دغدغۀ ما این است که مینا این تمایل را دارد که دیر یا زود، و به سرعت از بین برود... چه عواملی باعث ضعیف شدن مینای دندان می‌شوند؟

 

مینا که روی دندان های ما را می‌پوشاند به عنوان سخت ترین ماده در کل بدن ما شناخته شده است.مینا،

یک مادۀ محافظ

یک دندان از دو بخش تشکیل شده است: تاج دندان، بخش قابل دیدن دندان است که از لثه و ریشه می‌گذرد. تاج به وسیلۀ مینا پوشیده شده است. زیر مینا، عاج وجود دارد که شبیه به استخوان است. عاج، مغز دندان را احاطه می‌کند. مغز دندان ناحیه ای است که رگ های خونی، اعصاب و بافت ربط دهنده، در آن واقع شده است.
مینا که تاج را می‌پوشاند وظیفۀ محافظت از دندان را برعهده دارد. مینا از شبکۀ معدنی بسیار متراکم کریستالی و از جنس هیدروکسی آپاتیت کلسیم ساخته شده است، مینا سخت ترین مادۀ موجود در بدن است. در عوض، در صورت آسیب دیدن، توانایی تولید مجددش کاهش می‌یابد. و این در حالی است که مینا با گذشت  زمان فرسوده می‌شود و تحلیل می‌رود، این از دست دادن املاح است که باعث پوسیدگی بیشتر و جراحت های دیگری می‌شود. در واقع، هرگونه کاهش کیفیت مینا، حملۀ باکتری ها را آسان می‌سازد و پوسیدگی به وجود می‌آید.

توجه داشته باشید که از دست دادن املاح مینا به واسطۀ خوردن مواد قندی (آب نبات، نوشیدنی های شیرین، سودا، آبمیوه و...) سرعت می‌گیرد. در این حالت باکتری ها از قندها و اسیدها که مینا را تضعیف می‌کند، تغذیه می‌شوند. بزاق نقش مهمی برای مقابله با از دست دادن املاح بازی می‌کند زیرا باعث کاهش قندها و اسیدها می‌شود.

چه چیزی در حساس کردن مینای دندان ها سهیم است؟
سن، روند پیری.
مصرف قند و تمام خوراکی ها یا نوشیدنی های خیلی شیرین.
نابهنجاری های مینا، به این دلایل: کمبود ویتامین D و عفونتی که از کودکی تا تشکیل دندان های دائمی طول بکشد (سرخک، آبله مرغان).

استفراغ های پرتکرار، که ترشحات اسیدی معده را وارد دهان می‌کنند. و این در حالی است که اسیدهای معده نیز باعث سرعت گرفتن روند از دست دادن املاح مینا، می‌شوند.
کلر هم می‌تواند به حساس شدن دندان و در نتیجه از دست دادن املاح کمک کند. برخی اوقات این مورد در بین شناگران حرفه ای که مدت زمان زیادی را در آب کلردار استخرها، می‌گذرانند، دیده می‌شود.
بروکسیسم (دندان غروچه) هم میزان فرسودگی مینای دندان را به واسطۀ پدیده ای کاملاً مکانیکی افزایش می‌دهد.
و البته، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان که زمان تماس مینای دندان و اسیدها را افزایش می‌دهد، نیز در این طبقه بندی قرار می‌گیرد.

چگونه می‌توان مینای دندان را تقویت کرد؟
فلور، که برای پیشگیری از پوسیدگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به کمک کریستال های هیدروکسی آپاتیت، از مینا محافظت می‌کند. به همین علت است که فلور در قوی تر شدن مینا در مقابل از دست دادن املاح، سهیم است.

حواستان باشد که در مصرف فلور زیاده روی نکنید. با توجه به فلوری که توسط خوراکی ها و آب های معدنی به بدن منتقل می‌شود، مصرف یک خمیردندان حاوی فلور برای تأمین نیاز به این ماده، کافی است.
و در آخر، بسته به مورد هر فرد، این دندانپزشک است که بهترین راه حل را برای هر شخص پیشنهاد می‌کند.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ

مطالب پیشنهادی:
آیا روکش دندان موثر است؟
چگونه دندان های شفاف و براقی داشته باشیم؟
دندان غروچه بیماری جدید شهروندان!!
دستور العمل های خانگی برای سفیدی دندان!!
چند بار در روز باید دندان هایم را مسواک بزنم؟