در مراحل واکنش جنسی چه اتفاقی در بدن زنان و مردان رخ می دهد؟
در این مطلب چند تفاوت مهم و مبتنی بر یافته های علمی را که از  اتفاقاتی که در مراحل واکنش جنسی ودر طول مدت رابطه جنسی در بدن زنان و مردان رخ می دهد، می گوید، برمی شمریم

تفاوت مراحل واکنش جنسی، در زنان و مردان

همیشه هم برای زنان و هم برای مردان، تفاوت با جنس مخالفشان در رابطه جنسی، مثل سفر به یک جزیره ناشناخته، هم جذاب و هم اسرارآمیز بوده است. احتمالا اولین چیزی که نوجوانان در این مورد می فهمند و آن را برای دوستانشان تعریف می کنند، همان تفاوت معروف چشمی بودن مردان و گوشی بودن زنان است. 

البته با گسترش تکنولوژی های ارتباطی، اغلب نوجوانان تفاوت های جنسیتی بیشتری را می دانند. البته همین تکنولوژی های ارتباطی باعث شده متن های غیرعلمی، جایگزین خرافه های قدیمی در مورد زن و مرد شوند. در این مطلب چند تفاوت مهم و مبتنی بر یافته های علمی را برمی شمریم. تفاوت هایی که دانستنشان از بروز بسیاری از مشکلات همسران، مخصوصا همسران جوان پیشگیری می کند.

قبل از این که تفاوت های جنسی در رابطه جنسی را بگوییم، بد نیست مراحلی را که زنان و مردان در یک رابطه جنسی تجربه می کنند بدانیم. چرخه واکنش های جنسی یا مراحل رابطه جنسی در مرد و زن را می توان به چهار مرحله واکنش جنسی، تقسیم کرد: تحریک جنسی، برانگیختگی جنسی، اوج لذت جنسی (ارگاسم) و مرحله آرامش.

بیشتر بدانید : تاثیر رابطه جنسی بر عضله سازی و هرمون ها

بیشتر بدانید : قبل و بعد از رابطه جنسی چه بخوریم؟

بیشتر بدانید : 3 جمله ای که زندگی جنسی شما را گرم تر می کند

بیشتر بدانید : میل جنسی زنان و مردان در چه ساعاتی از روز به اوج می رسد؟

مرحله اول در واکنش جنسی مرد و زن: تحریک

در مرحله تحریک، بدن خود را با بالابردن ضربان نبض و فشار خون و همچنین سفت کردن ماهیچه ها برای آمیزش آماده می کند. در مردان، خون به سمت آلت مردانه روان شده که موجب بزرگ تر شدن و سفت شدن آلت تناسلی می شود، همان پدیده ای که به نعوظ مشهور است. در زنان، خون در اندام جنسی جمع می شود و در همان لحظه مهبل شروع به ترشح مقداری ماده لیز کننده می کند و دیواره های مهبل (واژن) نمناک شده، بخش درونی مهبل پهن تر می شود، کلیتوریس بزرگ شده و در اندام های جنسی، حرارت و تورم احساس می شود.


مرحله دوم در واکنش جنسی مرد و زن: برانگیختگی
تفاوت مردان و زنان

در مرحله برانگیختگی جنسی تنفس شدید و ضربان نبض و حرکات سریعتر می شود و سخت شدن ماهیچه ها ادامه می یابد. سر آلت مردانه متورم شده و کیسه بیضه ها به طرف بالا جمع و کمی سفت می شود. در زنان بافت دیواره یک سوم خارجی واژن، به علت پرخون شدن، متورم می شود که در نتیجه، موجب تنگی ورودی دهانه مهبل می گردد و کلیتوریس منقبض شده و به داخل کشیده می شود.

بیشتر بدانید : کلیتوریس، کلیتوریس چیست و نقش تحریک کلیتوریس در ارگاسم زنان


مرحله سوم در واکنش جنسی مرد و زن: اوج لذت جنسی

در مرحله اوج لذت جنسی یا ارگاسم، فشارهای عصبی- ماهیچه ای، که در مراحل قبل جمع شده، در چند ثانیه آزاد می شود. در مردان، با اوج گیری و انباشته شدن فشار جنسی، تمام هیجانات جنسی در یک لحظه آزاد شده و ارگاسم در یک آن اتفاق می افتد و آلت تناسلی که در آن لحظه به حداکثر اندازه و سفتی خود رسیده، با 3 الی 5 مرتبه ضربان شدید که بخصوص در سر آلت حس می شود، با پمپاژ ضربانی، مایع منی را با فشار زیادی به بیرون پرتاب می کند. در زنان نیز، مهبل (لوله واژن) شروع به انجام یک سری انقباضات منظم می کند، همچنین انقباض غیرارادی اسفنکتر مقعد نیز در این مرحله پیش می آید و افزایش انقباض عضلات، موجب رسیدن به اوج لذت جنسی می شود. بسته به شدت ارگاسم در زنان، این انقباض عضلانی می تواند در دیگر اندام بدن نیز اتفاق بیافتد. در زنان برخلاف مردان، پس از اولین ارگاسم، لذت و حالت ارگاسم، قطع نشده و می تواند با ادامه رابطه و تحریک بیشتر، برای مدتی ادامه داشته باشد.

بیشتر بدانید : ارگاسم یعنی چه؟ + دلیل ارضا نشدن خانم ها

بیشتر بدانید : چرا نمی توانم ارگاسم شوم؟ برای رسیدن به ارگاسم چه کنم؟


مرحله چهارم در واکنش جنسی مرد و زن: آرامش
تفاوت مردان و زنان

در نهایت در مرحله آرامش آلت مردانه به وضعیت قبلی باز می گردد و در زنان مهبل و بقیه اجزای دستگاه جنسی به حالت اولیه قبل از تحریک باز می گردد.


تفاوت در واکنش جنسی، میل جنسی

مردان جنسی، زنان عاطفی

نه این که همه مردان این طور باشند، اما در مردان این قابلیت وجود دارد که بدون این که با کسی رابطه عاطفی داشته باشند، بتوانند با او رابطه جنسی برقرار کنند. اما برای زنان رابطه جنسی و رابطه عاطفی کاملا درهم تنیده است. درواقع این شاید مهم ترین تفاوت جنسی زنان و مردان در رابطه جنسی باشد. تفاوتی که باعث نظریه پردازی های زیادی در روان شناسی شده است.

روان شناسان تکاملی می گویند: مردان بالقوه و روی کاغذ می توانند میلیون ها فرزند داشته باشند و برای همین ژن های تنوع طلبی دارند، در مقابل، زنان به علت دوره بارداری و شیردهی به فرزندان می توانند فرزندان کمی را پرورش دهند. به خاطر این تفاوت ها آن ها احتیاج به مرد مراقبی دارند که در دوره بارداری و شیردهی از آن ها و فرزندشان حمایت کند. برای این حمایت طلبی آن ها رابطه عاطفی را با رابطه جنسی ترکیب می کنند. به هرحال این تفاوت پایه بسیاری از تفاوت های دیگر می شود.


 تفاوت در واکنش جنسی، تمرکز جنسی

مردان پناهجو، زنان پراکنده

اگر زنان در طول روز مشکلی در محل کار یا در خانه با فرزندانشان داشته باشند، بعید است بتوانند شب میل جنسی داشته باشند. اما برای مردان برعکس است. آنها می توانند از سکس به عنوان راهی برای آرامش استفاده کنند. آن ها تنش روزانه خودشان را در رابطه جنسی فرو می نشانند. برای همین معمولا مردان برای رابطه جنسی به اصطلاح حاضر به یراق ترند تا زنان. همین تفاوت کوچک ممکن است باعث سرخوردگی مردان شود یا در زنان این احساس را به وجود بیاورد که فقط برای رابطه جنسی خواسته می شوند و حالت روانی شان برای مرد مهم نیست.


تفاوت در واکنش جنسی، رسیدن به اوج

مردان مایکروویو، زنان اجاق الکتریکی
تفاوت مردان و زنان

زنان برای برانگیخته شدن از نظر جنسی زمان بیشتری نیاز دارند. آن ها شبیه به اجاق الکتریکی ذره ذره گرم می شوند، اما مردان مثل مایکروویو در زمان کوتاهی به اوج می رسند. زنان برای رسیدن به اوج لذت جنسی احتیاج به پیش نوازش بیشتری دارند. برای همین شاید مردی بتواند بعد از یک دعوای اساسی همچنان طالب رابطه جنسی باشد، اما برای زنان بسیار بعید است که بدون رابطه عاشقانه، که نمودش پیش نوازش است، برانگیخته شوند. دلیل بسیاری از بی میلی های جنسی یا دردناکی رابطه جنسی در زنان، رعایت نکردن اصل ساده پیش نوازش در مردان است.


تفاوت در واکنش جنسی، برگشت به حالت اول

مردان یک باره، زنان به تدریج

لذت جنسی در مردان در این مورد هم شبیه به مایکروویو است. آن ها بلافاصله بعد از اوج لذت تحریک ناپذیر می شوند و تا مدتی این دوره تحریک ناپذیری ادامه دارد، اما برای زنان این اتفاق آرام آرام می افتد. ضمن این که زنان بعد از اوج دوباره می توانند تحریک شوند و دوره تحریک ناپذیری ندارند. برای همین است که زنان دوست دارند بعد از رابطه جنسی همچنان در آغوش همسرانشان بمانند، اما برعکس مردان آن قدر بی انرژی و تحریک ناپذیر می شوند که ترجیح می دهند بخوابند یا کار دیگری کنند. درواقع زنان هم به پیش نوازش و هم به پس نوازش احتیاج دارند.


تفاوت در واکنش جنسی، سنین برانگیختگی

مردان جوان برانگیخته، زنان میانسال برانگیخته

میل جنسی یک زن معمولا به تدریج بیشتر می شود و در سن 36 تا 38 سلاگی به اوج خود می رسد، اما در مردان از ابتدای بلوغ میل جنسی بالایی وجود دارد. عملکرد جنسی مرد در نوزده سالگی را می توان با کارکرد جنسی زن سی تا چهل ساله مقایسه کرد. از طرف دیگر زنان بعد از میان سالی در سن خاصی یائسه می شوند و برای مردان این اتفاق به تدریج با کم شدن میل جنسی در سنین سالمندی اتفاق می افتد. پدیده ای که به آن یائسگی مردانه می گویند.

سعید بی نیاز، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی


بیشتر بدانید : برای داشتن یک رابطه جنسی خوب باید این اصول اولیه مهم را بدانید

بیشتر بدانید : در رابطه جنسی چه اتفاقاتی برای واژن یک زن رخ می دهد؟

بیشتر بدانید : زنان باید به ارگاسم رسیدن را یاد بگیرند

بیشتر بدانید : آیا میل به رابطه جنسی بعد از 65 سالگی همچنان ادامه دارد؟

بیشتر بدانید : 6 اتفاقی که بعد از رابطه جنسی در بدن رخ می دهد

بیشتر بدانید : 19 حقیقت باور نکردنی درباره رابطه جنسی و عشق

بیشتر بدانید : 13 فایده رابطه جنسی بیشتر برای سلامت بدن!


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:ماهنامه سپیده دانایی