دندان های حساس یکی از مشکلات رایج و بسیار آزاردهنده هستند. چرا دندان های مان حساس است و در این موارد، چه باید کرد؟

دندان های حساس: دلایل، نتایج و توصیه ها

چه اتفاقی می‌افتد که دندانم حساس می‌شود؟
نوشیدن یک سودای خنک یا خوردن یک تکه شکلات، باعث ایجاد دردی شدید در دندان تان می‌شود؟ دندان های شما حساس اند... علت حساسیت دندان ها، کاهش لایۀ مینای روی دندان هاست.
یک دندان از مغز دندانی تشکیل شده که این بافت زنده است و عروق خونی و عصبی را در خود جای داده است؛ بخش دیگر عاج دندان است، بافت اصلی دندان که ظرفیت تولید مجدد دارد؛ و در نهایت مینای دندان، مینا لایه ای بسیار سخت و از جنسی مرده (مانند ناخن ها و موها) است که امکان بازسازی ندارد.

اغلب در اتصال بین دندان و لثه است که مشکل حساسیت دندانی خود را نشان می‌دهد: مینا در این ناحیه به پایان می‌رسد. اگر دندان مورد حمله قرار بگیرد، مینا دیگر نمی‌تواند از عاج دندان محافظت کند. عاج دندان حاوی کانال های کوچکی است که تا مغز دندان امتداد دارند، و زمانی که ما مواد خوراکی را در دهان مان می‌گذاریم، اعصاب دندان به نحو بسیار دردناکی واکنش نشان می‌دهند.

چرا دندان های من حساس هستند؟
ممکن ترین علت حساس شدن دندان ها، مشکل عادات غذایی است. در واقع، مینای دندان زمانی که در تماس با مواد اسیدی قرار می‌گیرد، املاح خود را از دست می‌دهد. مواد اسیدی بیشتر از آن هستند که تصور می‌کنید: سودا (با شکر یا بدون شکر)، شراب سفید، گوجه فرنگی، مرکبات، آب مرکبات و... قادر به این تخریب هستند.

خوراکی های خیلی شیرین به فعالیت های باکتریایی کمک می‌کنند، باکتری ها به نوبۀ خود اسید ترشح می‌کنند، بنابراین خوراکی های شیرین، اغلب دلیل این مشکل محسوب می‌شوند. خاطر نشان می‌کنیم که بدترین عادت، خوردن خوراکی های اسیدی یا اسید ساز در طول روز است. همچنین نوشیدن چند جرعه کوکا در طول روز یا بعد از ظهر خیلی بدتر از نوشیدن آن هنگام غذا است.

مینای دندان ممکن است بر اثر شرایط مکانیکی مانند بروکسیسم (دندان غروچه)، یا مسواک زدن با استفاده از خمیردندان سفید کنندۀ بسیار قوی، هم ضعیف شود.
توجه، ممکن است یک پوسیدگی یا شکاف در دندان هم باعث حساسیت دندانی گردد. بنابراین در صورت مشاهدۀ چنین علائمی، حتماً به دندانپزشک تان مراجعه کنید.

برای مقابله با دندان های حساس چه باید کرد؟
مطمئناً، اولین اقدام از بین بردن عامل حساسیت دندانی است. سپس، دندانپزشک شما می‌تواند خمیردندان مناسب را برای رفع این مشکل پیشنهاد دهد؛ البته استفاده از خمیردندان برای همه مفید نیست اما آزمودن راه های مختلف، گاهی اوقات ضروری است. روش های حرفه ای دیگری نیز وجود دارند از جمله، پوشش هایی که توسط دندانپزشک روی دندان مالیده می‌شود.

 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:

آیا روکش دندان موثر است؟
چگونه دندان های شفاف و براقی داشته باشیم؟
دندان غروچه بیماری جدید شهروندان!!
دستور العمل های خانگی برای سفیدی دندان!!
چند بار در روز باید دندان هایم را مسواک بزنم؟