1- به هنگام لبخند مختصر که دندان ها از هم جدا هستند ، آیا نوک دندان هایتان مشخص می شوند؟ و...

 
1- هنگامی که لبخند می زنید یا صحبت می کنید ، لبه دندان ها باید کمی مشخص باشند. در صورتی که لبه دندانهایتان ساییده شده باشد ، یا خط لبخندتان پایین باشد ، به نظر خواهد رسید که یا دندان ندارید، یا فراموش کرده اید دندان مصنوعی تان را داخل دهانتان بگذارید. در این موارد با استفاده از کامپازیت رزین ، روکش ، یا لامینیت می توان بر این مشکل فائق آمد. البته پیش از انجام کار باید وضعیت بر هم آمدن دندان ها در فک تان توسط دندان پزشک بررسی شود.

 

با استفاده از لامینت چینی دندان ها بلند شد و خط لبخند تصحیح گشت .

 


دندان ها این بیمار به علت خط لب پایین او مشخص نبودند که موجب نارضایتی از ظاهر لبخندش شده بود.

2-    آیا دو دندان جلوی فک بالای شما کمی بلندتر از دندان های مجاورشان می باشد؟
در حالت طبیعی ، دو دندان سانترال بالا باید کمی بلندتر از دندان های کناری (لترال) باشند تا به صاحب ان ، ظاهری جوان ببخشند. این دندان ها هم ارتفاع دندان های نیش در کناره های دهان می باشند. « خط لبخند» یک خط فرضی است که از لبه دندان های جلوی فک بالا می گذرد و با لبه فوقانی لب پایین موازی است. اگر این خط به سمت پایین انحنا داشته باشد، لبخند فرد حالت جوان پیدا می کند، ولی اگر صاف باشد ، نشان دهنده سایش دندان ها و بالا رفتن سن است.

 

 

استفاده از لامینیت چینی جهت بلند کردن دندان ها و تصحیح خط لبخند

خط لب دندان ها به علت سایش  کوتاه شده اند.

3-    آیا دو دندان جلوی شما خیلی بلند هستند؟

دراین موارد ، لبخند به اصطلاح عامه حالت خرگوشی یا گرازی پیدا می کند. برای رفع این مشکل می توان دندان های کناری را با کامپازیت (Composite)  یا لامینیت (Laminate ) بلند کرد و یا این که می توان لبه دندان های میانی را کوتاه کرد.

 

کوتاه کردن لبه دندان های میانی و لامینیت

کردن دندان های کناری تسط کامپازیت

 

 

دندان های میانی بلند

 

4-     آیا و دندان جلوی شما خیلی پهن است؟

دندان های پهن ، صورت را چاق تر نشان می دهند. در این موارد با درمان های ارتودنسی و ترمیمی می توان نسبت و عرض دندان ها را تصحیح نمود. البته گاهی نیز لازم است که روی چهار یا حتی شش دندان جلو کار شود.

 

استفاده از لامینیت چینی برای تصحیح عدم

 تناسب عرض دندان ها

 

دندان میانی پهن

5-   آیا شش دندان جلوی شما از لحاظ ارتفاع یکسان هستند؟

این مشکل می تواند به عللی از جمله سایش ، دندان قروچه یا خرد شدگی لبه دندان ها پیش آید که موجب می گردد دندان ها هم ارتفاع بشوند و چهره فرد را مسن تر جلوه بدهند.

 

 

دندان های هم ارتفاع و لبخند مسن : در صورتی که بیمار دچار قروچه

و سایش دندان باشد ، ممکن است در فاصل فک ، گردن و

سر خود نیز درد و ناراحتی حس کند .

6-   آیا بین دندان هایتان فاصله وجود دارد؟

در صورتی که این فاصله به تازگی در بین دندان ها ایجاد شده ، ممکن است به علت بیماری لثه یا عادات دهانی مانند فشار دادن زبان بین دندان ها باشد. در این صورت بهتر است به فکر درمان ا ن باشید. چنان چه هیچ مشکلی وجود ندارد و از ظاهر دندان های خود راضی هستید ، به آنها دست نزنید. ولی در صورت تمایل ، برای بستن این فاصله می توانید از میان سه روش درمانی کامپازیت یا لامینیت چینی (Porcelain Laminate Veneer ) یا ارتودنسی یکی را برگزینید.

 

 

پرکردن فاصله توسط کامپازیت

 

فاصله میان دندان های جلو

7-   آیا دندان های پیشین شما به هنگام لبخند زدن بیرون زده به نظر می رسند؟

دندان های بیرون زده علاوه بر ظاهری ناخوشایند می توانند موجب بروز ناهنجاری های صورت نیز بشوند. در این موارد بهترین درمان ، ارتودنسی و به دنبال آن ، روکش یا لامینیت دندان ها است.

 

 

دندان های بیرون زده و تغییر رنگ یافته

8-     آیا دندان هایتان نامرتب و شلوغ هستند؟

دندان های نامرتب علاوه بر ناخوش آیند کردن ظاهر لبخند ، از تمیز شدن کامل دندان ها نیز ممانعت به عمل آورده و احتمال بروز بیماری های لثه ای و پوسیدگی را بالا می برند. بهترین درمان چنین دندان هایی ، ارتودنسی است. حتی در سنین بالا و در میان افاد بالغ ، البته در مواردی که بیمار تمایل به درمان ارتودنسی نداشته باشد و میزان درهم بودن دندان ها کم تا متوسط باشد ، می توان به کمک ترمیم های کامپازیت ، لامینیت یا روکش کردن ، ظاهر آنها را بهبود ببخشید.

 

 

صاف کردن دندان های جلوی فک پایین

توسط لامینیت چینی  

 

نامرتبی دندان های جلوی فک پایین

 

9-     هنگامی که لبخند وسیع بر لب می آورید ، آیا تمام دندان هایتان یک رنگ  می باشند؟

تغییر رنگ می تواند به عللی از جمله جرم گرفتگی ، پرکردگی بدرنگ ، تغییر رنگ ناشی از مصرف آنتی ببیتیک تتراسایکلین یا پوسیدگی ایجاد شود کههر کدام از عوامل فوق درمان های مخصوص به خود را می طلبد.

 

 

سفید کردن دنداتن توسط بلیچینگ

 

 

تیرگی دندان میانی فک بالا به

علت روت کانال قدیمی

10-آیا در سطح دندان هایتان لکه های سفید یا قهوه ای وجود دارد؟

تغییر رنگ های سفید که به صورت لکه های سفید روس سطح مینا مشخص می باشد. به علت کم بودن کلسیم مینا ایجاد می شود که می توان آنها را توسط روش های سایش جزئی مینا ( مایکرو ابرژن – Microabrasion ) ، ترمیم های کامپازیت ،یا لامینیت پرسلن تصحیح نمود . تغییر رنگ های قهوه ای عموما به علت بالا بودن فلوراید آب آشامیدنی ایجاد می شوند، که آن را فلوروزیس  (Flurosis ) می نامند. و درمان آن سایش جزئی مینا ، بلچینگ (Bleching – سفید کردن دندان ) ، لامینیت کامپازیت یا پرسلن می باشد.

 

 

درمان بدرنگی فلورویس توسط سایش

جزئی مینا ( میکروابرژن )

 

فلوروزیس ناشی از بالا بودن مقدار

فلوراید آب آشامیدنی

11-در صورتی که دندان های جلوی شما پر کردگی دارد، آیا رنگ آنها با دندان هایتان همخوانی دارد؟

پرکردگی های سفید پس از چند سال در دهان رنگ گرفته و نیاز به پولیش خواهند داشت. مواد غذایی رنگی مانند قهوه ، شکلات ، نوشابه های رنگی ، و همچنین دخانیات ، سرعت رنگ پذیری این ترمیم ها را افزایش می دهند. گاهی اوقات بهتر است پرکردگی کاملا تعویض شود.

 

 

برطرف کردن رنگ گرفتگی توسط

تعویض پرکردگی ها

 

پردگی های رنگ رفته گرفته

دندان های جلو

12-آیا یکی از دندان های جلوی شما تیره تر از بقیه است؟

در صورتی که یکی از دندان های شما تیره تر شده باشد ، ممکن است عصب دندانتان صدمه دیده یا از بین رفته باشد. در این صورت ، ابتدا عصب دندان باید معالجه شده ، سپس با روش های سفید کردن دندان (بلچینگ) تغییر رنگ آن تصحیح شود. در برخی موارد ، جهت بر طرف کردن تیرگی رنگ دندان ، ممکن است نیاز به پوشاندن سطح بیرونی دندان با کامپازیت ، لامینیت چینی یا حتی در برخی موارد نیاز به روکش باشد.

 

 

تصحیح بدرنگی توسط بلیچینگ

 

تیره شدن دندان جلو به علت از بین

رفتن عصب دندان

13-آیا شش دندان جلوی فک پایین تان نامرتب هستند؟

در صورتی که دندان های جلوی فک پایین شما نامرتب باشند ، برای مرتب کردن آنها بهتر است در وحله اول از ارتودنسی استفاده کنید. در مواردی که این بی نظمی مختصر باشد ، می توان با استفاده از کامپازیت ، لامینیت چینی یا تراش مختصر لبه های بیرون زده دندان ها ، ظاهر آنها را تاحدی بهبود بخشید.

 

 

تصحیح توسط لامینیت های کامپازیتی

 

نامرتب بودن دندان های جوی فک پایین

14-آیا چهار دندان جلوی فک پایین هم ارتفاع می باشند؟

هم ارتفاع نبودن این دندان ها به هنگام صحبت موجب جلب توجه طرف مقابل به این بی نظمی خواهد شد. برای رفع این مشکل می توان از تراش مختصر لبه دندان ها همراه با ترمیم کامپازیتی یا بدون آن استفاده کرد.

 

 

تصحیح توسط تراش جزئی لبه دندان ها

 

هم ارتفاع نبودن دندان های جلوی پایین

15-آیا دندان های عقبتان بدرنگ و تیره می باشد؟

تیرگی دندان های عقب ممکن است در اثر پرکردگی های سیاه ، پوسیدگی یا پرکردگی های سفید خراب باشد. در این موارد می توان با برداشتن ترمیم قبلی و حذف پوسیدگی و قرار دادن ترمیم سفید جدید ، مشکل را حل کرد.

 

 

 

16-آیا طوق ( محل اتصال دندان و لثه ) دندان هایتان دچار سایش و خوردگی شده و حالت فررفتگی در گردن دندانتان به وجود آمده که با ناخن حس می شود؟

عوامل به وجود آورنده این ضایعات عبارتند از : مسواک زدن محکم و افقی ، تحلیل لثه ، کشیدن ناخن به طوق دندان ها ، خوردن مواد اسیدی مانند آب لیمو و گیر کردن نابجای دندان های بالا و پایین. این ضایعات علاوه بر نازیبا کردن دندان ها ، موجب حساسیت آنها نیز می شود و چنان چه درمان نشوند ، سریعا پیشرفت می کنند ، زیرا سرعت سایش عاج حدودا 5 برابر مینا است. بهترین راه درمان این ضایعات ترمیم توسط کامپازیت است.

 

 

ترمیم توسط کامپازیت

سایش طوق دندان

تهیه و تدوین :  گروه سلامت سیمرغ - دکتر فرخ آصف زاده
www.seemorgh.com/health
منبع : www.labkhandehziba.com