پودر پروتئین, فواید و مضرات
آیا پودر پروتئین برای بدن مفید است؟ در چه صورت پودر پروتئین باعث افزایش حجم عضله می شود؟

به نظر می رسد که پروتئین یکی از مواد مغذی روز است. انسان برای ترمیم سلول ها و رشد و سیر تکاملی سالم بدن به آن نیازمند است و مقدار زیادی از آن را می توانید در تخم مرغ، کینوآ، مرغ و ماهی پیدا کنید.

در حال حاضر خوراکی ها تنها منابعی نیستند که میتوانید پروتئین را در آن ها پیدا کنید. انواع مختلفی پودر پروتئین در بازار موجود است (آب پنیر، شاهدانه، سویا، نخود فرنگی و غیره) که می توانید به خوراکی هایی که از نظر مواد مغذی خیلی غنی نیستند، اضافه کنید، مثل اسموتی ها و شیک ها. حتی می توانید بستنی با پروتئین زیاد داشته باشید.

بیشتر بدانید : مکمل خانگی افزایش حجم عضله + مکمل خانگی افزایش وزن

بیشتر بدانید : آیا پودرهای پروتئین برای استفاده مناسب هستند؟

بیشتر بدانید : این خوراکی ها بیشتر از تخم مرغ پروتئین دارند


آیا دریافت پروتئین از پودرهای پروتئین به همان خوبی پروتئینی است که از خوراکی های کامل دریافت می کنید؟
آیا دریافت پروتئین از پودرهای پروتئین به همان خوبی پروتئینی است که از خوراکی های کامل دریافت می کنید

از هر نظر که بخواهید نگاه کنید جواب منفی است. نانسی رودریگز (Nancy Rodriguez) استاد علوم تغذیه در دانشگاه کانکتیکات در استورس می گوید: من با فلسفه خوراکی ها کار می کنم، مواد غذایی بیولوژیکی ای در خوراکی ها وجود دارد که نمی توانیم در پودرهای مکمل آن ها را قرار دهیم، ولی می دانیم که مفید هستند.

خوردن خوراکی هایی که به طور طبیعی پروتئین بالایی دارند، باعث می شود سایر مواد مغذی که مورد نیاز شخص است هم، تامین شوند. وقتی افرادی را می بینم که فقط به خاطر پروتئین، سفیده تخم مرغ می خورند، به آن ها توصیه می کنم به خاطر ویتامین A و B زرده آن را هم بخورند. حتی اگر از سایر مواد مغذی هم صرف نظر کنیم، خود پروتئینی که در پودرهای مکمل وجود دارند، نمی توانند با کیفیت پروتئینی که در مواد غذایی است رقابت کنند.

پروتئین 9 اسید آمینه ضروری را که بدن توانایی تولید آن را ندارد، برایمان تامین می کند. در حالی که بعضی از پودرهای پروتئینی حاوی تمام مشخصات اسیدهای آمینه هستند، اما همه انواع کافی برای نیازهای فرد را شامل نمی شوند، حتی گاهی شامل همه انواع اسید آمینه های ضروری برای بدن هم نمی شوند. به طور کلی، پودرهای پروتئینی بر پایه محصولات حیوانی (مانند آب پنیر، کازئین یا پروتئین سفیده تخم مرغ) کامل تر از انواع پروتئین های غیر حیوانی هستند.

مکمل های پروتئینی برای اغلب بزرگسالان  که 15 درصد کالری روزنه شان را از پروتئین تامین می کنند، لازم نیست. میزان توصیه شده، روزانه دریافت 10 تا 35 درصد کالری روزانه از پروتئین است، بنابراین برای اغلب مردم استفاده بیشتر لازم نیست.

پودر های پروتئینی یک خاصیت مهم دارند، مصرفشان راحت است. به خصوص برای ورزشکاران و افرادی که مرتب تمرین می کنند، چون مصرف پروتئین و کربوهیدرات بعد از ورزش برای ریکاوری بسیار مهم است. پروتئین به ساخت و ترمیم ماهیچه ها کمک می کند و کربوهیدرات قندهای تجزیه شده در بدن را جایگزین کرده و سوخت بدن را مجددا تامین می کند.

اضافه کردن پروتئین به اسموتی ای که در باشگاه می خورید، خیلی راحت تر از اضافه کردن آن به سالاد یا ساندویچ است. شاید پودر پروتئین به اندازه پروتئین طبیعی برای ساخت ماهیچه ها مفید نباشد، ولی مسلما زمانی را که باید در آشپزخانه صرف  کنید، کاهش خواهد داد. فقط انتظار نداشته باشید که با مصرف پودر پروتئین یک شبه لاغر شوید، یا سلامتی بهتری داشته باشید. مردم اغلب با اضافه کردن پروتئین به رژیم غذایی شان به شکل مکمل و پودر انتظار تغییرات معجزه آسا دارند. پروتئین به رژیم غذایی تان کالری اضافه می کند و مصرف آن به این معنی نیست که عضله هایتان افزایش حجم خواهند داشت. مصرف پروتئین باید همراه با برنامه ورزشی منظم باشد.

در نتیجه، زمانی که پروتئین را از خوراکی های کامل بدست می آورید، به همراه آن ریز مغذی ها و فیبر موجود در یک رژیم غذایی سالم را هم استفاده می کنید، این یک بسته غذایی کامل است.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : چقدر پروتئین برای تقویت ماهیچه ها نیاز است؟

بیشتر بدانید : 9 باور غلط درباره پروتئین که باید فراموش کنید!

بیشتر بدانید : نوشیدنی هایی که منبع پروتئین هستند




تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ