تیپ شخصیتی INFJ
افراد با تیپ شخصیتی INFJ افرادی با شخصیتی آرام و عرفانی، ایده ال گراهایی خستگی ناپذیر و الهام بخش

ویژگی های مختلف تیپ شخصیتی INFJ

تیپ INFJ: درون گرا – شهودی – احساسی – قضاوتی.

جمله‌ی افراد INFJ : «انجام دادن کاری که به واقع ارزشمند است»

 

کلیات

تیپ INFJ ساکت، مهربان، متوجه است و قلبی رقیق دارد. شخصیت پیچیده او اغلب اسباب حیرت دیگران را فراهم می‌سازد. این تیپ شخصیتی از تصور و تخیل غنی برخوردار است و به احساسات و انگیزه‌های دیگران بها می دهد. او به الهامات و ایده‌آل‌های خود وابسته است و به دیگران نیز رشد و فراست می‌بخشد. این تیپ به شدت بکر و خلاق است و کمال طلب است. او همچنین در محل کار از ایده‌آل‌ها و اهداف خود حمایت می‌کند و ترجیح می‌دهد در مکان‌هایی بی‌سروصدا کار کند. او می‌تواند رهبری مجاب‌کننده و الهام بخش باشد. او خواهان تحسین و احترام است ولی دوست ندارد توجه دیگران را به خود جلب نماید.

 

محل کار

تیپ INFJ به شدت مبتکر و خلاق است. او برای دست‌یابی به هدف‌های بلند مدت خود کار می‌کند. این تیپ دوست دارد ببیند که نقطه‌نظرهایش صورت تحقق پیدا می‌کند و به کار بسته می‌شود. او می‌تواند از خود و دیگران به شدت متوقع باشد. اغلب کمال‌طلب است. در دفاع از ارزش‌ها و باورهای خود بسیار راسخ است. از ایده‌آل‌ها و هدف‌هایش حمایت می‌کند. اغلب به رفاه مردم کمک می‌کند. ناکامی‌ها را مسائلی می‌داند که باید حل و فصل شوند. در استفاده از کلمات بسیار دقیق است. درباره مسائل به طور دقیق فکر می‌کند. در تمرکز کردن قوی است. از پرت شدن حواس خوشش نمی‌آید. ترجیح می‌دهد در مکان‌هایی بی‌سر و صدا و سازمان‌یافته کار کند. خواهان تحسین و احترام است اما دوست ندارد که توجه دیگران را به خود جلب کند. او می‌تواند رهبری مجاب‌کننده و الهام‌بخش باشد و دوست دارد اوقات خود را سازمان‌دهی کند و روی فرایند محصول کنترل داشته باشد.

 

ارتباط با دیگران

تیپ INFJ آرام و دل‌نازک است و دوست دارد خانه راحتی داشته باشد. او می‌تواند بسیار صمیمی باشد. ممکن است به خاطر نیازهای شریک زندگیش تن به هر کاری بدهد. او شنونده خوبی است و احساسات، عواطف و محبت‌های خود را با شمار کوچکی از دوستانش در میان می‌گذارد. اغلب خود را در قبال احساسات دیگران مسئول می‌داند و نمی‌تواند حد و مرز این مسئله را رعایت کند. او می‌تواند روحیه متلوّن داشته باشد. نسبت به انتقاد بسیار حساس است و اگر او را درک نکنند به شدت دچار رنجش می‌شود. در بیان اندیشه‌های خود با دشواری رو به روست. او می‌تواند دلی نازک داشته باشد. نیازمند هماهنگی است و وقتی به این هماهنگی نرسد رنجش به دل می‌گیرد. وقتی لازم باشد با افرادی مواجه شود مؤدبانه رفتار می‌کند

 

اوقات فراغت

تیپ INFJ اعتقاد به تعادل بین صرف وقت به تنهایی (به منظور رسیدگی به پروژه‌های خلاق) و صرف وقت با دوستان و افراد خانواده خود دارند. برای آنها وجود یک خانواده خوشایند بسیار مهم است. بسیاری از افراد شبیه او، از شرکت در مناسبت‌های فرهنگی و هنری لذت می‌برند. این تیپ کارهای ذهنی را بیش از کارهای جسمانی دوست دارد.

 

پیشنهادهای توسعه فردی برای یک INFJ

به زمانی که برای تنها بودن، در خیال شدن، بررسی تئوری‌ها و خواندن و خلق کردن احتیاج دارید احترام بگذارید.

نقطه‌نظرها، پنداره‌ها و احساسات و غنای درون خود را با نزدیکانتان سهیم شوید.

در ارتباطات خود صریح و مستقیم باشید.

سعی کنید وقتی دیگران احتیاج دارند به آنها محبت کنید.

در اینکه به چه اندازه می‌توانید از دیگران قبولی و پذیرش بطلبید واقع‌بین باشید.

بیش از اندازه خود را تحلیل نکنید.

احساسات خود را از طریق نوشتن، یا صحبت کردن ابراز نمایید.

روحیه خود را گذرا در نظر بگیرید. بدانید که روحیه‌تان تغییر خواهد کرد.

بی‌جهت وقت خود را صرف جزئیات بیش از اندازه نکنید.

تصمیم بگیرید چه کارهایی مفید است و چه فعالیت‌هایی را باید کنار بگذارید.

نخواهید که زندگی را کنترل کنید. بگذارید عالم هستی کار خودش را بکند.

از سرعت زندگی خود بکاهید. بیش از اندازه خودتان را تحت فشار قرار ندهید.

با کم و کاست‌های زندگی کنار بیایید.

امور را به شکلی که هستند بپذیرید و نخواهید که همه چیز براساس ایده‌آل شما باشد.

دوستانی را انتخاب کنید که نظرات شما را درک کنند و شما را تشویق کنند که خودتان باشید.

به نقاط قوت خود توجه داشته باشید - بینش فراوان، ایده‌آلیست، مبتکر، خلاق، مهربان، صمیمی، حساس، وفادار، سازمان یافته، نو آور و مصمم.

 

جهت آشنایی با تیپ های شخصیتی MBTI کلیک کنید

تیپ های شخصیتی MBTI

 


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: talentyab.com