علت سردرد حین رابطه جنسی چیست؟ دلیل ایجاد سردرد جنسی
سردرد حین رابطه جنسی برای برخی افراد آزار دهنده است ولی نکته مهم این است که نباید آن را نادیده گرفت و حتما برای پیدا کردن علت آن با پزشک مشورت کرد.

آیا سردرد در حین رابطه جنسی طبیعی است؟

رابطه جنسی باید لذت بخش باشد، درست است؟ ولی برای برخی افراد اثر جانبی ناخوشایندی دارد: سردرد شدید.

اگر سردرد حین رابطه جنسی آزارتان می دهد باید بدانید که تنها نیستید. البته شیوع بالایی ندارد ولی حدود یک درصد افراد که  سه چهارم آن ها را آقایان شامل می شوند حین رابطه جنسی سردرد را تجربه می کنند.

سه نوع اصلی سردرد جنسی وجود دارد.


سردرد در زمان رابطه جنسی نوع اول : سردرد خفیف همزمان با آغاز رابطه

این سردرد جنسی نسبتا خفیف fairly mild  است و به محض شروع رابطه آغاز می شود. این نوع سردرد باعث دردی می شود که روی گردنتان هم تاثیر گذار است. با وجودیکه می تواند آزار دهنده باشد ولی جدی نیست. به گفته دکتر ریتانو Dr. Reitano برخی افراد با مصرف مسکن هایی نظیر ایبوپروفن دردشان از بین می رود ولی برخی دیگر به داروهای تجویزی نیاز دارند. با این حال داروهای مسدود کننده بتا* یا بتا بلوکرها beta blockers که معمولا به عنوان داروهای فشار خون شناخته می شوند هم گاهی می توانند سردردها را درمان کنند.

داروهای مسدود کننده بتا یا بتا بلوکرها beta blockers: به گروهی از داروها گفته می‌شود که نقش آنتاگونیست رقابتی را برای اتصال به گیرنده های آدرنرژیک ایفا می کنند. در سیستم سمپاتیک واسطه هایی مانند اپی‌نفرین اثراتشان را به وسیله دو نوع گیرنده در سطح سلولها (به نام گیرنده بتا و آلفا) اعمال میکنند.


سردرد در زمان رابطه جنسی نوع دوم: سردرد بعد از ارضا شدن آقایان

علت سردرد حین رابطه جنسی چیست؟ دلیل ایجاد سردرد جنسی

نوع دوم سردرد جنسی تاندر کلپ thunderclap  یا سردرد شدید و سرعتی است.این نوع سردرد حین ارگاسم ایجاد می شود و می تواند تا چندین ساعت بعد از آن ادامه پیدا کند. بسیار دردناک تر از سردرد نوع اول است و نیازمند درمان دارویی فوری است. به گفته دکتر ریتانو سردرد تاندر کلپ می تواند نشانه بیماری های جدی مانند خونریزی مغزی باشد. سردردهای مکرر تاندر کلپ را می توان با داروهای مشابه سردرد های نوع اول درمان کرد.

حدود نیمی از افرادی که دچار این سردرد می شوند حین ورزش هم آن را تجربه می کنند. به گفته دکتر ریتانو، همین امر دلیل بالقوه ایجاد این سردرد را نشان نمی دهد: این سردرد ممکن است در اثر افزایش فشار خون هنگام فعالیت ای فیزیکی بوجود آید. افزایش ضربان قلب حین رابطه جنسی به معنی فعالیت فیزیکی زیاد است.

به علاوه، آدرنالین آزاد شده حین رابطه جنسی ممکن است به افزایش فشار در مغزتان کمک کند. گاهی هم انقباض عضلات گردن در ایجاد این سردرد مقصرند.

برخی داروهای بدون نسخته از قبیل سودافد* Sudafed هم می تواند با ایجاد محدودیت و انقباض عروق خونی در ایجاد سردرد دخیل باشند. شواهدی مبنی بر تاثیر ماریجوانا، شراب قرمز، پنیر و خوراکی های حاوی آن ها در ایجاد سردرد جنسی شدید وجود دارد ولی دلیل آن مشخص نمی باشد.سیگار کشیدن، مصرف نوشیدنی های الکلی، افزایش وزن یا چاقی هم می تواند ابتلا به سردرد جنسی را افزایش دهد.

سودافد* Sudafed: سودوافدرین یک ترکیب ضداحتقان است که در سرماخوردگی و در درمان احتقان بینی یا سینوس‌ها، مجرای شیپور استاش، التهاب سروزی گوش میانی، رینیت وازوموتور و اختلال عملکرد گوش میانی بدلیل تغییرات فشار جو استفاده می‌شود.سودوافدرین یا ترکیبات مشابه آن (مانند فنیل افرین) در اغلب قرصها و شربتهای سرماخوردگی نیز وجود دارد.


سردرد در زمان رابطه جنسی نوع سوم: سردرد بعد از رابطه جنسی

نوع سوم سردرد جنسی که بسیار نادر است و فقط حدود یک نفر از هر 20 هزار نفر آن را تجربه می کنند.

سردردی است که بعد از رابطه جنسی شروع شده و زمانی که بایستید بدتر می شود. افرادی که دچار این نوع سردرد می شوند اغلب انقباض مغزی دارند و افزایش فشار خون حین فعالیت فیزیکی رابطه جنسی باعث نشت مایع نخاعی می شود که حین ایستادن از مغز چکه می کند. برای پیشگیری از مزمن شدن این سردرد باید قسمتی که دچار نشتی شده را با جراحی مسدود نمایید.

اگر حین رابطه جنسی دچار سردرد می شوید باید با پزشکتان صحبت کنید. نه فقط برای درمان بلکه به دلایل نادری که ممکن است به خاطر خونریزی مغزی، تورم شریان یا لخته شدن خون ایجاد شده باشد.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : ارتباط سردرد و رابطه جنسی!؟ 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آیا روابط زناشویی باعث بهبود میگرن می شود؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ارگاسم (اوج لذت جنسی) و سردرد ناشی از آن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : برای کدام نوع سردردها مجاز به خوردن مسکن هستیم و برای کدام نوع نه! 

بیشتر بدانید : سردرد جنسی چیست؟ + علت سردرد بعد از ارگاسم و درمان آن



 تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ