بد از کشیدن دندان چه کارهایی باید انجام دهیم؟
 تقریبا همه ما مجبور به کشیدن دندان شده ایم اما آیا بعد از کشیدن دندان چه مواردی را باید رعایت کرد

 بعد کشیدن دندان چه باید کرد؟

کشیدن دندان شامل تخلیه کامل یک دندان از دهان می شود. افراد ممکن است به دلایل مختلفی نیازمند کشیدن دندان خود شوند که از پوسیدگی تا فضای کم و شلوغی دندان ها را شامل می شود.

یک دندانپزشک یا جراح دندانپزشک عمل کشیدن دندان را انجام می دهد و دستورالعمل هایی را برای مراقبت از این بخش تا زمان بهبودی ارائه می کند.

طی زمان حضور در مطب، دندانپزشک یک ماده بی حسی قوی را اطراف دندان تزریق می کند تا فرد هیچ گونه دردی را طی کشیدن دندان احساس نکند. سپس، وی از یک سری ابزارها برای شل کردن دندان پیش از بیرون کشیدن آن استفاده می کند.

پس از کشیدن دندان، روی محل استخراج گاز استریل قرار داده می شود تا خونریزی کنترل شده و به لخته شدن خون کمک شود.

در ادامه با مراقبت های پس از کشیدن دندان بیشتر آشنا می شویم.

مراقبت های پس از کشیدن دندان 

مراقبت های پس از کشیدن دندان می توانند به چند عامل، از جمله این که کدام دندان کشیده شده است، بستگی داشته باشند. برخی دندان ها دارای ریشه های عمیق‌تری نسبت به دیگران هستند و بهبودی آنها به زمان بیشتری نیاز دارد. با این وجود، بیشتر افراد کاهش درد پس از گذشت حدود سه روز را تجربه می کنند.

یکی از مهم‌ترین جنبه های مراقبت پس از کشیدن دندان حفظ لخته های خون در مکانی است که سابقا دندان قرار داشته است.
این عوامل کلیدی در روند بهبودی است و به پیشگیری از عوارض دردناک، مانند حفره خشک دندان، کمک می کند.

روزهای اول و دوم

بیشتر مراقبت های پس از کشیدن دندان طی یک یا دو روز پس از آن بر لخته شدن خون و مراقبت کلی از دهان متمرکز است.
خونریزی خفیف طی 24 ساعت پس از کشیدن دندان شرایطی عادی است. با این وجود، خونریزی فعال پس از آن نیازمند درمان است.

از دیگر مراقبت های پس از کشیدن دندان طی دو روز نخست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استراحت فراوان: حداقل طی 24 ساعت نخست پس از کشیدن دندان به استراحت کامل بپردازید.

تغییر گاز استریل در صورت نیاز: گاز استریل اولیه را باید برای حداقل چند ساعت در دهان نگه دارید تا امکان لخته شدن خون فراهم شود. پس از آن، جایگزینی آن تا زمانی که نیاز است مشکلی ایجاد نمی کند.

پرهیز از شستشوی دهان: اگرچه وسوسه کننده است، اما از شستشو و غرغره کردن آب در دهان پرهیز کنید. این اقدامات می توانند موجب کنده شدن لخته خون و تحت تاثیر قرار گرفتن مدت زمان بهبودی شوند.

عدم استفاده از نی: استفاده از نی می تواند فشار زیادی بر زخم در حال بهبودی وارد کند و لخته خون از بین برود.

تف نکردن: تف کردن نیز فشار زیادی در دهان ایجاد می کند که ممکن است موجب از بین رفتن لخته خون شود.

پرهیز از فین کردن یا عطسه: اگر دندانپزشک دندانی را از نیمه بالایی دهان خارج کرده است، فین کردن یا عطسه می تواند موجب ایجاد فشار در سر شود که ممکن است لخته خون در حال تشکیل را از بین ببرد. تا حد امکان از فین کردن و عطسه پرهیز کنید.

پرهیز از سیگار: سیگار کشیدن همانند استفاده از نی موجب ایجاد فشار در دهان می شود. بهتر است طی روند بهبودی به طور کامل از سیگار پرهیز کنید و عدم استفاده از آن طی چند روز نخست پس از کشیدن دندان اهمیت بسیاری دارد.

مصرف داروهای مسکن: داروهای مسکن بدون نسخه ممکن است به تسکین درد و التهاب کمک کنند.

استفاده از کمپرس سرد: استفاده از یک کمپرس سرد به مدت 10 تا 20 دقیقه روی صورت در قسمتی که دندان کشیده شده است، ممکن است به تسکین درد کمک کند.

بالاتر قرار دادن سر: زمانی که می خوابید از یک بالش اضافه برای بالاتر قرار گرفتن سر استفاده کنید. صاف خوابیدن ممکن است به جمع شدن خون در سر و افزایش طول مدت بهبودی منجر شود.

مصرف هر گونه داروی تجویز شده توسط دندانپزشک: دندانپزشک پس از کشیدن دندان ممکن است داروهایی را تجویز کند. تکمیل دوره درمان اهمیت دارد.

روزهای سوم تا دهم

پس از تشکیل لخته خون حفظ آن در جای خود و انجام چند اقدام دیگر برای حفظ بهداشت دهان و دندان با هدف کمک به پیشگیری از بروز مسائل دیگر اهمیت دارد.

شتشوی دهان با محلول سالین: زمانی که لخته خون به خوبی در جای خود محکم شد، دهان خود را با محلول گرم سالین یا آب‌نمک به آرامی شستشو دهید. این ترکیب به کشتن باکتری ها در دهان کمک می کند که ممکن است تا زمان بهبودی کامل از بروز عفونت ها پیشگیری کند.

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان: همانند گذشته دندان های خود را مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید، اما از تماس با مکانی که دندان کشیده شده است، پرهیز کنید. استفاده از محلول سالین و هر گونه دهانشویه دارویی دیگر که پزشک تجویز کرده است برای پاکسازی این بخش کفایت می کند.

خوردن غذاهای نرم: افراد باید طی دوران بهبودی غذاهای نرم که نیاز به جویدن زیاد ندارند و احتمال گیر کردن آنها بین دندان ها و حفره خالی دندان وجود ندارد را مصرف کنند. سوپ ها، ماست، سس سیب، و غذاهای مشابه از جمله مواردی هستند که می توانید مد نظر قرار دهید. از غذاهایی مانند نان تست، چیپس، و غذاهای حاوی دانه ها پرهیز کنید.

مراقبت های پس از کشیدن چند دندان 

گاهی اوقات، دندانپزشک نیازمند کشیدن بیش از یک دندان است. زمانی که چند دندان را می کشید، احتمال بیشتری دارد که دندانپزشک از بیهوشی عمومی به جای بی حسی موضعی استفاده کند.

بر همین اساس، بیمار طی روند جراحی بیهوش خواهد بود. دندانپزشک دستورالعمل های خاصی، مانند پرهیز از مصرف غذا برای مدت زمانی مشخص، را پس از کشیدن دندان ها به بیمار ارائه خواهد کرد. پس از جراحی، همراه بیمار باید وی را به خانه ببرد.

مراقبت های پس از کشیدن چند دندان می تواند چالش برانگیز باشند، به ویژه اگر دندان ها از قسمت های مختلف خارج شده باشند. دندانپزشک ممکن است دستورالعمل های خاصی را در این موارد ارائه کرده و معاینه مجدد طی مدت زمان کوتاهی پس از کشیدن دندان ها را درخواست کند.

دندانپزشک ممکن است از گزینه های کمکی برای لخته شدن خون در بخش هایی که دندان ها خارج شده اند، استفاده کند. آنها قطعات کوچکی هستند که از مواد طبیعی ساخته شده و به لخته شدن خون کمک می کنند. بدن این قطعات کمکی را به مرور زمان تجزیه کرده و جذب می کند.

مراقبت های پس از کشیدن دندان عقل 

به طور کلی، زمانی که فرد جوان است، دندانپزشک دندان های عقل را می کشد و روند بهبودی پس از آن احتمالا سریع خواهد بود.

با این وجود، مدت زمان بهبودی پس از کشیدن دندان عقل ممکن است طولانی‌تر از یک دندان عادی باشد و فرد ممکن است نیازمند دریافت مرخصی بیشتر از مدرسه یا محل کار خود باشد.

عمل جراحی معمولا شامل کشیدن چند دندان می شود و فرد ممکن است برای انجام این عمل بیهوش شود.

در بسیاری موارد، دندانپزشک ممکن است از تکنیک های دیگر، مانند بخیه های قابل جذب یا قطعات کمکی برای لخته شدن خون برای تسریع روند بهبودی پس از جراحی استفاده کند. مراقبت های پس از کشیدن دندان عقل مشابه با انواع دیگر دندان هاست، اما دندانپزشک ممکن است برای کمک به بهبودی نکته های اضافی ارائه کند.

نکات مراقبتی مربوط به کودکان 

کودکانی که نیازمند کشیدن دندان هستند، روش کمی متفاوت را تجربه خواهند کرد.

دندانپزشک معمولا از بیهوشی عمومی برای کشیدن هر گونه دندان استفاده می کند.

با این وجود، روند بهبودی مشابه است. والدین یا فردی که از کودک مراقب می کند باید بر روند بهبودی و سلامت دهان و دندان کودک نظارت دقیق داشته باشد و به علائمی مانند درد و خونریزی توجه داشته باشد.

درمان های خانگی برای درد 

تجربه درد و تورم پس از کشیدن دندان عادی است. برخی درمان های خانگی ممکن است به تسکین درد طی روند بهبودی کمک کنند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی: این داروها مانند ایبوپروفن و ناپروکسن ممکن است به تسکین درد و تورم کمک کنند.

کمپرس سرد: استفاده از یک بسته یخ که یک حوله دور آن پیچیده شده است روی بخش تحت تاثیر قرار گرفته برای 20 دقیقه ممکن است به تسکین درد و تورم کمک کند.

شستشو با آب‌نمک: به عنوان بخشی از روتین مراقبت روزانه، شستشوی دهان با آب‌نمک به کشتن باکتری ها در دهان و کاهش درد و تورم کمک می کند.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

روند عادی بهبودی پس از کشیدن دندان با توجه به عوامل مختلف، مانند سن فرد یا سیگاری بودن یا نبودن وی می تواند تا 10 روز طول بکشد.

در صورت مواجهه با این نشانه ها باید به دندانپزشک مراجعه کنید:

  •  درد و تورم که با گذشت زمان تشدید می شود
  • خونریزی که با گذشت زمان متوقف نمی شود
  •  تب بالا
  •  حالت تهوع یا استفراغ
  •  درد شدید که به گوش سرایت می کند
  •  ترشح از زخم که مزه و بوی بدی دارد

بیشتر بدانید : عوارض تراشیدن دندان

بیشتر بدانید : بهترین سن برای جراحی دندان عقل را می دانید؟

بیشتر بدانید : هر نوع درد دندان خبر از چه مشکلی می دهد؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:asriran.com