مراقب زخم سرد ناشی از سرماخوردگی باشید
 متخصصان دندانپزشکی معتقدند که اگر شما برخی مشکلات را در دهان خود بشناسید، راحت تر می توانید از بروزشان پیشگیری نمایید

شش مشکل رایج در دهان

زخم سرد 

این زخم بر روی لب یا داخل دهان ایجاد می شود و به نوعی تب خال نیز معروف است. منشا این زخم وجود ویروس می باشد و در اثر تب، سرماخوردگی و یا بوسیدن افراد مبتلا به تبخال بروز می کند. راه درمان هم استفاده از پماد و کرم های ضد تب خال است.

زخم سرد در لب و داخل دهان
زخم سرد در لب و داخل دهان

برفک روی زبان

این مشکل بیشتر در افراد بزرگسال یا کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بروز می کند. منشا این حالت وجود مخمری خاص در داخل دهان است که باعث بروز شکلی برفکی بر روی زبان می شود. استفاده از داروهای آنتی بیوتیک، داروهای مرتبط با بیماری دیایت و برخی داروهای کورتیکواستروئیدی از عوامل تشدید کننده بروز این مشکل می باشند.

برفک بر روی زبان
برفک بر روی زبان

زبان سیاه شده

در این مشکل درد خاصی بر روی زبان احساس نمی شود. اما به دلیل وجود و رشد برخی باکتری ها بر روی زبان، رنگ زبان سیاه می شود. علت بروز این مشکل می تواند ناشی از کاربرد آنتی بیوتیک ها، عدم بهداشت دهان و مسواک نزدن مرتب و یا استعمال زیاد سیگار و نوشیدن مقادیر زیادی چای و قهوه باشد، در این مشکل بزاق نمی تواند بستر زبان را به خوبی تمیز نماید و در نتیجه شکل زبان سیاه می شود. راه درمان هم مسواک زدن منظم زبان است. البته در موارد شدید، برای درمان باید با یک پزشک یا دندانپزشک مشورت نمود.

بیشتر بدانید : رنگ زبان نشانه چیست؟

زبان سیاه شده
زبان سیاه شده

وجود زخم در جدار داخلی لب و دهان

علت اصلی این زخم های داخل دهانی که کوچک ولی تاحدی دردناک می باشند، تاکنون به طور قطع ثابت نشده اند اما می توانند ناشی از عفونت، مشکلات هورمونی، و دریافت مقادیر ناکافی از ویتامین ها از راه رژیم غذایی باشند. در ضمن ممکن است، این زخم ها بر روی زبان نیز منتشر شوند.

در حالت عادی بعد از یک تا دو هفته این زخم ها از بین می روند اما در حالت های مزمن نیاز است که ازداروها یا روش های لیزری خاصی استفاده شود که در این موارد مراجعه به دندانپزشک متخصص بیماری های دهان و دندان ضروری می باشد.

زخم داخل دهان
زخم داخل دهان

زبان جغرافیایی

زمانی که برخی پرزهای چشایی روی زبان به دلایلی از بین بروند، زبان شکلی همانند نقشه جغرافیایی به خود می گیرد. این مشکل خطرناک نیست و می تواند خود بخود ایجاد و یا از بین برود. البته مصرف غذاها و نوشیدنی های داغ شدت بروز این عارضه را افزایش می دهند. البته در صورتی که این عارضه در فردی همراه با درد باشد باید سریعا به دندانپزشک مراجعه نماید.

زبان جغرافیایی
زبان جغرافیایی

بیماری لثه

وقتی میزان باکتری های تجمع یافته بر روی دندان ها زیاد شوند، به تدریج این باکتری ها به سمت لثه زیرین دندان ها مهاجرت می کنند و مشکلات و بیماری های لثه را موجب می شوند. از نشانه های بیماری لثه می توان به قرمزی، ورم و خون آلود بودن لثه ها اشاره کرد.

بیشتر بدانید : نشانه‌های بیماری لثه

بیماری لئهبیماری لئه

توجه به بهداشت دهان و دندان و مسواک کردن منظم روزانه می تواند مانع از بروز بیماری های لثه شود. البته استعمال سیگار، رژیم غذایی محدود و اضطراب و استرس از جمله عواملی هستند که می توانند وضعیت این بیماری را بدتر نمایند.

توصیه کلی دندانپزشکان به مردم برای پیشگیری قطعی مشکلات دهانی، مسواک کردن مرتبط دهان و دندان بعد از هر غذا و عدم استعمال دخانیات و مصرف متناسب مواد غذایی و نوشیدنی های محرکی مانند انواع قهوه و چای غلیظ می باشد. 


بیشتر بدانید : درمان سرماخوردگی یا زکام با استفاده از طب سنتی

بیشتر بدانید : خوراکی های مفید برای درمان تبخال

بیشتر بدانید : درمان خانگی زخم های دهانی

بیشتر بدانید : علت تبخال زدن چیست؟ + جلوگیری از تبخال


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ