تحلیل لثه اطراف ایمپلنت را جدی بگیرید !
 تحلیل لثه اطراف ایمپلنت یک مورد شایع در بسیاری از بیماران محسوب می‌شود. این بیماری به این علت ایجاد می‌شود که برخی افراد تعداد زیادی از دندان‌های خود را از دست داده‌‌اند و این بخش از بدن آنها به این دلیل دچار مشکل شده است. حتی اگر هیچ حفره‌ای پس از عمل روی ایمپلنت‌ ایجاد نشود، باز هم بیماری می‌تواند در اطراف ایمپلنت رخ دهد.
 

تحلیل لثه اطراف ایمپلنت یک مورد شایع در بسیاری از بیماران محسوب می‌شود. این بیماری به این علت ایجاد می‌شود که برخی افراد تعداد زیادی از دندان‌های خود را از دست داده‌‌اند و این بخش از بدن آنها به این دلیل دچار مشکل شده است. حتی اگر هیچ حفره‌ای پس از عمل روی ایمپلنت‌ ایجاد نشود، باز هم بیماری می‌تواند در اطراف ایمپلنت رخ دهد.

هنگامی که بیماری در کناره‌های محصول ایجاد شود، آنگاه عملکرد، زیبایی و طول عمر ایمپلنت با خطر مواجه خواهد شد.


انواع تحلیل لثه بعد از ایمپلنت


تحلیل لثه؛ در واقع به عنوان نشانه کاهش حجم بخشی از لثه در اطراف دندان مصنوعی دائمی در نظر گرفته می‌شود؛ که در صورت وقوع حتما باید با دندانپزشک مشهد خود مشورت کنید. دو نوع اصلی از این عارضه وجود دارد که شامل موارد زیر است:

موکوزیت: به معنای التهاب لثه اطراف ایمپلنت کاشته شده در دهان شما که شباهت بسیار زیادی به التهاب این عضو در اطراف نوع طبیعی این عضو حیاتی بدن شما دارد.

پری ایمپلنتیت: این مورد از بین رفتن و کاهش سطح لثه و استخوان اطراف محل انجام عمل را شامل می‌شود که شباهت بسیاری به بیماری عفونت لثه (پریودنتیت) در دندان طبیعی دارد. همانند دیگر انواع بیماری، این عارضه نیز اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد یا نادیده گرفته می‌شود، زیرا بسیاری از افراد مبتلا به آن تا مرحله پایانی این عارضه هیچ درد یا ناراحتی احساس نمی‌کنند. هنگام تخریب بیماری و تحلیل بعد از ایمپلنت، بیماران ممکن است دچار چرک، خونریزی، درد، بوی بد دهان، طعم بد و فرورفتگی در اطراف این ماده شوند، یا خروج نخ فلزی ماده استفاده شده از جای خود را احساس کنند.


انواع جراحی لثه برای ایمپلنت


جراحی لثه برای ایمپلنت انواع مختلفی دارد. گاهی جراحی تنها جنبه زیبایی داشته و گاهی برای پیشگیری از عوارض جدی بعد از ایمپلنت این جراحی توصیه می‌شود. باتوجه به هدف جراحی، یکی از روش‌های زیر باید انتخاب شود.


جراحی فلپ لثه


زمانی که رسوبات و باکتری‌ها در قسمت‌های عمیق لثه نفوذ کرده باشند، این جراحی انجام می‌شود. در جراحی فلپ، بافت لثه بلند شده و رسوبات حذف می‌شوند. بعد از تمیزشدن ناحیه موردنظر، لثه بخیه زده می‌شود. گاهی استخوان هم نیاز به تغییر شکل دارد که در طول این جراحی انجام می‌شود.


بازسازی لثه و پیوند استخوان


اگر استخوان استحکام کافی نداشته باشد، عمل پیوند استخوان انجام می‌شود. ممکن است استخوان آسیب دیده باشد یا مقداری از آن از بین رفته باشد. در جراحی پیوند استخوان، استخوان جدید جایگزین می‌شود. اگر جراح مقداری از لثه را نیز برداشته باشد، برای ترمیم و بازسازی لثه، پیوند غشا یا پروتئین‌های محرک را نیز انجام می‌دهد.


افزایش طول تاج دندان


افزایش طول تاج دندان هم جنبه زیبایی داشته و هم برای درمان برخی بیماری‌های لثه انجام می‌شود. در این روش جراحی مقداری از بافت لثه از روی دندان‌ها برداشته شده و دندان‌ها بلندتر دیده می‌شوند.


پیوند بافت نرم لثه


این روش برعکس جراحی افزایش تاج دندان است. زمانی که بافت لثه بیش از حد عقب باشد، نمونه بافت از قسمت دیگر دهان گرفته شده و به لثه می‌چسبد. معمولا این جراحی جنبه زیبایی داشته و خط لثه را منظم نشان می‌دهد. با پیوند بافت نرم ریشه‌های در معرض دید پوشیده می‌شوند و خطر آسیب کاهش پیدا می‌کند.


علل تحلیل لثه بعد از ایمپلنت


همانند بیماری‌های دیگر، تحلیل لثه اطراف ایمپلنت نیز در اثر کلونیزاسیون صدها گونه مختلف باکتری بر روی تاج، اباتمنت و سطح پیچ ماده به کار رفته ایجاد می‌شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، معمولا رفع آلودگی در این زمینه کار بسیار دشوارتری خواهد بود، زیرا سطوح پیچی عمدا ناهموار ساخته شده‌اند تا رشد استخوان فک را تشویق کنند و ادغام بهتری بین ماده مزبور و استخوان فک فراهم کنند. عوامل خطر برای بیماری در اطراف دندان مصنوعی دائمی عبارتند از:

• بهداشت ضعیف دهان
• عدم قرار ملاقات منظم با دندانپزشک برای تمیز کردن ماده
• شرایط پزشکی (مانند دیابت کنترل نشده)
• سیگار کشیدن


ضد عفونی کردن


موکوزیت را می‌توان بدون جراحی با دبریدمان (برداشتن بخش آسیب دیده) درمان کرد تا بقایای جمع شده زیر لثه را که باعث ایجاد التهاب می‌شود، از بین ببرد. پری ایمپلنتیت را نیز می‌توان به صورت غیر جراحی توسط دندانپزشک درمان کرد. با این حال، موفقیت چنین درمانی کمتر خواهد بود، زیرا تمیز کردن کامل سطح آلوده بدون لایه برداری جراحی بسیار دشوار به نظر می‌رسد. در نتیجه، پری ایمپلنتیت بیشتر با مداخله جراحی درمان می‌شود. اخیرا مطالعات نشان داده که فناوری لیزر تأثیر مثبتی در ضدعفونی کردن سطوح و از بین بردن میزان تحلیل بعد از ایمپلنت دارد.


پیوند لثه

1.jpg


تحلیل رفتن لثه می‌تواند در نتیجه التهاب و تحلیل استخوان اطراف محصول و همچنین قرار گرفتن نامناسب این بخش از بدن باشد. در صورت لزوم، پیوند را می‌توان برای رشد بخش‌های از دست رفته در اطراف عمل انجام داد.


کاهش سطح عضو مزبور و خطراتو مشکلات


تحلیل لثه اطراف ایمپلنت به از بین رفتن بافت آن در امتداد خط دهان شما اشاره دارد. اگر تحلیل اتفاق بیفتد، این می‌تواند خطر بروز بسیاری از مشکلات سلامت و بهداشت دهان شما را افزایش دهد. در واقع، کاهش سطح این بخش می‌تواند خطر شکست عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان را افزایش دهد.


علل تحلیل لثه بعد از عمل


برخی از علل رایج تحلیل رفتن عبارتند از:

بیماری پریودنتال - بیماری پریودنتال به عفونت بافت این عضو اشاره دارد. این عارضه نتیجه باکتری‌های دهانی است که به طور طبیعی در دهان وجود دارد. مراحل بعدی بیماری پریودنتال باعث تحلیل و همچنین انواع شدیدتر مشکلات دندانی می‌شود.

دندان قروچه (براکسیسم) – این مشکل فشار زیادی بر مفصل فک و دیگر اعضای دهان شما وارد می‌کند. با گذشت زمان، این امر می‌تواند منجر به تحلیل و بسیاری دیگر از مشکلات سلامتی برای شما شود.

بهداشت نامناسب دهان– افرادی که به قدری شدید مسواک می‌زنند و از نخ استفاده می‌کنند که لثه‌هایشان خونریزی می‌کند، باعث آسیب بیشتر به این عضو می‌شوند. این آسیب به بافت می‌تواند به مرور زمان منجر به تحلیل رفتن عضو شود.

از دست دادن دندان – از دست دادن تعدادی از دندان‌ها می‌تواند باعث از دست دادن استخوان و همچنین تحلیل این عضو شود. ابه این دلیل که ساختاری برای حمایت از فک یا خط لثه وجود ندارد.


تحلیل لثه چگونه بر موفقیت جراحی تاثیر می‌گذارد؟


ماده به کار رفته در این عمل مستقیما به استخوان فک و بافت عضو متصل می‌شود و قرار است مانند ریشه‌های طبیعی عمل کند. اگر بافت کافی وجود نداشته باشد، می‌تواند خطرات شکست عمل را افزایش دهد. در واقع، تحلیل شدید یا از دست دادن استخوان می‌تواند مانع از کاندید شدن یک فرد برای انجام این جراحی شود.


کلام آخر


حتی اگر پس از کاشت ایمپلنت، لثه‌های سالمی داشته باشید، باز هم خطر تحلیل وجود دارد. اگر تحلیل لثه اطراف ایمپلنت رخ دهد، می‌تواند منجر به شکست ایمپلنت دندان و تعدادی از خطرات سلامتی جدی شود. پس از قرار گرفتن ایمپلنت‌ها حتما به طور مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و تمام دستورالعمل‌ها را برای بهداشت و مراقبت مناسب از دهان رعایت کنید. پیشگیری می‌تواند ایمپلنت را در بدن شما را برای سال‌ها سالم نگه دارد.

برای انجام جراحی لثه باید به دکتر دندانپزشک کرج، دکتر دندانپزشک اصفهان، دکتر دندانپزشک تهران، دکتر دندانپزشک مشهد، دکتر دندانپزشک شیراز و ... مراجعه کنید.





گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:doctoreto.com