شایع ترین بیماریهای جنسی و علائم آنها، از HPV تا کلامیدیا
بیماری های مقاربتی با بیماری های جنسی در یکی از خطراتی است که همه ما را تهدید می کند، بنابراین آشنایی با این بیماری ها و روش های پیشگیری از آنها موثر خواهد بود

بیماری مقاربتی چیست؟

بیماری های مقاربتی یا Sexual Transmitted diseases که به اختصار STD نامیده می شوند، عفونت هایی هستند که از طریق رابطه واژینال، رابطه مقعدی یا رابطه دهانی قابل انتقال هستند. 

برخی از بیماری های مقاربتی از طریق مایع منی، پیشاب، ترشجات واژن و خون انتقال پیدا می کنند. برخی دیگر با تماس پوست با پوست و به راحتی منتقل می شوند. 

بیماری های مقاربتی شیوع خیلی زیادی دارند و معمولا هیچ نشانه ای به همراه ندارند. بنابراین بسیاری از مردم حتی نمی دانند که مبتلا به بیماری مقاربتی هستند. 

تنها راه کاملا مطمئن برای اینکه هرگز به بیماری های مقاربتی مبتلا نشوید، این است که با هیچکس رابطه جنسی نداشته باشید. اما واقعیت این است که همه ما به این نوع رابطه نیاز داریم و اغلب رابطه جنسی داریم. 

بنابراین بهترین راه برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی برقراری رابطه ایمن هست. رابطه جنسی ایمن یعنی اینکه در زمان رابطه از کاندوم مردانه، کاندوم زنانه و کاندوم های دهانی استفاده کنید، چه رابطه واژینال چه مقعدی و چه اورال. 

بیشتر بدانید : باید و نبایدهای کاندوم را بدانید

موارد یاد شده می توانند مانعی باشند در مقابل مایعات بدن و برخی تماس های پوست با پوست که منجر به انتقال STD می شوند. استفاده از این کاندوم ها حتی میتونن رابطه را بهتر کنند چرا که با محافظت از خود نگرانی کمتری نسبت به بیماری های دارید و تمرکز بیشتری روی رابطه خود خواهید داشت. 

کاندوم ها دارای  شکل ها وطرح های مختلفی هستند که همگی برای افزایش لذت طراحی شده اند. استفاده از لوبریکانت های بر مبنای آب استفاده از کاندوم ها را راحت تر کرده و از پارگی آنها جلوگیری می کند. 

برای حفظ سلامت خود و پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی هر چند وقت یک بار به پزشک مراجعه کرده و آزمایش های مربوط را انجام دهید حتی اگر همیشه از کاندوم استفاده کرده اید و حس بیماری هم ندارید. 

آزمایش دادن تنها راه مطمئن برای تشخیص بیماری های مقاربتی است. این تست ها سریع و بدون درد انجام می شوند. بیماری های مقاربتی ممکنه ترسناک به نظر برسند اما اکثر آنها به راحتی و با مصرف دارو قابل درمان هستند و اگر خیلی زود درمان شوند منجر به بروز مشکلات خاصی نخواهند شد. 

به هرحال ابتلا به بیماری های مقاربتی چیزی نیست که به خاطر آن خجالت بکشید و به معنای بد بودن شما نیست. واقعیت این است که بیماری های مقاربتی شیوع خیلی زیادی دارند و اکثر مردم هر از گاهی به این بیماری ها مبتلا می شوند. 

مبتلایان به بیماری های مقاربتی هم می توانند با دیگران رابطه داشته باشند و یک زندگی کاملا معمولی را داشته باشند.

بیشتر بدانید : خطر انتقال بیماری های مقاربتی چه زمانی بیشتر است؟

بیشتر بدانید : علائم انواع بیماری های مقاربتی را بشناسید

بیشتر بدانید :  مراقب بیماری های مقاربتی باشید

شایع ترین بیماری های مقاربتی و علائم آنها 
بیماری جنسی

برخی بیماری های مقاربتی شیوع بیشتری نسبت به سایر بیماری ها دارند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

بیشتر بدانید : شایع ترین بیماری مقاربتی را می شناسید؟

کلامیدیا Chlamydia

کلامیدیا یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی است که البته قابل درمان است، به هر ال اگر کلامیدیا درمان نشود، ممکن است منجر به ناباروری شود. علائم کلامیدیا در خانم ها به شرح زیر است: 

  • ترشحات شدید واژن 
  • سوزش در هنگام دفع ادرار 
  • درد در زمان رابطه جنسی 

نشانه های کلامیدیا در مردان نیز عبارتند از: 

  • ترشح از آلت تناسلی 
  • احساس سوزش در هنگام دفع ادرار 
  • خارش یا سوزش در دهانه آلت تناسلی 
  • درد و تورم بیضه ها 

بیشتر بدانید : کلامیدیا

سوزاک Gonorrhea

بیماری شایع دیگر سوزاک است که می تواند دستگاه تناسلی، دهان و یا مقعد را آلوده کند و بیشتر در بین جوانان مشاهده می شود. سوزاک همیشه با علائم همراه نیست، این بیماری گاهی هیچ نشانه ای ندارد و گاهی نیز نشانه های آن خفیف هستند. 

مردان مبتلا به سوزاک ممکن است در هنگام دفع ادرار دچار ترش یا درد شوند، در خانم ها نیز خونریزی بین قاعدگی و ترشح و درد هنگام دفع ادرار مشاهده می شود. بیماری سوزاک اگر درمان نشود بیماری های التهابی لگن را در پی خواهد داشت. 

بیشتر بدانید :  در باره سوزاک بیشتر بدانید

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV
کاندوم

HPV یکی از رایج ترین بیماری های جنسی است که در سال 2018 دود 43 میلیون نفر مبتلا به این عفونت شناسایی شدند. HPV انواع مختلفی دارد که برخی از انواع آن بدون نیاز به درمان و به خودی خود برطرف می شوند و هیچ عارضه ای نیز ندارند. اما در برخی موارد ممکن است منجر به زگیل تناسلی و یا حتی سرطان شوند. 

اگر  HPV قابلیت تبدیل شدن به سرطان را داشته باشد، اغلب پس از ابتلا به این ویروس سال ها طول می کشد تا به سرطان تبدیل شود. آنچه HPV را نسبت به سایر بیماری های مقاربتی متمایز می کند این است که امکان واکسینه شدن در مقابل این ویروس وجود دارد. 

بیشتر بدانید : ویروس hpv چیست؟ + راههای انتقال ویروس hpv

سیفلیس Syphilis

سیفلیس نیز یک بیماری مقاربتی دیگر است که لب ها، دهان و مقعد را می تواند درگیر کند. در صورت ابتلا به این بیماری جنسی ممکن است در ابتدا تنها یک زخم کوچک و بدون درد را در بخشی از بدن مشاهده کنید و پس از مدتی می تواند باعث تورم غدد لنفاوی و بثورات پوستی بدون خارش شود. 

علائم سیفلیس ممکن است آنقدر توجه شما را به خود جلب نکنند، این علائم پس از درمان برطرف می شوند. 

بیشتر بدانید : یک نکته مهم درباره بیماری های مقاربتی در زنان

بیشتر بدانید : وقتی اپیلاسیون موجب انتقال بیماری های مقاربتی می شود

بیشتر بدانید : نکاتی کلیدی درباره بیماریهای مقاربتی

بیشتر بدانید : بیماری های مقاربتی را بشناسید

بیشتر بدانید : تبخال تناسلی واگیردارترین بیماری مقاربتی

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ