چه کسانی در معرض خطر لخته شدن خون قرار دارند؟
 شکل گیری لخته های خونی در بدن یک مشکل رایج و خطرناک است. اما چه کسانی بیش از دیگران در معرض خطر لخته های خونی هستند؟ در این مقاله به این مسئله پرداخته می شود.

 لخته شد خون بیشتر چه کسانی را تهدید می کند؟

لخته‌های خون خطرناک بسیار شایع هستند، گاهی اوقات لخته‌های خون در قسمت‌هایی از بدن قرار می‌گیرند که خون نیاز به جریان دارد.لخته خونی که در پا شکل می‌گیرد یا همان ترومبوز ورید عمقی Deep vein thrombosis می‌تواند از محل شروع خود دور شده و به ریه‌های شما برسد. آمبولی ریوی Pulmonary embolism در نتیجه این لخته‌ها اغلب جدی و حتی مرگبار است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : عوامل موثر در آمبولی ریه


کدام افراد در معرض ابتلا به لخته شدن خون قرار دارند؟

افرادی که اضافه وزن دارند:

کارشناسان معتقدند که اضافه وزن فشار روی سیاهرگ‌های موجود در لگن و پاها را افزایش می‌دهد. همچنین، افرادی که بیش از ۶۰ سال سن دارند در معرض خطر بیشتری برای تشکیل *ترومبوز سیاهرگی (وریدی) عمقی هستند. با این وجود، لخته‌های خون می‌توانند در هر سنی شکل بگیرند، به ویژه اگر تعدادی از عوامل خطر آفرین وجود داشته باشند.

*ترومبوز سیاهرگی عمقی Deep venous thrombosis: به معنای تشکیل لخته خونی در دیواره داخلی یک سیاهرگ عمقی است. این اختلال که به DVT معروف است، بیشتر سیاهرگ‌های اندام تحتانی را درگیر می‌کند. ایجاد لخته‌های خونی در مسیر عروق خونی اندام‌ها، باعث اختلال جریان خون شده و درنتیجه منجربه انسداد نسبی یا کامل عروق خونی می‌گردد. اگرچه ترومبوز سیاهرگی (وریدی) عمقی بیشتر در سیاهرگ‌های اندام تحتانی اتفاق می‌افتد، ولی به علت استفاده از کاتترهای ساب کلاوین، وقوع آن در اندام فوقانی نیز در حال افزایش است.

سیگاری‌ها:

اثر مخرب سیگار تنها روی ریه‌ها نیست بلکه بر رگ‌های خونی، نیز تاثیر می‌گذارد. سیگار کشیدن می‌تواند بر گردش خون و توانایی خون برای لخته شدن تاثیرگذار باشد. خطر ابتلا به بیماری قلبی، *بیماری شریانی محیطی، حمله‌قلبی و سکته مغزی نیز در افراد سیگاری بیشتر است.

*بیماری شریان محیطی Peripheral artery disease (PAD) :یک بیماری شایع گردش خون است که طی آن به علت تنگ شدن شریان ها (سرخرگ ها) جریان خون به سمت اندام ها کاهش می یابد. هنگامی که شما به PAD مبتلا می شوید اندام های انتهایی (معمولاً پاها) به اندازه کافی خون دریافت نمی کنند. این امر سبب بروز علائمی مانند درد پاها در هنگام راه رفتن می شود. بیماری شریان محیطی احتمالاً یکی از علائم تجمع رسوب چربی در شریان ها (تصلب شرایین یا آترواسکلروز) است. این وضعیت ممکن است سبب کاهش جریان خون به سمت قلب، مغز و پاها شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ترک سیگار با مصرف این مواد غذایی راحت تر است!


زنان باردار

در ماه‌های آخر بارداری، نوزاد می‌تواند بر روی رگ‌های خونی داخل شکم و لگن فشار وارد کرده و جریان خون را مستقیما مسدود کند. این وضعیت لخته شدن خون را به همراه دارد. خطر ابتلا به یک لخته خون شش ماه پس از زایمان نیز همچنان وجود دارد. این مساله به ویژه برای مادرانی که پس از زایمان کم تحرک هستند، بیشتر صادق است.

 چه کسانی در معرض خطر لخته شدن خون قرار دارند؟

مصرف کنندگان قرص‌های ضد بارداری

خطر ابتلا به لخته شدن خون با مصرف این قرص‌ها، سه تا چهار برابر می‌شود. قرص‌های ضد بارداری و هورمون درمانی جایگزین، که شامل هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌شود، ممکن است عوامل لخته شدن خون را تشدید کنند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : قرص ضد بارداری، فواید، ضررها و موارد عدم استفاده


افراد مبتلا به عفونت یا بیماری‌های التهابی

اگر در معرض بیماری جدی یا عفونت هستید، باید از علائم غیر طبیعی لخته خون مطلع شوید. برخی از انواع سرطان‌ها مانند سرطان مغز، تخمدان، پانکراس، روده بزرگ، معده، ریه و کلیه می‌تواند فرد را در معرض ابتلا به لخته شدن خون قرار دهند.

لخته شدن خون قبل از سرطان، خود یکی از علائم هشداردهنده ابتلا به سرطان است. شرایط دیگر که خطر ابتلا به لخته شدن خون را بالا می‌برند، بیماری‌های التهابی مانند دیابت، بیماری‌های التهابی روده مانند کرون یا کولیت هستند.


افرادی که برای مدت طولانی بی تحرک هستند

حدود نیمی از علل ابتلا به لخته خون و یا آمبولی ریه در بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند، و یا اخیرا در بیمارستان بوده اند، بی تحرکی است. علاوه بر این، نشستن طولانی مدت در اتومبیل، اتوبوس یا هواپیما، خطر ابتلا به لخته خون را افزایش می‌دهد؛ بخصوص زمانی که شما به اندازه کافی مایعات نمی‌نوشید. در حقیقت هر گونه فعالیتی که شما را برای ساعت‌ها، بی تحرک نگه می‌دارد، شما را در معرض خطر لخته شدن خون قرار می‌دهد.


افرادی که در بیمارستان بستری می شوند

هر گونه دوره طولانی مدت ایستایی مانند بستری شدن در بیمارستان می‌تواند به کاهش انقباض در عضلات پاها، کاهش گردش خون، و خطر بالاتر شکل گیری لخته خون منجر شود. بیماران فلج نیز در معرض خطر بالای این عارضه قرار دارند.


بیشتر بدانید : درمان لخته خون پا با 9 روش خانگی



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: hamshahrionline.ir