خوشمزه های تابستانی که دندانتان را خراب می کنند
مصرف مداوم نوشیدنی ها و خوراکی های سرد و شیرین تابستانه باعث اسیدی شدن محیط دهان و افزایش پوسیدگی دندان می شود

نوشیدنی ها و خوراکی های تابستانه که دندان را خراب می کند

فصل تابستان فصلی است که افراد به علت گرما و از دست دادن اب بدن نوشیدنی های زیادی را مصرف می کنند اما باید به این نکته توجه داشته باشند که برخی از نوشیدنی های غیرطبیعی می توانند برای دندان ها مضر باشند ما در این مطلب از پرشین وی به شما خواهیم گفت که چه نوشیدنی های تابستانی مفید و غیر مفید برای سلامتی شما مفید و مضر است

اگر شما هم عاشق نوشیدنی‌های ترش و اسیدی هستید باید حواستان باشد که امکان دارد دندان‌هایتان را در معرض خطر قرار دهیدتابستان که می‌شود میل به خوردن بستنی، شربت، آب میوه‌های خنک و غیره زیاد می‌شود. خود من همیشه به مادرم سفارش می‌کنم حتماً یک شیشه شربت آماده در یخچال داشته باشد تا هر کس از بیرون می‌آید یک لیوان بخورد. البته خودم اول از همه سراغ آب خنک می‌روم تا شربت.

اما خیلی‌ها شربت و آب میوه‌های خنک را ترجیح می‌دهند و یا به هیچ عنوان از یک پیاله‌ی پر و پیمان بستنی نمی‌گذرند چون معتقدند «جگر را حال می‌آورد». اما همین مواد غذایی تابستانی که به اصطلاح «جگر را حال می‌آورد» می‌تواند به راحتی حال دندان‌ها را بگیرد.

اگر می‌خواهید بعد از تابستان چند دندان دردناک و خراب روی دستتان نماند و لبخندتان به زیبایی همیشه باشد باید در مصرف برخی از این «جگر حال بیاورها» احتیاط کنید و حتماً حواستان به بچه‌ها نیز باشد. با ما همراه باشید تا با ۵ نمونه از این نشاط آورهای تابستانی که می‌تواند بلای جان دندان‌ها شود آشنا شوید

بیشتر بدانید : خمیردندان‌های معروف همیشه هم برای دندان‌ها مفید نیست!

بیشتر بدانید : کدام نخ دندان برای کدام دندان مناسب است؟


نوشیدنی های تابستانی غیر مفید برای دندان

لیموناد : چه کسی است که در گرمای خفه‌کننده‌ی تابستان دلش نخواهد یک لیوان لیموناد یا شربت آب لیموی خنک سر بکشد. اگر شما هم عاشق نوشیدنی‌های ترش و اسیدی هستید باید حواستان باشد که امکان دارد دندان‌هایتان را در معرض خطر قرار دهید.

لیموترش و آب لیموترش و لیموناد اسیدی هستند و اگر عادت دارید هر روز چند لیوان از این نوشیدنی‌ها را میل کنید محیط دهانتان اسیدی شده و دندان‌هایتان آسیب می‌بینند. حواستان باشد نه تنها قند موجود در لیموترش و یا شکر اضافه‌شده به لیموناد در دهانتان اسیدی می‌شود بلکه خود لیموترش به طور طبیعی یک میوه‌ی اسیدی است و همین اسید هم به دندان‌هایتان آسیب می‌زند.

اگر نمی‌توانید از نوشیدنی دلخواهتان بگذرید حتماً یک نی دم دستتان باشد و با آن نوشیدنی‌تان را میل کنید. به خاطر اینکه با این روش لیموناد یا شربت آب لیمو کمتر با دندان‌هایتان در تماس خواهد بود و امکان آسیب نیز کمتر خواهد شد.

بستنی : تابش بی‌امان خورشید و هوس یک پیاله بستنی وانیلی یا شکلاتی و یا هر طعم دیگر! چه چیزی لذت‌بخش‌تر از این! حالا شاید یک عدد بستنی چوبی یا یک پیاله بستنی شکلاتی مشکل چندانی به بار نیاورد اما اگر عادت دارید هر روز چند بار دست به بستنی شوید باید کمی حواستان به دندان‌هایتان باشد. قند فراوان موجود در بستنی‌ها محیط دهان را اسیدی می‌کند.


از خوردن نوشیدنی های شیرین و اسید خودداری کنید

shakes.jpg

فکر نکنید بستنی را خوردید و همه چیز تمام شد. قند موجود در بستنی تا حدود دو ساعت بعد از مصرف نیز در دهان باقی می‌ماند. در این صورت هم دندان‌های بی‌نوایتان در یک محیط اسیدی حبس می‌شوند و مینای دندان آسیب می‌بیند. توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌شود در مصرف بستنی جانب احتیاط را رعایت کنید(dot)

شربت‌ها و آب میوه‌های شیرین همان طور که لیموناد و شربت آب لیمو دندان‌ها را در معرض آسیب قرار می‌دهد شربت‌ها و آب میوه‌های شیرین دیگر نیز همین کار را می‌کنند.

البته خوردن یک لیوان شربت در مهمانی یا در منزل خیلی هم خوب است و کلی سرحالتان می‌آورد اما اگر عادت دارید چپ و راست یک لیوان از این نوشیدنی‌های شیرین را سر بکشید باید بدانید که به دندان‌هایتان ظلم می‌کنید. قند برای دندان‌ها مضر است. توصیه می‌کنیم ۲۰ دقیقه بعد از مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها دندان‌هایتان را مسواک بزنید(dot)

حواستان باشد نه تنها قند موجود در لیموترش و یا شکر اضافه‌شده به لیموناد در دهانتان اسیدی می‌شود بلکه خود لیموترش به طور طبیعی یک میوه‌ی خوراکی های غیر مفید برای دندان اسیدی است و همین اسید هم به دندان‌هایتان آسیب می‌زند

یخمک و نوشمک و الی آخر تازگی‌ها خیلی از بزرگ‌ترها در خوردن این قبیل هله‌هوله‌ها قوی سبقت را از بچه‌ها ربوده‌اند. اینجا هم مجرم اصلی قند است. اجازه ندهید بچه‌ها در خوردن این قبیل خوراکی‌ها زیاده‌روی کنند. بهتر است بلافاصله بعد از خوردن یخمک و غیره حتماً آب بنوشید(dot)

پشمک این هم بر وزن همان یخمک است و پای ثابت شهربازی و پارک و گشت و گذار. البته مثل زمان بچگی ما نیست که کمی پشمک را لایه یک کاغذ بپیچند و دستمان بدهند. این روزها پشمک‌ها آن قدر بزرگ و پت و پهن شده‌اند که آدم‌ها پشتشان پنهان می‌شوند. شاید پشمک قند کمتری نسبت به بیشتر نوشابه‌ها داشته باشد اما باز هم زیاده‌روی در مصرف آن دشمن دندان‌ها و لبخند زیبای شما خواهد بود

بیشتر بدانید : جلوگیری از پوسیدگی دندان با چند خوراکی خوشمزه

بیشتر بدانید : پوسیدگی دندان و پیشگیری از پوسیدگی دندان


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : tebyan.net