آیا در مورد مشکلات جنسی ناشی از کرونا چیزی می دانید؟
به گفته محققان ویروس کرونا مشکلاتی در نعوظ مردان ایجاد می کند که بهتر است به پزشک مراجعه کنند

آیا کرونا روی مشکلات جنسی تاثیر گدار بوده است؟

ارتباط مشکلات جنسی با بیماری کووید 19 در صدها مقاله توسط دانشمندانی از اروپا و آمریکای شمالی و همچنین مصر، ترکیه، ایران و تایلند گزارش شده است.

اما میزان ابتلا به این اختلال هنوز مشخص نیست. مقاله دکتر رانجیت راماسامی، مدیر بخش اورولوژی دانشگاه میامی، و همکارانش، نشان داده که خطر اختلال نعوظ پس از ابتلا به کرونا 20 درصد افزایش یافته است. وی گفته زمانی که بیماران برای اولین بار با شکایت از مشکلات نعوظ به کلینیک ارولوژی بیمارستان مراجعه می کردند، «ما آن را رد کردیم، زیرا فکر می‌کردیم مشکل این گروه عصبی یا ناشی از استرس است.»

با گذشت زمان پزشکان شروع به دیدن یک الگوی ارتباطی میان این بیماری و این علامت کردند. راماسامی که چندین مقاله در مورد این موضوع نوشته گفت: «شش ماه پس از بیماری اولیه، بیماران به طور کلی بهتر شده بودند، اما همچنان از این مشکلات، از جمله اختلال نعوظ و تعداد کم اسپرم، شکایت داشتند.»

در همان اوایل همه گیری بود که دکتر امانوئل جانینی، استاد غدد درون ریز دانشگاه تورنگا در رم، ارتباط قوی بین اختلال نعوظ و کووید-19 را گزارش کرد. وقتی او مردانی را که مبتلا به کووید-19 بودند با افرادی که به بیماری مبتلا نشده بودند مقایسه کرد، دریافت که احتمال ابتلا به ناتوانی جنسی در افرادی که مبتلا شده بودند تقریباً شش برابر بیشتر از افرادی بود که مبتلا به بیماری نشده بودند. جانینی گفت: «این بیماری می‌تواند بر زندگی جنسی شما تأثیر بگذارد، و این پیامی بسیار قوی است، به‌ویژه برای مردانی که هنوز در برابر واکسیناسیون مقاومت می‌کنند. شواهد این ارتباط بسیار قوی هستند.»

تصویربرداری‌ها و بیوپسی‌ها نشان می دهد که ویروس کرونا می تواند بافت‌هایی را در دستگاه تناسلی مردانه آلوده کند، جایی که ممکن است ویروس مدت زیادی پس از عفونت اولیه باقی بماند. دانشمندان می گویند هنوز خیلی زود است که مطمئن شویم که ارتباط ویروس کرونا با اختلال نعوظ یک رابطه علت و معلولی است، زیرا بسیاری از عوامل دخیل در این مشکل – عوامل عصبی و روانی و همچنین فیزیولوژیکی - در ایجاد و حفظ نعوظ نقش دارند. از سوی دیگر پاندمی منجر به انزوای اجتماعی بیشتر و افزایش اضطراب و افسردگی افراد شده است که همه اینها ممکن است در ناتوانی جنسی نقش داشته باشند.

برخی از محققان حدس می‌زنند اختلال نعوظ ممکن است با از دست دادن حس‌های چشایی و بویایی در بیماران کووید-19 مرتبط باشد، زیرا این حواس نقش مهمی در برانگیختگی جنسی دارند. سه پزشک اورولوژیست ایتالیایی سال گذشته در نامه ای در پاسخ به مقاله جانینی نوشتند: «از طریق بوها است که مکانیسم برانگیختگی جنسی در مغز مشتعل می شود.

از سوی دیگر، مردان برای ایجاد و حفظ نعوظ به عروق خونی سالم و جریان خون خوب نیاز دارند. ویروس کرونا ممکن است به رگ‌های خونی و پوشش رگ‌ها به نام اندوتلیوم آسیب برساند، زیرا به گیرنده‌های مولکولی که در سلول‌های اندوتلیال فراوان هستند متصل می‌شود. در این حالت عروق ممکن است در صورت نیاز منقبض و منبسط کافی نشوند تا جریان خون کافی به آلت تناسلی برسد. آسیب به رگ‌های خونی نیز ممکن است به عوارض جدی‌تر کووید-19، مانند حملات قلبی، سکته مغزی و لخته شدن غیرطبیعی کمک کند.

 کل سیستم عروقی ما به هم متصل است. این یک مشکل مجزای آلت تناسلی نیست. اما مشکلات عروقی می توانند ابتدا در اندام های جنسی ظاهر شوند، زیرا عروق آن بسیار ریز هستند. اختلال نعوظ و بیماری های قلبی عروقی عوامل خطر مشترکی دارند - مانند اضافه وزن شدید، ابتلا به بیماری های متابولیک مانند دیابت، سیگار کشیدن و سن بالا - که همچنین احتمال ابتلا به بیماری کووید 19 شدید را افزایش می دهد. «سرخرگ آلت تناسلی یک دهم اندازه یک شریان کرونر(شریان قلب) است، و وقتی رگ باریک‌تری دارید، چه مشکل در جریان خون باشد یا یک مشکل عروقی، ابتدا در رگ‌های باریک ظاهر می‌شود.

 اختلال نعوظ می تواند حدود پنج سال قبل از حمله قلبی رخ دهد و می تواند یک سیگنال اولیه باشد که عوامل خطر زمینه ای دیگری برای مشکلات عروقی نیز وجود دارد.

وقتی مردی را به دلیل اختلال نعوظ می بینم، فقط نسخه ویاگرا یا سیالیس برای او نمی‌نویسم بلکه آنها را به یک همکار متخصص قلب معرفی می کنم تا مطمئن شوم که میزان کلسترول و بیماری دیابت آنها تحت کنترل است. این افراد برای بررسی مدیریت وزن، سبک زندگی یا تغییرات رژیم غذایی هم باید حتما زیرنظر متخصصان باشند.

اختلال نعوظ ممکن است یک راه تشخیص بهتر کووید-19 طولانی مدت یا بدتر شدن وضعیت سلامت روان فرد مبتلا شده به این بیماری باشد. اگر بیماری دارید که به کووید مبتلا بوده و می‌خواهید بدانید که آیا به کووید طولانی مبتلا شده است یا نه، اگر یک زندگی جنسی عادی داشته باشد، احتمال بسیار کمی دارد به لانگ کووید مبتلا باشد.

عدم درمان، اختلال نعوظ می تواند منجر به عوارض بیشتر شود. مواردی از بیماری پیرونه، وضعیتی که باعث ایجاد نعوظ های کج و دردناک (در نتیجه ایجاد بافت اسکار فیبری در آلت تناسلی) می شود، و اورکیت( التهاب یک یا هر دو بیضه) در مردان مبتلا به کووید-19 رخ داده است.

مردانی که به مدت چندین ماه نعوظ طبیعی ندارند ممکن است دچار بافت اسکار و فیبروز بافتی شوند که درمان اختلال نعوظ را سخت‌تر می‌کند و حتی ممکن است به کوتاه شدن آلت تناسلی منجر شود. اختلال نعوظ ممکن است خود به خود برطرف شود، اما دکتر هسیه مردانی را که این علائم را دارند تشویق می کند که زودتر به پزشک مراجعه کنند. وی  گفت: «اگر این مشکلات را دارید، منتظر نمانید. در بیشتر موارد، ما می‌توانیم مشکلات جنسی مردان را در صورت مراجعه در زمان مناسب درمان کنیم.»

بیشتر بدانید : استرس و اضطراب ناشی از کرونا موجب کاهش ایمنی بدن می شود

بیشتر بدانید : در دوران بحران کرونا چطور با کودکانمان رفتار کنیم؟

بیشتر بدانید : ویروس کرونا بر عملکرد جنسی آقایان چه تاثیری دارد؟

بیشتر بدانید : همه چیز راجب افسردگی در دوران کرونا

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatnews.com