خطرات بلوغ زودرس برای دختران
محققان بر ارتباط بین بلوغ زودرس و بروز برخی فاکتورهای خطرزا برای سلامتی و در نتیجه، ابتلا به برخی بیماری ها تاکید کرده اند.

بلوغ زودرس در دختران باعث ابتلای آنها به چه بیماری هایی می شود

بررسی‌ها نشان می‌دهد شروع زودهنگام بلوغ در دختران می‌تواند با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان، ‌بیماری‌های قلبی، افسردگی و حتی مصرف مواد الکلی همراه باشد. در این بررسی کارشناسان ۱۲۰۰ دختر را پیش از سن نوجوانی و در دوره‌ای هفت ساله تحت کنترل قرار دادند تا مشاهده کنند علائم بلوغ در چه سنی در آنان بروز پیدا می‌کند.

محققان مشاهده کردند متوسط سن بلوغ در دختران آمریکایی آفریقایی‌تبار هشت سال و هشت ماهگی بوده در حالیکه این رقم در نژادهای دیگر از ۹ سال و سه ماه تا ۹ سال و هفت ماه متغیر است. همچنین مشاهده این روند، محققان را بر آن داشته تا متوجه شوند چه عواملی موجب بروز بلوغ زودرس در دختران می‌شود. در مطالعات پیشین روی محرک‌های زیست محیطی همچون قرار  گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی که بر سطح هورمون‌ها تاثیر می‌گذارند، تاکید شده است.

به گزارش ساینس ورلد ریپورت، محققان در مطالعات پیشین بر ارتباط بین بلوغ زودرس و بروز برخی فاکتورهای خطرزا برای سلامتی تاکید کرده و اظهار داشته‌اند که بلوغ زودرس عامل افسردگی در نوجوانان است. همچنین در جدیدترین بررسی‌ها مشخص شد که بلوغ زودرس، احتمال ابتلای نوجوان به بیماری‌های قلبی، سرطان پستان و نیز گرایش به مصرف مواد الکلی و دیگر دخانیات را افزایش می‌دهد.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:isna.ir