روش تشخیص بوی بد دهان
 بوی بد دهان مشکلی آزار دهنده است که زودتر باید تشخیص داده شود و برای درمان آن اقدام کرد

 با این روش ها بوی بد دهان را می توان تشخیص داد

شاید این سؤال زیاد برایتان پیش آمده باشد که دهان تان چه بویی می دهد، اما همیشه نتواسته باشید تشخیص دهید که بوی بدی دارد یا نه. اما این مسأله ای است که حتماً باید از آن مطلع باشید و روش هایی وجود دارد که کمک می کنند متوجه شوید لازم است دندان های خود را مسواک بزنید یا نه. مگر آنکه مشکل تان هالیتوز یا بدبویی مزمن دهان باشد که برای رفع آن باید به پزشک مراجعه کنید.

در ادامه شما را با روش هایی آشنا می کنیم که کمک می کنند متوجه بوی دهان خود شوید.


1- قسمت داخلی مچ دست خود را زبان بزنید و بو بکشید

وقتی مچ دست تان را زبان زدید، ۵ تا ۱۰ ثانیه صبر کنید و بعد آنجا را بو کنید. این کار درک واضحی از بوی دهان تان به شما می دهد. اگر بوی بدی احساس کردید ممکن است به خاطر لایه ی گوگردی باشد که روی زبان تان وجود دارد.

2- به ته زبان انگشت بکشید

این کار را طوری انجام دهید که انگشت با ته دهان تان تماس پیدا کند. گاهی روی لوزه هایی که در انتهای حلق قرار دارند سنگ هایی پوشیده از باکتری ایجاد می شود که ممکن است علت بوی بد دهان باشند. بعد از خشک شدن آب دهان، انگشت تان را بو کنید.

3- در یک لیوان تمیز عمل بازدم را انجام دهید

یک لیوان تمیز بردارید و نفس خود را در آن بیرون دهید. سپس لیوان را نزدیک بینی خود ببرید و آن را محکم بو بکشید. با بویی که احساس می کنید می توانید متوجه بوی دهان خود شوید. از یک کیسه ی پلاستیکی هم برای این کار می توانید استفاده کنید. نفس خود را عمیقاً در  آن بیرون دهید و بعد از آن محکم بو بکشید.

4- یک تکه گاز استریل را روی زبان تان بکشید

سپس به گاز نگاه کنید. اگر رنگش زرده شده باشد معنایش آن است که دهان تان بو می دهد و علت آن بالا بودن میزان سولفید است. این کار را با یک تکه دستمال هم می توانید انجام دهید.

5- از یک قاشق کمک بگیرید

یک قاشق بردارید و با آن روی زبان تان را بتراشید. صبر کنید قاشق کمی خشک شود و سپس آن را بو کنید. علاوه بر این دقت کنید که از سطح زبان تان لایه ای روی قاشق جمع شده است یا نه.

6- از زبان شور استفاده کنید

با زبان شور، انتهای زبان تان را بتراشید و اگر لایه ی روی زبان به رنگ سفید بود، معنایش آن است که مقدار زیادی ته مانده ی مواد غذایی، باکتری یا سلول مرده روی زبان تان انباشته شده است. شما باید زبان خود را به طور مرتب تمیز کنید. اگر لایه ی روی آن بعد از چند هفته از بین نرفت، به پزشک مراجعه کنید. صورتی و تمیز بودن زبان یکی از نشانه های برخورداری از سلامت دهان و دندان است.

7- نخ دندان مصرف کنید

برای این کار از یک نخ دندان بدون بو استفاده کنید تا نتیجه ی آزمایش را تحت تأثیر قرار ندهد. بین دندان های خود را به همان روش همیشگی نخ دندان بکشید و سپس نخ دندان را بو کنید. با این کار می توانید به بوی دهان خود پی ببرید. منشأ بوی بد دهان می تواند مواد غذایی باشد که بین دندان ها باقی مانده اند.

8- به مطب دندانپزشک بروید

اگر از بوی دهان تان راضی نیستید یا حتی اگر فقط قصد انجام چکاپ همیشگی تان را دارید، از دندانپزشک خود بخواهید کمک تان کند. او می تواند از شما تست هالیمتر بگیرد که میزان ترکیب گوگردی فرار موجود در دهان شما را مشخص می کند. بالا بودن میزان این ترکیب به معنای رشد بیش از اندازه ی باکتری ها از درون بدن یا دهان است.

دندانپزشک می تواند یک تست ارگانولپتیک هم از شما بگیرد که در آن بوی دهان را از طریق یک نی پلاستیکی اندازه می گیرند.

بیشتر بدانید : 5 بوی بد بدن که هرگز نباید نادیده گرفته شوند!

بیشتر بدانید : بوی بد دهان ممکن است نشانه این بیماری ها باشد

بیشتر بدانید : درمان بوی بد دهان و نفس بد بو با دارچین

بیشتر بدانید : روش هایی فوری برای از بین بردن بوی بد دهان

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:rooziato.com