خواب دیدن های شما حقایق زیادی را در مورد کیفیت خواب و البته سلامت شما بیان می کنند. خواب و رویاهایتان را جدی بگیرید.

خواب ندیدن می تواند نشان دهنده وجود یک مشکل جسمی باشد! آن را جدی بگیرید

در اینجا یک سوال مطرح می شود: شما چقدر خواب می بینید؟ اگر پاسخ شما به سوال "نه زیاد خواب نمی بینم" است، بهتر است بدانید تنها نیستید. طبق پژوهشی که در این زمینه انجام شد، 32 درصد مردم هر ماه یک بار یا حتی کمتر از آن خواب می بینند. اما با وجود اینکه خواب ندیدن رایج است، این مسئله می تواند واقعیت هایی در مورد کیفیت خوابتان بیان کند – و بدتر اینکه این مسئله ممکن است خطرناک باشد.

طبق گفته دکتر روبین نایمن Rubin Naiman، دانشمند خواب در مجتمع پزشکی دانشگاه آریزونا Arizona، امریکایی ها امروزه کمتر از قبل خواب می بینند – و این چیزی نیست جز یک بحران بهداشت عمومی. وی در مقاله اخیر خود برای سالنامه آکادمی علوم نیویورک علت این بحران را اینگونه بیان کرد که زیرا خواب دیدن یا رویا دیدن یک بخش ضروری از سلامت جسمی، ذهنی و روحی هر فرد محسوب می شود.

دکتر نایمن در مصاحبه ای با Men's Health سلامت مردان می گوید: " ما خوابیدن و خواب دیدن را یک مسئله ثانویه و به عنوان زیر مجموعه ای وابسته به زندگی کاری و زمان بیداری در نظر می گیریم. اما خواب خیلی بیشتر از اینهاست. "

خواب دیدن های ما اغلب محصول مرحله REM یا حرکت سریع چشم ها Rapid Eye Movement در خواب هستند، این مرحله از خواب مغز در فعال ترین حالت است و در نتیجه بیشتر احتمال رویا دیدن وجود دارد. نایمن می گوید اگر خواب نمی بینید، به این معناست که مرحله REM در خواب شما به اندازه کافی نیست و در نتیجه خواب شما کیفیت خوبی ندارد.

* REM:یک مرحله از خواب است که در نیمه شب اتفاق می افتد و با حرکات سریع چشم، رویا دیدن بیشتر و حرکات بدن و نبض و تنفس سریعتر همراه است. این عبارت مخفف Rapid Eye Movement است، به معنای حرکات سریع چشم ها.

خب چرا اینطور است؟ نایمن معتقد است فشار جامعه مدرن – برنامه های کاری مختل کننده خواب، موادی مانند الکل و داروهای تجویز شده و دسترسی به دستگاه های الکترونیک – ارتباط ما با خواب را خراب کرده اند و مرحله با ارزش REM را در خواب مختل کرده اند. فقدان مرحله REM خواب ما را در معرض خطر بالای ابتلا به افسردگی، مشکلات حافظه، چاقی و بسیاری شرایط دیگر قرار می دهد.

شب ها خواب می بینید؟ پاسخ شما حقایق زیادی را برملا می سازد

گفته می شود هسته اصلی نظرات نایمن ( اینکه مردم به اندازه کافی خواب با کیفیت ندارند) با شواهد زیادی حمایت می شود. طبق مراکز کنترل بیماری، بیش از یک سوم مردم امریکا خواب کافی ندارند، خواب کافی بیشتر از 7 ساعت خواب شبانه است که این میزان کوتاه شده است. اثرات خواب کافی برای سلامت نیز به خوبی مستند هستند: ثابت شده کم خوابی عمومی باعث آسیب دیدن سیستم ایمنی و حتی افزایش وزن می شود.

نایمن معتقد است راه حل این مشکل در مرحله REM و به طور خاص در خواب دیدن است. اما دیگر دانشمندان خیلی مطمئن نیستند.

پاتریک فولر Patrick Fuller، متخصص مغز و اعصاب و متخصص در پژوهش های خواب در دانشکده پزشکی هاروارد در صحبت با  Men's Health می گوید که برخی تحقیقات مربوط به REM قاطع نیستند.

فولر می گوید: " من در مورد هر گونه ادعا در مورد REM تردید دارم، چرا که عملکرد این مرحله از خواب همچنان مبهم است. ما داده هایی داریم که نشان می دهند REM برای بخش هایی از حافظه مهم است، اما افرادی هستند که REM خواب کمی دارند یا اصلا این مرحله را ندارد، اما همچنان عملکرد خوبی دارند. از آنجایی که REM در تمام حیوانات هم دیده می شود، می پذیریم که این مرحله یک عملکرد بیولوژیک خیلی مهم دارد، اما مشخص نیست این عملکرد چیست."

با این حال آنچه فولر با آن مخالف نکرد این بود که کم خوابی به عنوان یک مشکل همه گیر در آمده. در این باره فولر می گوید: من فکر می کنم ما نادیده گرفتن خواب را تا حدی به عنوان یک هنجار فرهنگی در آورده ایم. هدیه بزرگتری که به خودمان و نسل بعدی مان می توان بدهیم این است که قدردان خوابمان باشیم و به آن اخترام بگذاریم."

چند نکته هست که می توانید به وسیه آنها مطمئن شوید که خواب کافی و با کیفیت بالا داشته اید. هر روز هفته راس یک ساعت خاص از خواب بیدار شوید. برخی متخصصان توصیه می کنند قبل ار خواب از کامپیوتر و تلفن همراه استفاده نکنید و یا برای بیدار شدن از کوک کردن ساعت استفاده نکنید تا بدن شما الگوی خواب را بدون هیچ وقفه ای بگذراند.

گرچه علم مربوط به REM هنوز کمی مبهم است، اما واضح است که استراحت خوب در شب برای سلامت شما ضروری است. اگر می خواهید وزن خود را کم کنید، شاد باشید و سلامت خود را حفظ کنید. شاید بهتر باشد شب ها زودتر کامپیوتر خود را خاموش کرده و تلفن همراه خود را کنار بگذارید و بخوابید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواب های تان می خواهند به شما چه بگویند؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : فایده ای که زیاد خواب دیدن دارد!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رابطه رویای شبانه و بیماری‌ها



تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ