پیشگیری اورژانسی از ایدز!
برای پیشگیری اورژانسی از ایدز، فرد باید هرچه زودتر و حتماً ظرف 72 ساعت پس از مواجه درمانش شروع شود.

پیشگیری بعد از مواجه، عبارت از اقداماتی است که فرد بلافاصله پس از مواجه با ویروس اچ آی وی آن را انجام می‌دهد تا خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد. این اقدام‌ها شامل مصرف برخی داروها است که از تکثیر ویروس و منتشر شدن آن در بدن جلوگیری می‌کند. دکتر محمدرضا صفری‌نژاد با اشاره به این مساله گفت:‌«برای اینکه پیشگیری بعد از مواجه مؤثر واقع شود باید حتماً ظرف 72 ساعت پس از مواجه باشد چون در این مدت ویروس به اندازه کافی نمی‌تواند تکثیر یابد.»

وی در ادامه توضیح داد: «گاهی فرد به واسطه ماهیت شغلی در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارد مثلاً افرادی که بنا به ماهیت کارشان (مثل پرسنل بهداشتی درمانی) ممکن است به خاطر فرو رفتن سوزن آلوده به دست یا بریده شدن دست توسط چاقو و... در معرض ویروس اچ‌آی‌وی قرار گیرند. در مواردی هم ممکن است فرد خارج از محل کار به واسطه رابطه جنسی، تجاوز جنسی توسط فرد آلوده، استفاده از سرنگ‌های مشترک جهت تزریق و... در معرض این ویروس قرار بگیرد.»

این استاد دانشگاه با تأکید مجدد بر اینکه پیشگیری بعد از مواجه باید حتماً ظرف 72 ساعت پس از مواجه باشد، گفت: «برای مؤثر بودن پیشگیری، فرد باید هرچه زودتر و حتماً ظرف 72 ساعت پس از مواجه درمانش شروع شود. وقتی فرد در معرض احتمالی ویروس قرار گرفت، لازم است پس از شروع درمان، 6 هفته، 3 و 6 ماه پس از مواجه از نظر وجود ویروس اچ‌آی‌وی در بدن چک شود. پیشگیری بعد از مواجه شامل مصرف 3-2 داروی ضدویروس اچ‌آی‌وی است که باید به مدت 28 روز مصرف شوند و این پزشک است که مشخص می‌کند چه نوع درمانی برای فرد شروع شود. درمان با توجه به چگونگی در معرض قرار گرفتن فرد با این ویروس تعیین می‌شود هرچند مصرف این داروها بدون خطر بوده ولی ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد عوارضی مثل تهوع شود.»

به گفته این اورولوژیست اگر فردی که لازم است درمان پیشگیری پس از مواجه دریافت کند یک خانم باردار یا شیرده باشد در این شرایط هم خطر ابتلا برای مادر مطرح است و هم خطر ابتلا برای جنین، به خصوص اینکه انتقال ویروس به جنین در مرحله عفونت حاد بالاست. با این حال برای خانم‌های باردار نیز داروهای مؤثر وجود دارند که توسط پزشک متخصص در این زمینه تجویز می‌شوند.

صفری‌نژاد در پایان عنوان کرد: «باید به خاطر داشته باشیم که پیشگیری بعد از مواجه برای موارد ناخواسته و غیر مترقبه است و فرد نمی‌تواند بدون کاندوم رابطه جنسی برقرار کند به امید اینکه از پیشگیری بعد از مواجه استفاده خواهد کرد. چون پیشگیری بعد از مواجه صددرصد مؤثر نیست، بنابراین فرد در مدت زمانی که تحت درمان است باید تمام احتیاطات لازم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی را انجام دهد.»

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : سلامانه