مصرف داروها چه عوارضی بر روی دهان و دندان می گذارد؟
داروها در کنار تمام فوایدی که دارند، دارای عوارض هم هستند که یکی از این عوارض تاثیر آنها بر دهان و دندان است که در ادامه به تاثیرات داروها بر دهان و دندان اشاره می شود

 تاثیرات داروها بر دهان و دندان

دارو ها چه خوراکی  و حتی چه تزریقی آثار جانبی متعددی دارد. برخی از داروها تاثیر منفی بر سلامت دهان و دندان می گذاردکه در ادامه به برخی از مهم ترین تاثیرات داروها بر روی دهان و دندان اشاره می شود. 

بیشتر بدانید : این داروها موجب پوسیدگی دندان می شوند

بیشتر بدانید : کدام داروها دندان ها را خراب می کنند؟

خشکی دهان

برخی داروها سبب کاهش میزان بزاق می شود. کاهش بزاق باعث  التهاب بافت های دهان و عفونت، پوسیدگی دندان و بیماری های لثه می شود . برای رفع این مشکل به  اندازه کافی آب بنوشید و از آدامس های بدون قند استفاده کنید.

بیشتر بدانید : 8 توصیه برای رفع خشکی دهان

عفونت های قارچی

کسانی که داروهای کورتونی برای درمان آسم استفاده می کنند، این ترکیبات موجب عفونت قارچی موسوم به کاندیدیازیس دهانی می شود. برای پیشگیری از این عارضه جانبی بعد از استفاده از اسپری یک لیوان آب را غرغره کرده و دهان خود را بشویید.

التهاب لثه (هایپرپلازی لثه)

برخی از داروها سبب رشد بیش از حد بافت لثه شود. در بیماری هایپرپلازی لثه بافت لثه شروع به رشد می کند. رشد بیش از حد لثه سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری پریودنتال می شود . پلاک دندانی خطر ابتلا را افزایش می دهد.

تغییر چشایی

برخی داروها حس چشایی را تغییر داده و موجب ایجاد طعم فلز، شوری یا طعم تلخ در دهان می شوند.تغییرات طعم موقتی هستند و با قطع دارو حس چشایی باز می گردد.

بیشتر بدانید : آلزایمر چه بر سر دهان و دندان می آورد؟

بیشتر بدانید : بعد از کشیدن دندان چه کارهایی باید انجام دهیم؟

بیشتر بدانید : دیابت با دهان و دندان هم ارتباط دارد؟

بیشتر بدانید : عوارض عجیب و غریب برخی داروها که تاکنون نشنیده اید

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com