ترازو
لاغری مفرط باعث اختلال در عملکرد هیپوتالاموس، غده هیپوفیز و تخمدان می‌شود.
نتایج مطالعه چند مرکز از جمله بیمارستان عمومی تورنتو و ایالات متحده، انگلستان و آلمان روی ۲۴۲ زن ۱۸ تا ۳۲ ساله که دچار اختلالات غذا خوردن بودند، نشان داد در دو سوم آنها دریافت کالری محدود، باعث کاهش عملکرد جنسی می‌شود.

این مطالعه نشان می‌دهد کاهش وزن، اضطراب و استرس با کاهش میل جنسی رابطه دارد. به گفته سیرا، یکی از این محققان، لاغری مفرط نیز باعث اختلال در عملکرد هیپوتالاموس، غده هیپوفیز و تخمدان می‌شود و در نهایت از سیکل قاعدگی منظم جلوگیری می‌کند. هر ماه با سیکل قاعدگی، تخمک از تخمدان آزاد می‌شود که با به هم ریختن سیکل قاعدگی، در عملکرد این تخمک‌ اختلال به‌وجود می‌آید، بنابراین اگر موادمغذی موردنیاز را مصرف نکنید و وزنتان بیش‌ازحد کم باشد، بارداری موفقی نخواهید داشت.

به گفته این محقق، شاخص توده بدن طبیعی بین ۱۸ و ۲۴ است که در مرز توصیه‌های وزارت بهداشت کانادا برای زنان و مردان است. همچنین از آنجا که چربی در تولید هورمون‌های جنسی، نقش موثری دارد، باید از گرفتن رژیم‌های غذایی بسیار کم‌چرب پرهیز کنید و چربی‌های سالمی مانند روغن زیتون یا کانولا، آووکادو، ماهی و آجیل (مانند بادام یا گردو) را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید. البته وزن بالا نیز می‌تواند عملکرد جنسی را مختل کند و اگر در این شرایط فرد اقدام به بارداری کند، اضافه وزن می‌تواند در رشد و سلامت تخمک‌ها اختلال ایجاد کند.

 اضافه وزن بر میل جنسی زنان نیز تاثیر می‌گذارد. در مردان مبتلا به چاقی شکمی نیز، اسپرم ها بیش از حد گرم می‌مانند و کیفیت و تحرک آنها تحت تاثیر قرار می گیرد.

پیش از این نیز در سال ۲۰۰۶ براساس نتایج مطالعه‌ای در دانشگاه هاروارد که بر روی بیش از ۲۲ هزار مرد ۴۰ تا ۷۵ ساله انجام شده بود، مشخص شد احتمال بروز اختلال نعوظ در مردان چاق و کم‌تحرک، ۵/۲ برابر بیش از مردانی است که اضافه وزن ندارند یا حداقل به مدت ۳۰ دقیقه در روز ورزش سنگین انجام می‌دهند.

نتایج مطالعاتی از این دست، تاکید دوباره‌ای است بر اهمیت و نقش سبک زندگی سالم. گرچه سبک زندگی امروزی، مشاغل و تفریحات و سرگرمی‌ها، اینگونه ایجاب می‌کند که به سمت مصرف خوراکی‌های ناسالم و کم‌تحرکی پیش رویم، اما مهم این است که بخواهیم و هوشیار باشیم که تن دادن به این شرایط، چه تبعاتی برایمان در بر خواهد داشت و باید برای مقابله با آن برنامه‌ریزی کنیم.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند در افراد چاق، کاهش وزن حدود ۱۰ کیلوگرم باعث تحریک هورمون‌های جنسی (آزادشدن هورمون تستوسترون) می‌شود. همچنین تقویت عضلات لگن، پیروی از یک رژیم غذایی کم‌چرب، مصرف موادمغذی، میوه و سبزی‌ها نیز در کنترل قندخون و کلسترول و افزایش میل جنسی موثر خواهد بود. فعالیت‌های ورزشی‌ای که باعث افزایش جریان خون در نواحی عضلانی بزرگ بدن مانند ران، باسن و لگن می‌شود (مانند پیاده‌روی تند به مدت روزی ۲۰ دقیقه، ۳ بار در هفته) در بازگشت میل جنسی تاثیرگذار هستند.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : hidoctor.ir


مطالب پیشنهادی:
آنچه مردان باید در مورد عملکرد جنسی خود بدانند
یک ماده مغذی ضروری در عملکرد جنسی
آنچه عملکرد جنسی مردان را مختل می کند
این عوامل تحریک جنسی مردان را کاهش می دهند
ناتوانی جنسی در مردان؛ علل و درمان آن