تربیت جنسی
غریزه جنسی یکی از غرایز مهم انسان است و تلاش در جهت ارضای درست و مناسب آن نه تنها مذموم نیست بلکه بسیار نیکو و پسندیده می باشد.
 
بلوغ زودرس در مقابل بلوغ دیررس

پسران زودرس در نوجوانی اعتماد به نفس و جذابیت دارند و پسران دیررس در نوجوانی مضطرب و گوشه گیر هستند.

پسران زودرس در بزرگسالی مضطرب و گوشه گیر و پسران دیررس در بزرگسالی خشنود و راضی اند.

دختران زودرس در نوجوانی مضطرب و گوشه گیر و دختران دیررس در نوجوانی جذاب و رهبر هستند.

دختران زودرس در بزرگسالی اعتماد به نفس دارند و جذاب هستند و دختران دیررس در بزرگسالی ناخشنود و مضطرب هستند.


شاید یكی از مهم ترین نگرانی های پدر و مادرها در جامعه شلوغ و پر همهمه امروزی، تربیت و سلامت جنسی فرزندان شان باشد. در شرایطی كه كارشناس در این زمینه كم است، اگر والدین با برنامه ریزی درست و بلند مدت اطلاعاتی در خصوص بلوغ و مسائل جنسی در اختیار فرزندان خود قرار دهند و آرام و آرام و به تناسب سنشان این اطلاعات را در اختیار وی قرار دهند از بروز بسیاری از مشکلات رفتاری و اختلالات جنسی در فرزندانشان جلوگیری خواهند کرد.

مثلا کودک در سن  2 تا 3 سالگی مراقبت های خاص خود را نیاز دارد زیرا کودک در این سن متوجه بدن خود و تفاوت های جنسیتی می شود و این مسئله کنجکاوی هایی را به همراه دارد که والدین بایستی مراقب کنجکاوی های بیش از حد کودک باشند. گاهی کودک سوالاتی درباره نحوه متولد شدن خود می پرسد ابتدا باید بررسی شود که این سوال چرا و چگونه در ذهن کودک شکل گرفته و کودک چه اطلاعاتی در این زمینه دارد سپس بر اساس دانسته های کودک به او پاسخ می دهیم.

متاسفانه  در فرهنگ جامعه ما این آگاهی ها نه تنها در دوران کودکی به فرد داده نمی شود بلکه در دوران نوجوانی که از بحرانی ترین دوره ها است هم نوجوانان اطلاعات خود را در خصوص بلوغ و مسائل جنسی از طریق منابع غیر والدینی نظیر دوستان ورسانه ها نظیر اینترنت و ... کسب می کنند. با در نظر گرفتن تغییرات خلقی و تحولات شناختی در دوران نوجوانی  که زمان دلبستگی های بزرگ و اندیشه درباره آنهاست، تاثیرات نیرومند احساسات مربوط به تمایلات جنسی، جای بسیاری از تصورات و مفاهیم ذهنی را می گیرد و آثار دلبستگی جنسی در رفتار نوجوان آشكارا منعكس می شود، اغلب نوجوانان مهربان، دلسوز و دقیق كه به تاثیرات و اضطرابات جنسی متمایل شده اند، نسبت به اطرافیان كینه جو، عصبانی، و بی عاطفه می شوند.

در این دوران حس استقلال طلبی نوجوان  سدی می شود در برابر آموزش ها و آگاهی های جنسی که باید قبل از رسیدن به این دوران به نوجوان ارائه داده می شد و در اینجا نوجوان به اطلاعاتی که خود به دست آورده به دور از در نظر گرفتن درست یا غلط بودن آن اطمینان کامل دارد و این مسئله باعث می شود که فرد زیر انباشت اطلاعاتی که صحت آن مشخص نیست سردرگم شود و افکاری را در ذهن خود  پرورش دهد که محیط  را امن  برای بیان این افکاراحساس نکند و همین عامل باعث به خطر افتادن سلامت جنسی نوجوان می شود.

پیشنهاد

با توجه به موارد مطرح شده  این نیاز احساس می شود که آموزش های طولی طرح ریزی شوند که به تناسب سن کودک پاسخگوی سوالات جنسی وی باشند. از روش های دیگر می توان به سرمایه گذاری ورزشی، تحصیلی، شرکت در فعالیت های گروهی و ارائه آزادی های مجاز فردی در حد چهارچوب خانواده  اشاره کرد و باید در نظر گرفت که انضباط و انعطاف پذیری در روند آموزش و تربیت جنسی مولفه های اصلی هستند.

لادن سوادکوهی (روانشناس عمومی) - عاطفه اکبریان (روانشناس بالینی)




تهیه و تدوین : گروه سلامت سیمرغ - کلینیک روانشناسی و روانپزشکی نیماه
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ




مطالب پیشنهادی:
رشد و تربیت جنسی
آنچه باید درباره تربیت جنسی فرزندتان بدانید (1)
تربیت جنسی در نوجوانی
تربیت جنسی فرزندتان را جدی بگیرید
تربیت جنسی کودکان دبستانی