آیا مربیان بدنسازی مجاز به تجویز رژیم غذایی و یا مکمل هستند؟
با این وضعیت مربیان صلاحیت ارائه برنامه تغذیه‌ای که به طور کامل وابسته به علوم پزشکی است را دارند؟

برنامه غذایی ام را از مربی بدنسازی بگیرم یا متخصص تغذیه؟

جلال‌الدین میرزای رزاز رییس انجمن تغذیه ایران، درخصوص چرایی صلاحیت نداشتن مربیان باشگاه‌های بدنسازی برای توصیه مکمل و رژیم غذایی، گفت: پایین‌ترین مقطع دانشگاهی رشته علوم تغذیه در وزارت بهداشت، کارشناسی تعریف شده است و فرد برای ورود به این رشته باید در آزمون سراسری شرکت کند و دوره چهار ساله‌ای را در دانشگاه‌های علوم پزشکی بگذراند. این رشته شامل دروس تئوری، عملی، آزمایشگاه، کارورزی صنایع وابسته، مراکز بهداشت و بیمارستان است. به این ترتیب دانشجو پس از فارغ التحصیلی، دارای دانش و علم کافی و همچنین مجوز  برای ارائه رژیم غذایی است.

شرایط مربیان جهت دریافت مدرک مربیگری فقط داشتن مدرک دیپلم و گذراندن یک دوره کوتاه مدت است و از این دوره نیز فقط چند ساعت درباره حیطه تغذیه، آن هم بسیار عمومی، آموزش می‌بینند. از طرفی هیچ دوره‌ای نیز جایگزین مدرک آموزشی نیست. با این وضعیت مربیان صلاحیت ارائه برنامه تغذیه‌ای که به طور کامل وابسته به علوم پزشکی است را دارند؟

رییس انجمن تغذیه ایران، علت ممنوعیت تجویز مکمل‌ها توسط مربیان را نداشتن دانش کافی در این زمینه عنوان کرد و افزود: طبق تعریف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مکمل‌ها فرآورده‌هایی هستند که حاوی مواد مغذی بوده و فقدان یا کمبود یک یا چند ماده مغذی اولیه در رژیم غذایی را تکمیل می‌کنند تا از طریق ارتقای عملکرد یا پیشگیری از اختلالات دستگاه‌های مختلف بدن، افزایش سلامت موجودات را فراهم کنند.

این محصولات هیچگونه ادعای تشخیص، پیشگیری یا درمانی از یک بیماری خاص را ندارند. باید به این نکته توجه داشت که مکمل­ها محصولات حد واسطی بین غذا و دارو هستند. مربیان بدنسازی  فقدان یا کمبود یک یا چند ماده مغذی اولیه در رژیم غذایی را نمی‌توانند شناسایی کنند و  دانش کافی در ارتباط با اختلالات دستگاه‌های مختلف بدن و اثرات هر ماده غذایی را ندارند.

در نتیجه اگر از منظر سلامت و تخصص‌گرایی به توصیه مکمل‌ها و برنامه غذایی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم تنها گروه مجاز برای این حیطه، دانش آموختگان گروه علوم تغذیه هستند.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:isna.ir