روشی جالب برای خداحافظی با درد دندان
درد دندان یکی از مشکلات رایج است که با رعایت ده نکته ساده می توان از بروز این درد پیشگیری نمود.

ده نکته مهم و کاربردی برای سلامت دندان ها

درد دندان شاید اولین نشانه بارز برای مراجعه به دندانپزشک باشد. این درحالی است که درد دندان در واقع نشانه دیر هنگامی برای فساد و بروز مشکل در دندان است. به همین دلیل قبل از بروز درد در دندان باید راهکارهایی برای پیشگیری از این منظور در نظر گرفت. در این راستا برای آن که مبتلا به دندان درد نشوید و دندان های سالمی داشته باشید، توصیه هایی زیر را به کار بندید:

بیشتر بدانید : عوارض تراشیدن دندان

 زیاد آدامس نجویید.

دندانپزشکان توصیه می کنند، تا جایی که امکان دارد آدامس را به مدت زیادی نجویید، چون که زیاد جویدن آدامس باعث سائیدگی دندان ها می شود. در نتیجه حتی الامکان سعی کنید فقط برای تغییر بو و طعم دهان از آدامس در مدت زمان کوتاهی استفاده نمایید.

 

آب های حاوی فلوراید بنوشید.

فلوراید موجود در آب می تواند با استحکام بافت دندان ها مانع از تخریب و پوسیدگی آنها شود. به همین دلیل توصیه می شود از آب های بطری که حاوی فلوراید هستند، بیشتر استفاده نمایید. به همین منظور قبل از تهیه آب های بطری، برچسب آن را برای وجود فلوراید بررسی نمایید.

آب حاوی فلوراید ضد پوسیدگی دندان ها
آب حاوی فلوراید ضد پوسیدگی دندان ها

 

از مصرف نوشابه ها و نوشیدنی های شیرین پرهیز نمایید.

از آنجایی که این نوشیدنی ها حاوی قند و گاز فسفات هستند، مصرف مداوم آنها می تواند باعث تشکیل پلاک (رسوب) بر روی دندان ها شود و همین امر در طول زمان باعث افزایش پوسیدگی دندان ها می شود.

 

هرگز از دندان ها به عنوان یک ابزار کمکی استفاده نکنید.

وظیفه اصلی دندان ها جویدن و خردکردن مواد غذایی می باشد. بنابراین هرگز از آنها برای بازکردن درب بطری ها، بریدن نخ و یا جداکردن چسب نواری استفاده نشود. چون که این اعمال باعث پریدگی و لق شدن دندان ها و آسیب به بافت لثه ها می شود.

 دندان ها ابزار کمکی نیستند
دندان ها ابزار کمکی نیستند


مصرف مواد غذایی شیرین و پرنشاسته محدود شود.

مشاهدات دندانپزشکان نشان داده افرادی که رژیم غذایی بر پایه مواد نشاسته ای و کربوهیدراتی دارند، دندان های پوسیده و آسیب دیده بیشتر دارند. به همین دلیل توصیه می شود که برای داشتن دندان های سالم سعی نمایید از یک رژیم غذایی با مواد نشاسته ای متعادل و مقادیر کمی مواد شیرین پیروی نمایید.

 

برای سلامت دندان ها، مسواک خود را بدون محافظ رها نکنید.

یکی از مشکلاتی که در دهان و دندان بروز می کند، ورود میکروب ها و باکتری ها به دهان و تجمع آنها در داخل دهان می باشد. در این مورد توصیه می شود که برای جلوگیری از تجمع باکتری ها بر روی مسواک، هرگز مسواک را بدون سرپوش در کنار سایر مسواک ها در دستشویی قرار ندهید. بهتر است از مسواک هایی که حاوی سرپوش می باشند استفاده نمایید و مسواک را در یک محل سربسته و به دور از حضور باکتری ها در داخل دستشویی قرار دهید.

مسواک را بدون محفظه در دستشویی رها نکنید 
مسواک را بدون محفظه در دستشویی رها نکنید


استفاده از دهان شویه ها.

دندانپزشکان توصیه می کنند که اگر شما مواد قندی و یا اسیدی (ترش مزه) زیاد استفاده می کنید یا دندان های حساس دارید که در اثر یک محرک دچار درد می شوند، حتما از دهان شویه های مناسب بعد از مسواک زدن استفاده نمایید.

 

بهترین زمان مسواک کردن.

بعد از غذاخوردن و قبل از خواب مهمترین زمان ها برای مسواک زدن می باشند. چون که بعد از غذا و در هنگام خواب باکتری های موجود در دهان از مواد غذایی باقیمانده در دهان اسیدی تولید می کنند که این اسید می تواند باعث تخریب سطح دندان ها شود؛ ولیکن با مسواک کردن و استفاده از خمیردندان های ضد پوسیدگی می توان از بروز این اسیدها بر روی دندان ها جلوگیری نمود.

 

زمان کافی برای مسواک کردن قرار دهید.

قرار دادن زمان کوتاه برای مسواک کردن از جمله عواملی است که می تواند باعث بروز پوسیدگی دندان ها شود. به همین دلیل توصیه می شود که برای سلامت دندان ها حداقل 5 تا 10 دقیقه به مسواک زدن کامل دندان ها در هر نوبت بپردازید و سعی کنید حرکت های مسواک بر روی دندان ها کامل و محکم باشد تا رسوب موجود بر روی دندان ها به طور کامل برداشته شود.

 

معاینه دوره ای دندان ها را فراموش نکنید.

دندانپزشکان توصیه می کنند که هر شش ماه یکبار باید برای معاینه دوره ای دندان های خود به دندانپزشک مراجعه نمایید، تا اگر احیانا دچار مشکلی در دندان های خود بودید، قبل از وخیم شدن وضعیت آن، تشخیص و درمان شوند. به این صورت می توانید از بروز درد دندان به طور قابل ملاحظه ای پیشگیری نمایید.


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ