تاثیر کمبود ویتامین D مادر در دوران بارداری بر کودکش
کودکانی که مادرشان دارای ویتامین D کافی در ابتدای بارداری نبود، در مقایسه با سایر افرادی که مادرشان دارای میزان ویتامین D کافی بودند، 90 درصد بیشتر در معرض ابتلا به ام اس قرار داشتند.

مطالعه جدید محققان نشان می دهد، کودکان مادرانی که در طول دوره بارداری دارای ویتامین D بسیار پایین بوده اند، بیشتر در معرض ابتلا به ام اس در دوره بزرگسالی قرار دارند.

دکتر دنیل اسکوپسکی، عضو تیم تحقیق از بیمارستان کوئینز نیویورک، در این باره می گوید:نمی توانیم بر اساس این مطالعه بگوییم که میزان پایین ویتامین D موجب بروز ام اس در نوزادان می شود. بلکه این مطالعه تعیین کننده مرحله ای برای تحقیقات بعدی است تا دریابیم که آیا دریافت ویتامین D بیشتر در طول دوره بارداری موجب کاهش ریسک ابتلا به ام اس می شود؟بیماری ام اس با تاثیر بر مغز و نخاع فرد منجر به بروز علائمی نظیر ضعف ماهیچه، عدم هماهنگی و تعادل، مشکلات بینایی، و مشکل در تفکر و حافظه می شود.

محققان دانشگاه هاروارد با بررسی صدها فرد فنلاندی دریافتند، افرادی که مادرشان دارای ویتامین D کافی در ابتدای بارداری نبود، در مقایسه با سایر افرادی که مادرشان دارای میزان ویتامین D کافی بودند، 90 درصد بیشتر در معرض ابتلا به ام اس قرار داشتند.به گفته تیم تحقیق، این موضوع بیانگر این مطلب است که کمبود ویتامین D در طول دوره بارداری موجب افزایش ریسک ابتلاء کودک به ام اس در سنین بالاتر می شود.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:mehrnews.com