دندان خراب چه تاثیری بر معده می گذارد
دندان خراب علاوه بر اینکه درد زیادی به همراه دارد بر روی معده نیز تاثیر زیادی دارد و باعث بروز مشکلات معده می شود.

تاثیر دندان خراب بر معده

باکتری‌های دندانی که خراب شده‌ است، می‎تواند به وسیله مواد غذایی وارد معده و سپس وارد گردش خون شود و همین مسئله باعث معده درد و بروز بیماری‎های مختلف گوارشی می شود. دندان در جذب و هضم و همچنین جویدن‌ مواد غذایی بسیار مؤثر است به طوری که اگر این عضو دچار مشکل شود، هضم غذا با مشکلات‌ مختلفی‌ روبه‌رو‌ می‌شود.

در دستگاه گوارش‌ دندان به عنوان‌ اولین عضو‌ محسوب می‌شود و اگر‌ دندان فردی‌ خراب‌ باشد، کار جویدن‌ مواد غذایی و به تبع آن‌ هضم و جذب‌ غذا با مشکل روبه‎رو می شود و معده کارایی‌ خود را از دست می‌دهد‌. افرادی که دندان‌های خرابی دارند،‌ به خوبی‌ مواد غذایی در معده‌شان آماده هضم‌ و جذب نمی‌شود، این افراد  به ناچار در طولانی‌ مدت به مصرف غذاهای‌ نرم و فاقد‌ فیبر‌ روی می‌آورند و همین مسئله باعث‌ بر هم خوردن متابولیسم‌ بدن و حتی‌ مواد غذایی و آنزیم‌های مورد نیاز معده و دستگاه‌ گوارش‌ می شود و در نتیجه‌ کارایی‌ معده را تضعیف‌ می‌کند. عفونت ناشی از دندان‌های خراب‌ باعث بروز‌ عفونت‌ در سیستم گوارش می شود.

دندان‌های خراب‌ به دلیل‌ درد شدید‌ جویدن غذا را به طور ناقص‌ انجام می دهد و همین موضوع کار معده را در هضم‌ غذا دو برابر می‌کند و باعث‌ ایجاد مشکل در سیستم گوارش‌ می‌شود.



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com