نسخه‌های طب سنتی برای سلامت لثه و دندان
در طب سنتی به داروهایی كه جهت رفع مشكلات دندان ساخته می‌شوند، «سنون» گفته می‌شود. سنون محكم كردن لثه با هدف به دست آوردن سلامت دندان تجویز می‌شود

دندان‌های سالم و زیبا با نسخه طب سنتی

جنس، رنگ و ظاهر دندان شما چه ارتباطی با مزاج‌تان دارد؟ کارشناس طب سنتی به این سوال پاسخ می‌دهد.

هر صورتی با لبخند زیباست؛ البته به شرطی كه با لبخند دندان‌های ردیف و سفید چون مروارید نمایان شوند. این پیامی است كه آگهی‌های تصویری برای سفید كردن دندان‌ها سعی می‌كنند به چشم و گوش و ذهن مخاطب برسانند. با توجه به اینكه امروزه تقریبا تمام دندانپزشكی‌ها خدمات سفید كردن را انجام می‌دهند، این سوال مطرح می‌شود كه آیا سفید كردن دندان‌ها آسیبی به دندان نمی‌زند؟ آیا هزینه سفید كردن دندان و به تعریفی زیبا كردن آنها به هزینه‌های مادی محدود می‌شود و هزینه‌های دیگری همچون از دست دادن سلامت دندان را روی دست مراجع نمی‌گذارد؟

دكتر قدیر محمدی، متخصص طب سنتی به این سوالات پاسخ می‌دهد و البته تاكید می‌كند سلامت دندان بر سفید بودن آن ارجحیت دارد.


دندان كاملا سفید، طبیعی نیست

مد می‌گوید كه دندان‌های بسیار سفید، بسیار زیبا هم هستند اما آیا واقعا ممكن است كسی به‌طور طبیعی چنین دندان‌هایی داشته باشد؟ پاسخ منفی است. دندان‌ها براساس مزاج هر فرد، رنگ خاصی دارند؛ بنابراین اینكه بعضی می‌گویند هرچه مسواك می‌زنم و بهداشت دهان و دندان را رعایت می‌كنم ولی باز هم دندان‌هایم زرد هستند، حقیقت دارد. اینكه بعضی بدون سفید كردن مصنوعی دندان‌های سفید و درخشانی دارند، باز هم حقیقت دارد. مزاج هر كسی رنگ دندانش را تعیین می‌كند.

  • صفراوی‌ها دندان‌های سفید متمایل به زرد دارند.

  • دموی‌ها دندان‌های سفیدی ندارند و حالتی از زردی یا نوعی تیرگی در دندان‌های‌شان به چشم می‌خورد.

  • سوداوی‌ها دندان‌های تیره ولی محكمی دارند كه كمتر دچار پوسیدگی می‌شود.

  • بلغمی‌ها تنها گروهی هستند كه دندان‌های‌شان كاملا سفید است.


دندان سالم، دندان سفید

اصرار برای سفید كردن بیش از حد طبیعی دندان‌ها از راه‌های طبیعی عملا ممكن نیست حتی اگر مغز دندان را بشكافید، می‌بینید كه كاملا سفید نیست. برای سفید شدن طبیعی دندان روش‌هایی وجود دارد كه اصلی‌ترین و مهم‌ترین آنها، تمیزی دهان و دندان است. هیچ‌كس نمی‌تواند دندان خراب و پوسیده سفیدی داشته باشد؛ بنابراین اگر می‌خواهید دندان‌های‌تان سفید و درخشان باشند، قبل از هر چیز باید دندان‌هایی سالم داشته باشید. با مراجعه به دندانپزشك اشكالاتی مانند پوسیدگی را برطرف و بعد بهداشت دهان و دندان را به دقت و به شكل مستمر رعایت كنید. اگر دندان‌های‌تان سالم باشند و بهداشت روزانه دهان و دندان (شامل مسواك كردن، نخ‌ دندان كشیدن و. . . ) را رعایت كنید، دندان‌های‌تان در اوج سفیدی و درخشندگی طبیعی خود خواهند بود.


سفید كردن دندان باعث زردی آن می‌شود!

بلیچینگ یا سفید كردن مبالغه‌آمیز و غیر استاندارد دندان با استفاده از روش‌هایی انجام می‌شود كه به دندان آسیب می‌زند. مواد شیمیایی كه در سفید كردن دندان به كار می‌روند، بخشی از سطح دندان را خراب می‌كنند. به این ترتیب بعد از مدتی نفوذپذیری دندان در برابر مواد رنگی و جرم‌ها بیشتر می‌شود و این بار زردی دندان خیلی بیشتر رخ می‌دهد. تكرار این كار هم هزینه زیادی دارد و هم سلامت دندان را از بین می‌برد. توصیه اكید این است كه به صرف داشتن دندان و لثه سالم و تمیز اكتفا كنید و از چاله به چاه نیفتید!


توصیه‌های ایمنی برای داشتن دندان‌های سالم

  • هیچ‌وقت با دندان‌تان چیزهای سختی مثل فندق و پسته نشكنید.

  • تخمه شكستن اشكالی ایجاد نمی‌كند ولی اگر در خوردن تخمه هم افراط شود برای دندان مضر خواهد بود.

  • از خوردن خوراكی‌های سخت كه برای شكستن یا خرد كردن‌شان به فك فشار می‌آید، پرهیز كنید. در این مورد حتی ته‌دیگ‌های سخت و ضخیم هم می‌تواند به سلامت دندان‌های‌تان آسیب بزند.

  • خوراكی‌هایی كه لازم است طولانی و سخت آنها را بجوید برای دندان مضر هستند؛ گوشت نیم‌پز یا استخوان گوشت از همین قبیل هستند.

  • مواد خوراكی بسیار شیرین، غلیظ و كشدار مثل گز، سوهان، حلوا و خرما را به‌ندرت مصرف كنید.

  • خوراكی‌های سرد و گرم را بلافاصله بعد از یكدیگر میل نكنید. بعضی عادت دارند بستنی بخورند و بعد از آن (حتی بدتر) یا همراه با آن چای بنوشند! این كار باعث می‌شود دندان‌ها ترك بخورند و دچار پوسیدگی شوند. صبر كنید دندان به دمای طبیعی برسد سپس سراغ خوراكی بعدی بروید. معمولا نیم‌ساعت تا یك ساعت بین ماده غذایی سرد و گرم باید فاصله بیندازید.

  • بعضی‌ها برای اینكه چاق نشوند، بعد از خوردن هر وعده غذایی انگشت در حلق می‌كنند تا آنچه را خورده‌اند، بالا بیاورند. این كار باعث می‌شود اسید فراوانی همراه مواد غذایی به حلق و دهان بیاید كه باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

  • افرادی كه دچار ریفلاكس معده هستند، بهتر است برای حفظ سلامت دندان‌های‌شان هم كه شده هرچه زودتر درمان شوند چون حالت ترش كردن درواقع برگشت اسید معده به دهان است و باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

  • مراقب دندان‌های خردسالان باشید. به كودكان خوراكی‌های سفت ندهید. همه می‌دانند دندان‌های جلویی كودكان (یا همان دندان‌های شیری) در هفت سالگی می‌ریزند. اگر دندان پیش از موعد مقرر در اثر جویدن یا شكستن خوراك سفت بشكند، جوانه دندان آسیب می‌بیند.

  • افرادی كه به پوكی استخوان مبتلا هستند به هیچ‌وجه نباید خوراكی‌های سفت را كه به جویدن مداوم و سخت نیاز دارند، میل كنند چون ممكن است دندان‌شان بشكند.


چند بار در روز مسواك بزنیم؟

تعداد دفعات مسواك زدن را وعده‌های غذایی تعیین می‌كند. باقیمانده غذاها از روی دندان و در فضای میان دندان‌ها باید بعد از صرف غذا تمیز شوند. بعضی‌ها دو وعده غذا می‌خورند و بعضی‌ها سه وعده، بر همین مبنا روزانه دو تا سه بار مسواك زدن دندان‌ها لازم است؛ البته گفته می‌شود صبح‌ها قبل از خوردن غذا هم یك مسواك مختصر یا غرغره كردن، مفید واقع می‌شود چراكه شب تا صبح اسید و بخارات معده روی لثه و زبان رسوب می‌كند.  همچنین بعد از صرف غذاها و خوراكی‌هایی كه رنگ یا غلظت زیادی دارند، شستن دهان یا غرغره كردن ضروری است. این كار برای كسانی كه عادت به نوشیدن قهوه، چای، خوردن شكلات و شیرینی دارند، ضروری است.

خمیر دندان هم ممكن است باعث پوسیدگی شود! بعضی افراد گلایه می‌كنند هرچه مسواك می‌زنند فرقی به حال دندان‌های‌شان نمی‌كند حتی خودشان را با كسانی كه كمتر به دندان‌های‌شان رسیدگی می‌كنند، مقایسه می‌كنند. نتیجه مقایسه این است كه هر دو دندان‌های‌مان می‌پوسد! اگر كسی به بهداشت دهان و دندان كاملا رسیدگی می‌كند ولی نتیجه‌ای نمی‌گیرد باید به خمیر دندانش شك كند. بعضی خمیردندان‌ها حاوی موادی هستند كه باعث پوسیدگی می‌شود. ضمن اینكه خمیردندان اگر فاسد شده باشد، نه‌تنها باعث تمیزی دندان نمی‌شود بلكه پوسیدگی زودهنگام هم می‌دهد. برای اینكه دچار چنین مشكلی نشوید، حتی‌الامكان سعی كنید خمیردندان‌هایی در اندازه‌های كوچك تهیه كنید كه زود مصرف و تمام می‌شوند. در نظر داشته باشید هیچ راهی برای تشخیص این مساله وجود ندارد. تنها روش ممكن این است كه حسابی به دندان‌های‌تان رسیدگی كنید و اگر نتیجه نگرفتید، خمیردندان‌تان را عوض كنید.


دندان سالم در لثه سالم

دندان‌های سالم روی لثه‌های سالم رشد می‌كنند؛ بنابراین یكی از راه‌های تامین سلامت و بهداشت دندان، مراقبت از لثه‌هاست. در طب سنتی به داروهایی كه جهت رفع مشكلات دندان ساخته می‌شوند، «سنون» گفته می‌شود. سنون محكم كردن لثه با هدف به دست آوردن سلامت دندان تجویز می‌شود. افرادی كه لثه‌های ضعیف یا بیماری دارند (مثلا حین مسواك كردن لثه‌های‌شان دچار خونریزی می‌شود) با استفاده از سنون محكم‌كننده لثه، درمان می‌شوند.


نسخه‌های طبیعی برای سلامت لثه و دندان

* هركدام از گیاهان كزمازك، سُعد، گل سرخ و سنبل‌الطیب را به میزان مساوی بكوبید، الك و با هم خوب مخلوط كنید. سپس آن را با انگشت به حالت مسواك كردن روی دندان‌ها بكشید. سعی كنید این ماده را نیم‌ساعت روی دندان‌های‌تان نگه دارید و بعد از نیم‌ساعت خوب آبكشی كنید.

* گشنیز بو داده را پودر و با مقدار كمی سركه مخلوط كنید. این محلول را غرغره كنید. می‌توانید آن را روی لثه‌های‌تان هم بكشید. در هر دو حالت باعث استحكام لثه و دندان می‌شود.

* دم الاخوین، كزمازك، انزروت، كندر، تباشیر، گل سرخ، گلنار و پوست انار ترش را به مقدار مساوی پودر و با یكدیگر مخلوط كنید. آردی كه به دست می‌آید را به شكل مسواك با انگشت روی دندان بكشید.

* نصف استكان سماق را بجوشانید و خوب صاف كرده و بعد آن را با گلاب مخلوط كنید. محلول به دست آمده را غرغره كنید.

* سنون محكم كردن لثه و جرمگیری دندان: سنون علاوه بر مستحكم كردن لثه می‌تواند تا حد نسبتا خوبی جرم دندان‌ها را هم بگیرد و باعث سفیدی و درخشندگی‌شان شود.

* شش مثقال از عاقرقرحا، وج، كزمازك و سُعد را با سه مثقال از پوست انار، مازوی سبز، كندر، گلنار، گل سرخ و چهار مثقال از ریشه سوسن كبود و نشاسته كتیرا و گشنیز خشك بو داده پودر و مخلوط كنید. حدود دو مثقال از تركیب كف دریا و سنگ نمك را به مواد اضافه كنید. محصول نهایی را به شكل مسواك با انگشت روی دندان‌ها یا لثه بكشید.



بیشتر بدانید : درمان های خانگی تحلیل رفتن لثه و روش های حفظ سلامت لثه ها

بیشتر بدانید : مشکلاتی که عدم مراقبت از لثه برای شما بوجود می آورد

بیشتر بدانید : از کجا بفهمیم بیماری لثه داریم؟


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : مجله سیب سبز