هشدار! دهانشویه ها خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهند
یکی از محصولاتی که در بهداشت دهان و دندان خیلی استفاده می کنیم دهانشویه ها هستند. اما محققان به تازگی دریافته اند که مصرف زیاد دهانوشویه ها خطر بروز دیابت را در پی دارد.

مصرف زیاد دهانشویه ها بروز دیابت را در پی خواهد داشت

آیا شما هم به شستن منظم دهان و دندان هایتان با دهان شویه عادت دارید؟

اگر این کار را مفید می دانید لازم است بدانید که این عمل به ظاهر پر فایده می تواند شما را در معرض ابتلا به دیابت قرار دهد!

استفاده از دهان شویه به اندازه حداقل دو مرتبه در روز باکتری های مفید دهان را از بین می برد و به همین ترتیب سوخت و ساز قند خون را تغییر داده و منجر به پیشرفت دیابت، به ویژه برای آن دسته از افرادی می شود که در مقایسه با دیگران بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

برآوردها نشان می دهد که حدود 30 میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به دیابت هستند، بیماری که با سطح گلوکز قند خون شناخته می شود. از سوی دیگر 84 میلیون فرد بزرگسال نیز در مرحله پیش از دیابت قرار دارند (یعنی بالا بودن سطح گلوکز خون آنها به اندازه ای نیست که به عنوان دیابت تشخیص داده شود.) با اینکه اضافه وزن یکی از بزرگترین عوامل خطر این بیماری است اما رفتارهای دیگر در سبک زندگی ما نیز می تواند به وخیم شدن آن بینجامد، مانند استفاده از دهان شویه.

محققان دانشگاه بیرمنگام با تحلیل داده های مربوط به 1206 فرد 40 تا 65 ساله که از چاقی یا اضافه وزن رنج می بردند به این نتیجه رسیدند. از این افراد 43 درصد حداقل یک بار در روز و 22 درصد آنها دست کم روزانه دو مرتبه از دهان شویه استفاده می کردند. این مطالعه که در طول 3 سال، رصد وضعیت دیابت در میان شرکت کنندگان انجام شد به این نتیجه رسید کسانی که حداقل دوبار در روز از دهان شویه استفاده می کنند بیشتر از دیگران احتمال دارد که به دیابت یا پیش دیابت در مدت 3 سال مبتلا شوند. البته هیچ ارتباطی بین استفاده کمتر از دو مرتبه در روز و خطر ابتلا به این بیماری به دست نیامد.


دلیل ارتباط بین شستن دندان ها با دهان شویه و دیابت چیست؟

هشدار! دهانشویه ها خطر ابتلا دیابت را افزایش می دهند

محققان توضیح می دهند که بسیاری از این محصولات حاوی مواد آنتی باکتریال، مانند کلرهگزیدین* Chlorhexidine هستند که باکتری ها را برای پیشگیری از آماس (تورم) و التهاب لثه و دندان و دیگر مشکلاتی که ممکن است برای سلامت دهان و دندان بیفتد می کشند. محققان می گویند این مواد در کنار باکتری های مضر، باکتری های خوب (که برای تشکیل اکسید نیتریک مهم هستند) موجود در دهان را نیز از بین می برد، این ماده شیمیایی کمک کننده تنظیم انسولین است، یعنی هورمونی که سطح قند خون را کنترل می کند.

*کلرهگزیدین Chlorhexidine : کلرهگزیدین یکی از دهانشویه های پرمصرف است که در دندانپزشکی برای درمان عفونت های دهان زخم های دهان و لثه به کار می رود. کلرهگزیدین بر طیف وسیعی از باکتریهای گرم مثبت و منفی و همچنین برخی از قارچ‌ها و برخی از ویروس‌ها از جمله ویروس مولد ایدز و هپاتیت مؤثر است. کلرهگزیدین به صورت محلول موضعی کاربردهای غیردهانی نیز دارد.

بنابراین چه بسا از بین بردن این باکتری مفید، گسترش دیابت در بدن را نتیجه دهد. بر اساس آمارها، بیش از 200 میلیون نفر در آمریکا از دهان شویه استفاده می کنند و این یافته ها جامعه پزشکی را نگران تر کرده است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آیا دهانشویه ها فایده ای دارند؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : دهانشویه ها جای مسواک را نمی گیرند




گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : life.shafaqna.com