علت حساسیت دندان و درمان حساسیت دندان
 گاهی ممکن است با نوشیدن کمی آب سرد یا چای گرم دندان هایتان تیر بکشند، در این شرایط دندان های شما حساس شده اند، می دانید چطور باید حساسیت دندان را درمان کرد؟

حساسیت دندان را چطور درمان کنیم؟

حساسیت دندان سالم یا دندانی که پرشده است، می تواند موجب نگرانی از خراب شدن آن ها شود. گاهی شما هم هنگام خوردن مواد خوراکی و غذاهای سرد و گرم، درد تیزی را احساس می کنید که بلافاصله برطرف می شود، این موضوع نشان می دهد که دندان های حساسی دارید. اما دلایل آن چیست؟


 ترشی ها و غذاهای اسیدی

مواد غذایی اسیدی مانند ترشی ها، لیمو و... می تواند یک لایه از مینای دندان را در خود حل کند و از بین ببرد و به این ترتیب دندان ها را حساس کند.


 ترک های دندانی

  وجود ترک هایی که با چشم دیده نمی شود روی دندان ها، می تواند آن ها را حساس کند. ترک ها خود به خود، بر اثر ضربه یا شکستن چیزهای سفت یا عادت های غلط مانند جویدن یخ، شکستن و خرد کردن غذاها و اشیای سفت با دندان ایجاد می شود. بعضی ترک ها هم به درمان نیاز دارد.


مسواک زدن  به روش نادرست

 مسواک زدن با فشار زیاد و با ضربه های افقی و استفاده از مسواک های سفت، مینای دندان را نازک و دندان های شما را حساس می کند. مسواک زدن با روش نادرست همچنین باعث افت لثه می شود و ریشه دندان ها را در معرض مواد غذایی با دماهای مختلف قرار می دهد.


سایش دندانی

سایش دندان ها روی هم می تواند علل مختلفی مانند مشکلات عصبی، کشیده شدن دندان ها و به هم  خوردن نابه جای دندان ها روی هم و حتی وجود انگل در بدن داشته باشد. از بین رفتن مینا و عاج بر اثر سایش، دندان ها را در معرض حساسیت قرار می دهد.


 درمان

اگر به تازگی دندانی ترمیم کرده و به خوراکی‌های گرم و سرد حساس شده‌اید، نگران نباشید. این نوع حساسیت طبیعی است و باید طی چند هفته از بین برود. دهان‌شویه حاوی فلوئور به پوشاندن مجاری کمک زیادی می‌کند. اگر بعد از مراجعه به‌ دندان‌پزشک دندانتان حساس شده است، برای رفع ناراحتی می‌توانید ایبوپروفن بخورید.

آرام مسواک بزنیدیا روش مسواک زدن را تغییر دهید.خوراکی‌های اسیدی نخورید. غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی، مثل گوجه‌فرنگی، لیمو و نوشابه‌های گازدار، خیلی سریع مینای دندان را می‌خورند و باعث حساسیت آن ها به تغییر دما می‌گردند.

بلافاصله بعد از خوردن غذا مسواک نزنید؛ مسواک زدن دندان‌ها نیم ساعت بعد از مصرف یک وعده غذایی یا نوشیدن یک فنجان قهوه، می‌تواند آسیب جدی به دندان‌ها وارد کند.


بیشتر بدانید : هر نوع درد دندان خبر از چه مشکلی می دهد؟

بیشتر بدانید : عوارض تراشیدن دندان

بیشتر بدانید : کاهش دندان درد با یک حبه سیر و چند روش سنتی

بیشتر بدانید : چرا پرکردن دندان دوام ندارد؟


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasanews.com