ارزش خوراک لوبیا در تغذیه ورزشکاران
 لوبیا حاوی فیبر و پروتئین می باشد که برای ورزشکاران ارزش غذایی بالایی دارد

 ارتباط بین لوبیا چیتی و عضله سازی

بله حتما تعجب کرده اید که یک دانه کوچک حبوبات چگونه می تواند به ساخت اندام عضلانی و بدون چربی کمک کند. همه ورزشکاران و به ویژه بدن سازان تمام تلاش خود را می کنند تا بدنی عضلانی و کم چربی بسازند. هرچه درصد چربی بدن کاهش یابد برای این افراد یک امتیاز مثبت به شمار می رود، زیرا عضله جای آن را می گیرد.

 فیبر موجود در لوبیا

  ساختار ماده خوراکی فیبر یا پلی ساکارید به گونه ای است که در برابر اسید معده و ساختار هضم غذا در روده کوچک مقاوم است. به بیان ساده تر فیبرها در بدن انسان تقریبا هضم نمی شوند اما به هضم غذا کمک می کنند.

 همین هضم نشدن و پر کردن حجم معده و کمک به هضم مواد دیگر، برای ورزشکارانی که به دنبال عضله سازی هستند، مهم است وغذاهایی همچون لوبیا چیتی که فیبر بالایی دارند موجب می شوند زودتر سیر شوند و از طرفی احساس گرسنگی دیرتر به سراغ شان بیاید. همین موضوع باعث کم خوری و لاغری می شود و در کنار یک برنامه ورزشی منظم می تواند به عضلانی شدن بدن ورزشکاران منجر شود.

 نکته دیگر که در باره فیبر حائز اهمیت است تنظیم عملکرد ترشح انسولین در بدن است. کنترل ترشح انسولین در بدن یکی از اصول اولیه ساخت عضله است.

 پروتئین گیاهی موجود در لوبیا

خوردن پروتئین برای عضله سازی ضروری است. زیرا پروتئین باعث ترشح ماده انقباضی ماهیچه ها، تبدیل انرژی شیمیایی به کار، اکسیژن رسانی به عضلات و ترمیم ماهیچه ها می شود. بنابراین به نظر می رسد نمی توان پروتئین را در هیچ شرایطی از غذای ورزشکاران حذف کرد.

اما هنگامی که اسم پروتئین به میان می آید همه به یاد گوشت، تخم مرغ، شیر و...  می افتند در حالی که یک منبع پروتئین گیاهی سالم تر وسبک ترمانند لوبیا چیتی وجود دارد که  کارشناسان تغذیه این دانه از حبوبات را منبعی غنی از پروتئین گیاهی و بدون چربی می دانند. 

بیشتر بدانید : آنچه لازم است ورزشكاران بدانند

بیشتر بدانید : 5 خوراکی های طبیعی جایگزین نوشیدنی های ورزشی

بیشتر بدانید : 4 اشتباه بزرگ در رابطه با تغذیه ورزشکاران

بیشتر بدانید : ارزش كربوهيدرات ها در تغذيه ورزشكاران

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khorasannews.com