اختلال نعوظ، گونه‌ای از مشکلات جنسی در مردان است که در آن آلت تناسلی قادر نیست به وضعیت نعوظ برسد یا در آن حالت باقی بماند، بنابراین فرد نمی‌تواند عملکرد رضایت‌بخشی در آمیزش جنسی داشته باشد

چگونگی درمان مشکلات جنسی مردان با اولتراسوند

برای رفع اختلالات نعوظ ( و ایجاد سفتی آلت حین نزدیکی) در مردان درمانهای مختلفی وجود داشته است از جمله شایعترین آنها استفاده از قرص های خوراکی است ( مانند ویاگرا ) با وجود اینکه این داروها اثربخشی قابل قبولی داشته‌اند ولی با محدودیت هایی نیز همراه هستند . ازجمله اینکه این داروها در بیماران قلبی یا بیماران با فشار خون بالا و یا سابقه سکته اخیر، قابل استفاده نیستند . در ضمن با برخی داروها همزمان قابل مصرف نیستند.
بعضی از بیماران ممکن است از عوارض جانبی این قرص ها ( مانند تاری دید ، مشکلات گوارشی، دردهای عضلانی ) رنج ببرند . در برخی نیز اثر قابل توجهی نداشته باشد .
سایر درمانهای موجود ( تزریقات مرتب داخل آلت و استفاده از وکیوم ) نیز بهمین ترتیب محدودیت هایی دارند .
تعبیه پروتز آلت هم یک درمان جراحی برای کسانیکه کاملا قابلیت نعوظ آنها از کار افتاده است بوده و پر هزینه محسوب می شود و ممکن است با عوارضی همراه باشد.

سونوتراپی یا سونو درمانی آلت sound therapy
استفاده از انرژی امواج اولتراسوند( ماوراء صوت ) در پزشکی به چند دهه گذشته برمیگردد.
از این امواج سالها برای خرد کردن سنگهای کلیه استفاده شده است و بی خطر بودن آن ملاحظه شده است ( سنگ شکن برون اندامی ).
اما در طول چند سال اخیر برای درمان بعضی از مشکلات جنسی در آقایان استفاده از این امواج مورد توجه قرار گرفته است.
ابتدا برای درمان پلاک پیرونی ( رسوبات کلسیمی آلت که معمولا باعث کج شدن آلت میشوند ) استفاده گردید و در حال حاضر به یکی از درمانهای مشکلات جنسی( نعوظی ) آلت تبدیل شده است.

 

موارد استفاده از سونوتراپی آلت

افرادی که به هر دلیلی امکان استفاده از قرص های خوراکی را ندارند.( مانند بیماران قلبی ، سکته مغزی یا قلبی اخیر ، فشار خون بالا )
افرادی که نتیجه دلخواه از داروها نمیگیرند.
افرادی که با مصرف داروها دچار عوارض جانبی شده‌اند.
افرادی که علاوه بر مشکلات نعوظی آلت دچار بیماری پیرونی هم هستند .
و در نهایت به عنوان یک انتخاب درمانی در کنار سایر درمانهای موجود به بیمار پیشنهاد میشود.


روش انجام اثربخش
مانند سایر روشهای درمانی در پزشکی اینجا هم تاثیر صد در صد و در تمام بیماران نداریم در بیمارانی که به داروها مقاوم بوده اند ( یعنی انواع خیلی شدید مشکل ) بیشتر از نیمی از موارد با سونوتراپی بهبود یافته‌اند و یا بعد از طی دوره سونوتراپی با مقادیر بسیار اندک دارو قادر به نزدیکی بوده‌اند.
از دیگر فواید سونوتراپی این است در مدت زمان کوتاهی به صورت سرپایی قابل انجام است . یعنی دستگاه سونوتراپی در چند نقطه آلت در طی حدود یک ربع ساعت بکار میرود و بعد بیمار مرخص شده و مجددا یک هفته ( یا کمتر ) بعد مراجعه میکند.

 

مکانیسم اثر و عوارض
برای توضیح اینکه چطور این امواج مشکل نعوظی آلت را برطرف میکنند فرضیه هایی داده شده است .مهمترین آنها این است که احتمالا با تحریک بافت آلت منجر به ساخت عروق خونی جدید میشوند ( neovasculsration ) و یا به ترمیم عصبهای موجود کمک میکنند.
در هر صورت استفاده از امواج اولتراسوند با شدت پایین که در این روش کاربرد دارد هیچ گونه عوارض جانبی خطرناکی نداشته است. بررسی های متعدد در این زمینه انجام شده است و همگی بی خطری روش سونوتراپی را نشان داده‌اند.

دکتر امیر مدیر - جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری (اورولوژی)

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: irpezeshkan.com