگر هر روز گوشت قرمز بخوریم چه اتفاقی در بدن ما می افتد؟
گوشت قرمز فواید زیادی برای بدن دارد، اما مانند هر ماده غذایی دیگری، زیاده روی در مصرف آن خطراتی برای بدن دارد که در این مطلب به خطرات خوردن هر روز گوشت قرمز می پردازیم

عوارض زیاده روی در مصرف گوشت قرمز

انواع گوشت‌های گوسفند و گوساله که در گروه گوشت قرمز قرار می‌گیرند، سرشار از ترکیبات مغذی کلیدی مانند پروتئین، آهن و ویتامین B12 هستند. مصرف این گوشت‌ها در بعضی از کشورها محبوبیت بسیار زیادی دارد تا جایی که بعضی افراد هر روز از گوشت قرمز استفاده می‌کنند. اما این الگوی غذایی با پیامدهای منفی مختلفی همراه است که معمولا علاقه‌مندان به گوشت قرمز نسبت به آن بی‌توجه هستند.

بنابراین، آگاهی از پیامدهای منفی این الگوی غذایی نادرست می‌تواند به اصلاح و ارتقای کیفیت رژیم غذایی این افراد کمک کند. در ادامه این مطلب به 3 مورد از مضرات عادت به خوردن روزانه گوشت اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از: 

بیشتر بدانید : برای کاهش وزن سریع گوشت قرمز را حذف کنید!

بیشتر بدانید : مصرف گوشت قرمز چه خطراتی برای سلامت دارد؟

1. افزایش کلسترول خون 

کلسترول خون، هم کلسترول بد خون (LDL) و هم کلسترول خوب خون (HDL) جزو نشانگرهای مهم برای سلامت قلبی‌ـ‌عروقی هستند. وقتی که این ماده مومی‌شکل در رگ‌های خونی جمع می‌شود، به‌مرور زمان می‌تواند فضای رگ‌ها را برای جابه‌جایی خون دارای اکسیژن تنگ کند و نهایتا باعث انسدادهایی شود که با حمله قلبی یا سکته همراه خواهند بود. 

متاسفانه، گوشت‌ قرمز به‌سادگی می‌تواند سطح کلسترول LDL را افزایش دهد. محققان دانشگاه آکسفورد می‌گویند که به‌ازای مصرف هر 50 گرم از فراورده‌های گوشتی به‌صورت روزانه، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب هم 18 درصد افزایش می‌یابد در حالی که این میزان با مصرف هر 50 گرم از گوشت‌های قرمز غیرفراوری‌شده به 9 درصد می‌رسد. 

بیشتر بدانید : کلسترول چیست و برای درمان کلسترول خون چه باید کرد؟

2. افزایش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2

ممکن است این‌طور به نظر برسد که دیابت نوع 2 فقط با مصرف کربوهیدرات‌ها ارتباط دارد، چراکه این مشکل به تنظیم قند خون در بدن برمی‌گردد. اما منابع پروتئینی خاصی مثل گوشت‌های قرمز و فراورده‌های گوشت قرمز هم می‌توانند بر ابتلا به دیابت نوع 2 تاثیرگذار باشند.

یکی از مطالعات سال 2014 که در نشریه Nutrients منتشر شده، نشان می‌دهد که مصرف گوشت قرمز به‌طور منظم و روزانه با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. محققان می‌گویند که این مشکل می‌تواند به نقش گوشت قرمز در افزایش التهاب، افزایش وزن بدن یا افزایش چربی احشایی مرتبط باشد که همگی از عوامل اثرگذار در ابتلا به دیابت هستند. 

البته یکی از مطالعات سال 2022 نشان می‌دهد که گوشت قرمز بر روی عوامل خطر خاصی مثل مقاومت نسبت به انسولین و عملکرد سلول‌های بتاپانکراس تاثیری ندارد. اما تا زمان روشن‌تر شدن موضوع، بهتر است که مصرف گوشت قرمز را کنترل کنید. 

3. افزایش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال

یکی دیگر از جنبه‌های منفی استفاده روزانه از گوشت قرمز، افزایش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال است. مطالعات چند دهه اخیر محققان نشان می‌دهد که هرچه مصرف گوشت‌های قرمز و فراورده‌های آنها بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان کولورکتال هم بیشتر خواهد شد. 

البته نکته مهم دیگر این است که فراورده‌های گوشت قرمز اساسا بیشتر از خود گوشت‌های قرمز در افزایش خطر ابتلا به این سرطان موثر هستند. طبق گزارشات آژانس بین‌المللی تحقیقات در مورد سرطان (وابسته به سازمان بهداشت جهانی)، گوشت‌های قرمز در گروه محصولات سرطان‌زای درجه 2 قرار می‌گیرند؛ یعنی «به احتمال زیاد سرطان‌زا برای انسان‌ها». البته فراورده‌های گوشتی در گروه محصولات سرطان‌زا درجه یک قرار می‌گیرند و تاثیرات منفی بیشتری دارند.  

بیشتر بدانید : خودداری از خوردن گوشت قرمز چه واکنشی در بدن به دنبال دارد؟

بیشتر بدانید : دختران در مصرف گوشت قرمز احتیاط کنند!

بیشتر بدانید : مروری بر دیابت نوع 2 علل و درمان دیابت

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir