تغذیه بارداری| نوشیدن نوشابه های رژیمی در دوران بارداری بی خطر است یا خطرناک؟
در حالی که مردم تمایل به مصرف نوشابه های رژیمی که به نظرشان از نوشابه های معمولی سالم تر است، دارند. تحقیقات نشان داده است که هیچ برتری ای بین این دو وجود ندارد. حال بخوانید از خطرات آن در دوران بارداری و...

تاثیر نوشیدن نوشابه های رژیمی در دوران بارداری بر جنین

همه ما می دانیم که نوشابه، نوشیدنی سالمی نیست. با این حال خیلی ها عاشقش هستند، که می خواهند حواسشان به میزان قند و کالری مصرفیشان هم باشد و نوشیدنی غیر الکلی مورد علاقه شان را هم در رژیم شان قرار دهند.

 

آیا زمانی در زندگیتان وجود دارد که مجبور شوید همه نوشابه ها را کنار بگذارید؟

تحقیقات جدید اعلام کرده اند، بله، این تحقیقات تا آنجا پیش رفته اند که می گویند نوشیدن هر نوع نوشابه برای زنان باردار واقعا بد است – و می تواند تاثیر منفی روی سلامت آینده کودکی که هنوز به دنیا نیامده بگذارد.

 

ارتباط بین نوشیدن نوشابه رژیمی در دوران بارداری توسط مادر  و تولد نوزادی چاق

ارتباط بین نوشیدن نوشابه رژیمی در دوران بارداری توسط مادر  و تولد نوزادی چاق

این مطالعه در مجله بین المللی اپیدمیولوژی Epidemiology منتشر شده، و در مورد بررسی داده های گردآوری شده از 1996 تا 2002 توسط مرکز ملی تولد دانمارک، که روی 91000 زن باردار دانمارکی بوده است، انجام شده است. به عنوان بخشی از تحقیق، زنان پرسشنامه ای دقیق در هفته 25 ام بارداریشان در مورد خوراکی هایی که مصرف نموده اند، پر کردند. به محض زایمان این زنان، نرخ تولد نوزاد و وزنشان یک بار هنگام تولد و یک بار در 7 سالگی به ثبت رسید.

محققان در مطالعه جدید مجله بین المللی اپیدمیولوژی روی سوابق 900 زن از مطالعه اصلی در دانمارک که همه به دیابت حاملگی ( بیماری دیابت که فقط در دوران حاملگی رخ می دهد. ) مبتلا شده بودند، بررسی انجام دادند. و رابطه ای بین مصرف نوشابه رژیمی حین حاملگی و چاقی کودکی پیدا کردند.حدود 9 درصد زنان اعلام کرده بودند که حداقل یک نوشیدنی مصنوعی شیرین در دوران بارداری خود نوشیدنه اند – و آن ها زنانی بودند که نوزادانشان نسبت به زنانی که هیچ گونه نوشیدنی شیرینی در دوران بارداری مصرف نکرده بودند 60 درصد احتمال اضافه وزن هنگام تولد داشته اند. وقتی کودکان زنانی که نوشیدنی شیرین مصرف کرده بودند به هفت سالگی رسیدند نسبت به کودکانی که مادرانشان در دروان بارداری نوشیدنی شیرین استفاده نکرده بودند نزدیک به دوبرابر مبتلا به اضافه وزن و چاقی بودند.

 

نوشابه های رژیمی از نوشابه های معمولی سالم تر و کم ضررتر هستند؟

در حالی که مردم تمایل به مصرف نوشابه های رژیمی که به نظرشان از نوشابه های معمولی سالم تر است، دارند. تحقیقات نشان داده است که هیچ برتری ای بین این دو وجود ندارد—در 7 سالگی، فرزندان متولد شده از زنانی که هر نوع نوشیدنی شیرینی مصرف نموده بودند نسبت به فرزندان زنانی که نوشیدنی شیرین نخوردند، تمایل بیشتری به اضافه وزن و چاقی نشان داده بودند.

 

تاثیر نوشیدن نوشابه رژیمی در دوران بارداری بر جنین

تاثیر نوشیدن نوشابه رژیمی در دوران بارداری بر جنین

به گفته دکتر جسیکا شپرد Jessica Shepherd، استادیار کلینیک obstetrics and gynecology در دانشگاه ایلینویز شیکاگو، او از این یافته ها غافلگیر نشده. نوشابه های رژیمی با چاقی، دیابت و بیماری قلبی در بزرگسالان در ارتباط هستند، او اشاره می کند، پس منطقی است روی جنین در حال رشد هم همین تاثیرات را بگذارد. " اگر در زمان حاملگی نوشابه مصرف نمایید، الزاما فقط خودتان را تحت خطر قرار نداده اید، بلکه نوزادتان را هم در معرض خطر چاقی در دوران کودکی قرار داده اید که این شرایط دروازه ای برای ابتلای آن ها به بیماری های قلبی، دیابت و سندرم متابولیک در آینده باز خواهد کرد. "

نظر یک متخصص دیگر:

شیرین کننده های مصنوعی می توانند تاثیر منفی روی تجزیه گلوکز و قند در بدن گذاشته و سبب افزایش خطر ابتلای افراد به اضافه وزن شوند. به گفته متخصص تغذیه جسیکا کوردین  Jessica Cording، جای تعجب نیست، که این نوشیدنی ها همین تاثیر را روی جنین هم بگذارند. یکی از دلایلی که شپرد همیشه به بیماران خود توصیه می کند در دوران بارداری نوشابه را کنار بگذارند همین است. " آب همیشه بهترین انتخاب است. "

نظر یک متخصص دیگر:

ولی دکتر جاناتان اسکافیر Jonathan Schaffir ، متخصص زنان در مرکز پزشکی Wexner در دانشگاه اوهایو می گوید، ممکن است عوامل دیگری هم در این زمینه دخیل باشند. به عنوان مثال یک زن باردار که به طور معمول به نوشیدن نوشابه های رژیمی علاقه دارد ممکن است ذائقه اش به شیرینی متمایل باشد و بنابراین بیشتر از غذاهای نه چندان سالم که در چاقی و اضافه وزن موثر هستند، مصرف کند. نوشابه های رژیمی همچنین نمی توانند جوانه های چشایی یک شخص تحریک کرده و علاقه او را به مصرف قند بیشتر افزایش دهد که باعث می شود یک شخص نسبت به دیگران کالری بیشتری مصرف نماید.

اسکافیر می گوید: " زنان باردار اشکالی ندارد که هر از گاهی نوشابه مصرف کنند ولی باید بدانند که واقعا آب برایشان بهترین گزینه است."

 

راه حل:

اگر نمی توانید تصور کنید که عادت مصرف نوشابه تان را کاملا در دوران بارداری کنار بگذارید به تدریج آن را کاهش دهید و در نهایت نوشابه لیمویی را با آب لیموی تازه جایگزین کنید.

 

شایان ذکر است که محققان مدرکی برای این که نوشیدن نوشابه رژیمی در دوران بارداری سبب چاقی در کودک می شود پیدا نکردندفقط یک ارتباط قابل توجه بین این دو را پیدا کرده اند. با این حال اشاره می کنند که این رابطه به اندازه کافی قوی هست که باعث شوند زنان باردار در مورد نوشیدن نوشابه رژیمی یا غیر رژیمی تجدید نظر کنند.



تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ