عادت های اشتباهی که باعث آسیب رسیدن به دندان ها می شود
افراد زیادی از پوسیدگی دندان ها رنج می برنددلیل بسیاری از این پوسیدگی ها اشتباهات رایجی است که خودمان انجام می دهیم 

 اشتباهاتی که باعث نابود شدن دندان ها می شود

نزدیک به ۲/۴ میلیارد نفر در سرتاسر دنیا از پوسیدگی دندان رنج می برند. ما ممکن است هر روز – بی آنکه حتی متوجه باشیم – مرتکب اشتباهاتی شویم که به دندان های ما صدمه می زنند، ما را درگیر بیماری می کنند و پول مان را هدر می دهند.

در ادامه به چند اشتباه رایج می پردازیم که دندان های ما را به تدریج نابود می کنند.

1- بی اعتنایی به بوی بد دهان

بوی بد دهان می تواند نشانه ی عدم رعایت بهداشت یا بیماری لثه باشد. گاهی خودمان متوجه بوی بد دهان مان نمی شویم اما وقتی با دیگران صحبت می کنیم آن ها می توانند این بو را احساس کنند. در این صورت یک راه ساده وجود دارد که مطمئن شوید دهان تان بوی بدی می دهد یا نه:

مچ دست تان را زبان بزنید.
پنج تا ده ثانیه صبر کنید.
مچ دست تان را بو کنید.

علاوه بر این، می توانید انگشت خود یا تکه ای پنبه را به انتهای زبان تان بمالید. سعی کنید خیلی عقب نروید تا زبان تان تحریک نشود و احساس استفراغ به شما دست ندهد.

2- نوشیدن پس از مسواک زدن

بعد از مسواک صبحگاهی طبیعی است که در طول روز چیزهایی خواهید خورد. اما در مورد مسواک شبانگاهی این نکته را باید بدانید که مزه ی خمیر دندان باید آخرین مزه ی روز شما باشد، یعنی شب ها بعد از مسواک زدن دیگر نباید چیزی بخورید. حتی نوشیدن چای درست قبل از خواب می تواند تأثیری منفی روی دندان ها داشته باشد.

3- آب کشیدن دهان بعد از مسواک زدن

بعد از زدن مسواک، حتماً دهان خود را آب می کشید. اما آب را باید نه یکباره، بلکه جرعه جرعه وارد دهان خود کنید. این عادت پوسیدگی دندان را تا ۲۵ درصد کاهش می دهد. خمیر دندان مزه ی شدیدی دارد اما خیلی زود به آن عادت خواهید کرد.

4- به مقدار کافی مسواک نزدن

با تنها ۳۰ ثانیه مسواک زدن سخت می شود نتیجه ی خوبی گرفت. این مسأله می تواند باعث پوسیدگی دندان و دیگر مشکلات دندانی شود. شما باید دست کم ۳۰ ثانیه برای مسواک زدن هر چهار ربع دهان تان وقت بگذارید که در مجموع ۲ دقیقه برای کل دهان می شود.

5- محکم مسواک زدن

ممکن است به هوای برق انداختن دندان هایتان بیش از حد محکم مسواک بزنید. این کار اما متأسفانه فقط به مینای دندان هایتان آسیب می زند و دندان هایتان را حساس و آسیب پذیر می کند. به علاوه باید مسواکی انتخاب کنید که مناسب دهان و دندان های شما باشد. برای این منظور بهتر است با یک دندانپزشک مشورت کنید.

6- مسواک زدن بلافاصله پس از خوردن غذا

مسواک زدن دندان ها بلافاصله بعد از خوردن غذا ممکن است تأثیری منفی بر مینای دندان ها داشته باشد، به ویژه اگر ماده ی غذایی ای که خورده اید اسیدی بوده باشد. بعد از خوردن غذا، دندان ها به دلیل اسید مواد غذایی در آسیب پذیرترین حالت خود هستند، به همین دلیل بعد از خوردن غذا باید حدود نیم ساعت از مسواک زدن خودداری کنید.

7- تعویض نکردن مسواک

معمولاً توصیه می شود مسواک خود را هر ۳ ماه یک بار عوض کنید. در غیر اینصورت با فرسوده شدن موهای مسواک باید سراغ یک مسواک جدید روید. در اینصورت است که مسواک زدن تان تأثیر لازم را پیدا می کند و همه ی گوشه و کنارهای دندان ها تمیز می شوند.

8- عوض نکردن مسواک در زمان بیماری

مسواک باکتری های درون دهان را از بین نمی برد. وقتی بیمار می شوید باید از مسواک دیگری استفاده کنید تا دوباره بیمار نشوید. علاوه بر این، در روزهایی که بیمار هستید مطمئن شوید که مسواک تان با مسواک های دیگر درون جامسواکی تماس پیدا نمی کند.


بیشتر بدانید : چرا پرکردن دندان دوام ندارد؟

بیشتر بدانید : خوراکی هایی که دشمن دندان ها هستند

بیشتر بدانید : روش های طبیعی برای پیشگیری از جرم دندان


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:rooziato.com