واترپیک یا نخ دندان، کدامیک را انتخاب کنیم؟
همه می‌دانند که باید به طور منظم مسواک و نخ دندان بزنند. با این حال بسیاری از مردم نمی‌دانند دستگاه‌های واترپیک می‌توانند جایگزین نخ دندان شوند یا خیر؟

نخ دندان یا واترپیک

مسواک زدن یک روش مؤثر برای از بین بردن پلاک مواد غذایی از سطح دندان‌ها است. با این حال، با این روش نمی‌توانید از شر مواد غذایی که در بین دندان‌ها و یا زیر لثه گیر کرده است، خلاص شوید. استفاده از نخ دندان بهترین راه برای خارج کردن مواد غذایی از بین دندانهاست، ولی راه حل دیگری نیز وجود دارد و آن استفاده از واترپیک است که در اینجا به بررسی مزایا و معایب هر یک از آنها می پردازیم.

 

مزایای نخ دندان

چندین مزیت برای نخ دندان وجود دارد. این روش برای از بین بردن مواد غذایی اضافی لابه‌لای دندان‌ها بسیار کارآمد است. از طرفی نخ دندان هزینه پایینی دارد و در هر داروخانه‌ای یافت می‌شود. نخ دندان سریع و آسان است و در هر جایی می‌شود از آن استفاده کرد.

 مزایای نخ دندان

معایب نخ دندان

عدم دسترسی به برخی مناطق دهان

نخ دندان ممکن است باعث خونریزی جزئی شود، به ویژه اگر به طور منظم استفاده نشود

ممکن است باعث حساسیت لثه شود

ممکن است برای برخی از افراد استفاده از آن مشکل باشد

با تمام این معایب، هنوز هم استفاده از نخ دندان یکی از کارهایی است که باید به طور منظم انجام شود. اگر شخصی در حین نخ کشیدن دچار مشکل یا درد می‌شود، باید با یک دندان‌پزشک صحبت کند تا مطمئن شود که مشکل جدی وجود ندارد.

 

واتر‌پیک

واترپیک که به عنوان نخ دندان آبی شناخته می‌شود، با نخ دندان معمولی متفاوت است. واترپیک با بهره‌گیری از یک ماشین خاص جریان آب را به دهان و لثه هدایت می‌کند. واترپیک به جای خراش دادن دندان برای حذف پلاک، با استفاده از فشار آب باعث ماساژ لثه و از بین بردن غذاها از لای دندان‌ها می‌شود.

 مزایای واترپیک

مزایای واترپیک

واترپیک مزایای زیادی دارد. استفاده از واترپیک بسیار آسان است، به ویژه برای افرادی که ارتودنسی کرده‌اند یا افرادی که دندان مصنوعی دائمی یا موقت دارند. همچنین ماساژ واترپیک باعث بهبود لثه‌ می‌شود و می‌تواند به مناطقی دسترسی پیدا کند که دسترسی به آن‌ها با نخ دندان مشکل است.

 

معایب واترپیک

واترپیک قیمت نسبتاً بالایی دارد و کمی جاگیر است. این دستگاه با آب و برق کار می‌کند. بنابراین استفاده از آن در خارج از خانه کمی دشوار است.

 

کدام بهتر است؟

در واقع هنوز جواب روشن و دقیقی برای این سؤال وجود ندارد. مهم‌ترین مسئله این است که هر روز باید بین دندان‌ها و زیر لثه‌ تمیز شود. طبق آمار رسمی، افرادی که از واترپیک استفاده می‌کنند، ۷۵ درصد کاهش پلاک و افرادی که از نخ دندان استفاده می‌کنند، ۵۷ درصد کاهش پلاک داشته‌اند.

 

طبق یک تحقیق دیگر، افرادی که از واترپیک استفاده می‌کنند، کمتر دچار التهاب و خونریزی لثه می‌شوند. با این حال بسیاری از دندان‌پزشکان و متخصصان بهداشت، استفاده از نخ دندان را چه با واترپیک و چه به جای آن توصیه می‌کنند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamati.ir