دلیل خروج باد از واژن چه می تواند باشد؟
 گاهی باد به دام افتاده از واژن همراه با صدا خارج می شود وموجب شرمساری بانوان می شود که دلایل مختلفی برای آن وجود دارد

 چرا از واژن باد خارج می شود

باد مهبل به خروج باد در دام افتاده در واژن اشاره دارد که معمولا در طول رابطه جنسی رخ می دهد و صدایی شبیه به باد شکم دارد با این تفاوت که باد واژن بوی مشخصی ندارد. خروج باد از واژن که معمولا هم با حس شرمساری خانم ها همراه است امری رایج و کاملا عادی محسوب می شود و هیچگونه خطری را متوجه سلامت فرد نمی کند.

علت خروج باد از واژن

زنان معمولا به چند دلیل دچار باد مهبل می شوند:

رابطه جنسی واژینال

با وارد شدن آلت مرد به محیط واژن، هوای درون واژن جابجا می شود که این مساله میتواند موجب ایجاد صدا شود. استفاده از محصولات بهداشتی نظیر تامپون یا ابزارهای معاینه داخلی نیز میتواند باعث بروز این مشکل شود.

ورزش و حرکات کششی

حرکت بدن در زمان ورزش میتواند باعث جابجایی یا خروج هوای به دام افتاده درون واژن شود. جالب است بدانید که زنان غالبا در زمان انجام برخی حرکات بدنی خاص نظیر یوگا دچار باد مهبل میشوند.

بارداری یا یائسگی

برخی زنان در زمان بارداری یا یائسگی به تناوب دچار باد مهبل می شوند.

زایمان

ضعف ناحیه کف لگن در بانوان که معمولا بعد از زایمان رخ می دهد میتواند از جمله عوامل تشدید کننده باد مهبل باشد.

عمل های جراحی

برخی اعمال جراحی نظیر کولونوسکوپی میتوانند هوای موجود درون بدن را جابجا کرده و باعث خروج باد از واژن شوند.

فیستول واژینال

در مواردی که باد مهبل با بوی تند و زننده همراه است علت می تواند ناشی از فیستول واژینال باشد. فیستول نوعی منفذ غیرعادی است که واژن را به اندم های دیگر نظیر روده، ورودی مقعد و یا مثانه متصل می کند. اگر فیستول یا منفذ موجود در واژن به روده یا مقعد متصل باشد آنگاه مدفوع می تواند به فضای داخلی واژن راه پیدا کند. زایمان، درمان سرطان، جراحات مختلف و اعمال جراحی می توانند باعث شکل گیری فیستول شوند.

تحقیقاتی مریوط به باد مهبل

یکی از پژوهش های آکادمیک منتشر شده در دسامبر سال ۲۰۰۳ نشان می دهد که زایمان اصلی ترین عامل در ایجاد باد مهبل است. تحقیق دیگری که در سال ۲۰۱۲ در همین رابطه انجام شد نشان می دهد که عوامل مختلفی نظیر زایمان طبیعی، پایین بودن شاخص توده بدنی و سن پایین در ایجاد باد مهبل نقش مستقیم دارند.

چگونه مانع از خروج باد واژن شویم؟

برخی کارشناسان توصیه می کنند که برای کاهش احتمال خروج باد از مهبل بهتر است که زنان تمرین های کگل را انجام دهند که باعث تقویت عضلات کف لگن می شوند. برای انجام این تمرینات باید درست مانند زمانی که میخواهید ادرار خود را کنترل کنید تلاش نمایید عضلات مهبل را تحت کنترل خود در آورید. برای مدت ۱۰ ثانیه تلاش کنید عضلات مهبل خود را منقبض کنید و سپس ۱۰ ثانیه آن را آزاد کنید.

علاوه بر این میتوان با انتخاب پوزیشن مناسب حین رابطه جنسی مانع از خروج باد مهبل شد و برای این منظور بهتر است خانم ها در وضعیتی قرار بگیرند که نیازی به خم شدن یا خوابیدن به پشت نداشته باشند. همچنین در صورتی که رابطه جنسی با نیروی کمتری از جانب مرد انجام شود احتمال خروج باد از مهبل نیز کاهش می یابد.

بیشتر بدانید : واژن و 13 راز برای داشتن واژن سالم

بیشتر بدانید : درد و سوزش ناحیه فرج و لابیا ها می تواند نشانه بیماری ولوودینیا باشد

بیشتر بدانید : 10 علت رابطه جنسی دردناک در زنان + راه حل

بیشتر بدانید : 10 دلیل ایجاد توده و برجستگی روی واژن

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:rooziato.com