بیماری ولوودینیا Vulvodynia - شرح و علائم بیماری
درد مزمن در ناحیه اطراف دهانه واژن ( فرج ) که برای آن هیچ علتی شناسایی نشده است. درد، سوزش یا التهاب مرتبط با ولوودینیا، ممکن است هنگام نشستن به مدت طولانی ناراحت کننده باشد و یا درد و سوزش حاصل از بیماری، برقراری رابطه جنسی را غیر ممکن نماید

تعریف بیماری ولوودینیا Vulvodynia چیست؟

درد مزمن در ناحیه اطراف دهانه واژن ( فرج ) که برای آن هیچ علت قابل شناسایی وجود ندارد. درد، سوزش یا التهاب مرتبط با ولوودینیا ممکن است هنگام نشستن به مدت طولانی ناراحت کننده باشد و یا درد و سوزش حاصل از بیماری، برقراری رابطه جنسی را غیر قابل تحمل نماید. این وضعیت می تواند برای ماه ها و سال ها ادامه یابد.

اگر شما ولوودینیا دارید، اجازه ندهید که عدم وجود نشانه های قابل رویت یا خجالت کشیدن از صحبت در مورد علائم بیماری، شما را از جستجوی راه حلی برای حل مشکلات ناشی از بیماری منصرف کند. گزینه های درمانی و رفتاری برای کاهش درد و ناراحتی شما حتما وجود دارد.

 

علائم و نشانه های بیماری ولوودینیا

علامت اصلی ولوودینیا، درد و ناراحتی در ناحیه تناسلی است. ناحیه تناسلی شامل ناحیه پایین شرمگاه ( تپه ونوس )، کلوتوریس ( چوچوله )، مجرای ادرار، لب بیرونی و داخلی واژن و خود واژن ( مهبل ) می باشد، لازم است که بدانید، واژن یک کانال عضلانی است که از قسمت بیرونی اندام تناسلی ( فرج ) تا گردن رحم کشیده شده است. پوشش داخلی رحم ( خون ریزی دوره قائدگی ) در دوره پریودی خانم ها به داخل واژن ریخته شده و به خارج از بدن هدایت می شود و دخول در حین نزدیکی از طریق واژن انجام می پذیرد و خروج نوزاد در حین تولد نیز از آن مجرا امکان پذیر می گردد. درد و ناراحتی در نواحی شرح داده شده می تواند به صورت های زیر حس شود:

  • - سوزش
  • - درد
  • - خارش
  • - گزیده یا زخم شدن
  • - مور مور شدن
  • - مقاربت دردناک
  • - خفقان و سفتی

بافت های فرج ممکن است کمی متورم و یا ملتهب به نظر برسد ولی در اغلب موارد فرج شما نرمال و معمولی است.

احساس درد و ناراحتی ممکن است ثابت باشد و یا گاه به گاه حس شود، می تواند ماه ها و حتی سالها طول بکشد و همچنین می تواند بطور ناگهانی ناپدید شود، همانگونه که شروع شده بود.

شما ممکن است درد را در کل ناحیه فرج خود حس کنید ( بصورت یک درد عمومی ) و یا ممکن است در یک ناحیه مشخص مانند دهانه واژن احساس شود.

در وضعیتی مشابه ( سندرم ویستیبولودینیا vestibulodynia ) ممکن است درد و ناراحتی فقط در زمان وارد شدن فشار به ناحیه اطراف مدخل واژن ( دهلیز فرج ) رخ دهد مثلا هنگام مقاربت جنسی.

 

مراجعه به دکتر برای بیماری ولوودینیا

اگر چه برای اغلب خانم ها صحبت کردن در مورد این مشکل با دکترشان سخت است ولی خوب است که بدانید، ولوودینیا یک بیماری نسبتا شایع در میان خانم هاست و نباید آنرا از پزشک معالج تان پنهان کنید.

اگر شما دردی در ناحیه تناسلی تان احساس کردید، آن را با دکتر خود مطرح کنید، یا از او بخواهید که شما را به متخصص زنان ارجاع دهد.

این نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید که دکتر شما ممکن است ابتلاء شما به بیماری ولوودینیا را رد  کند و غیرمحتمل بشمارد و درد ناحیه تناسلی شما را به دلایلی مانند عفونت های قارچی و یا باکتریایی، دیگر بیماری های پوستی و مشکلات پزشکی مانند دیابت تشخیص دهد که می تواند به سادگی قابل درمان باشند.

این موضوع نیز بسیار مهم است که بدون تجویز پزشک تان نسبت به درمان خود سرانه عفونت های قارچی و همینطور بدون برنامه درمانی، بصورت مکرر و بیش از حد نسبت به درمان عفونت های قارچی اقدام نکنید.

هنگامی که دکترتان علائم خاص شما را مورد ارزیابی قرار داد، او می تواند توصیه های درمانی خود را ارائه کند و برای رهایی از درد و یا کمک به مدیریت کردن درد، توصیه های خود را به شما بگوید.


 بیشتر بدانید : درد و سوزش ناحیه فرج و لابیا ها می تواند نشانه بیماری ولوودینیا باشد

 

تهیه و ترجمه گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ