آنچه باید قبل و بعد از رابطه زناشویی انجام دهید
حساسیت به لاتكس کاندوم نیز می‌تواند باعث احساس خارش و سوزش در واژن شود.
از عوامل موثر در بروز خارش و سوزش، حین برقراری رابطه زناشویی و پس از آن می‌توان به عفونت اشاره كرد. خارش و سوزش دو نمونه از نشانه‌‌های رایج ابتلا به عفونت قارچی است كه کاندیدیاز نیز نامیده می‌شود. از دیگر علائم ابتلا به این عفونت، ترشحات غلیظ و سفیدرنگ کشک‌مانند و تورم لب‌های واژن است. عفونت قارچی گاهی ممکن است از طریق رابطه‌ جنسی سرایت کند.

از دیگر عواملی كه ممکن است حین برقراری رابطه زناشویی باعث سوزش و خارش واژن شوند، می‌توان به کرم‌ها و ژل‌های اسپرم‌کش یا سایر وسایل جلوگیری از بارداری اشاره كرد. حساسیت به لاتكس کاندوم نیز می‌تواند باعث احساس خارش و سوزش در واژن شود. در این صورت، به همسران زنانی كه دچار این حساسیت هستند، توصیه می‌شود از کاندوم‌های بدون لاتکس برای پیشگیری از بارداری استفاده كنند.

علاوه بر این توصیه می‌شود قبل و بعد از رابطه زناشویی، ادرار كنید. برای اینکه اسیدیته ادرار، باعث کشتن بسیاری از میکروب‌ها می‌شود. درضمن از ژل‌های بهداشتی بانوان قبل و بعد از برقراری رابطه زناشویی استفاده كنید كه احتمال عفونت را كاهش می‌دهد. به نظر می‌رسد هر یك از این عوامل بتواند دلیلی برای احساس سوزش حین برقراری رابطه زناشویی باشد، بنابراین بهتر است به یك پزشك متخصص مراجعه كنید تا علت اصلی مشخص و اقدام‌های درمانی لازم انجام شود.

اگر به هر دلیلی احساس می‌كنید ترشحات واژن همسرتان هنگام برقراری رابطه زناشویی به مقدار كافی نیست، می‌توانید از نرم‌كننده‌های طبیعی مثل وازلین یا ژل‌های مخصوص برای این كار استفاده كنید. به هیچ‌وجه استفاده از آب دهان توصیه نمی‌شود چراكه احتمال بروز عفونت را افزایش می‌دهد. اگر از روان‌كننده‌های روغنی برای این كار استفاده می‌كنید، حتما از یك روش ضدبارداری دیگر جز كاندوم بهره بگیرید چون این روان‌كننده‌ها احتمال خروج كاندوم حین رابطه را بیشتر می‌كند.

دكتر آزیتا صفارزاده، متخصص زنان و زایمان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatiran.com

مطالب پیشنهادی:
ارتباط جنسی و 13 فایده آن
غذاهایی برای داشتن رابطه جنسی بهتر
6 روش ایجاد تنوع در ارتباط جنسی
یکی از مهم ترین فواید رابطه جنسی
آیا رابطه جنسی برای بیماران قلبی ممنوع است؟