ویتامین B و تاثیرات فوق العاده آن بر سلامت
ویتامین B1 یا تیامین عملکرد مغر را بهبود بخشیده و نقش مهمی در سلامت بدن و کاهش استرس ایفا می کند.

ویتامین B و فواید آن برای بدن

 ویتامین‌های گروه B باعث کاهش استرس و افسردگی، سلامتی پوست و اعصاب می‌شوند.

دکتر مهیار منصوری با بیان اینکه ویتامین‌های گروه B به‌طورکلی در چرخه متابولیسم سلولی نقش دارند، افزود: این ویتامین‌ها موجب افزایش متابولیسم بدن و رشد و افزایش تقسیم سلول‌ها می‌شوند و در عملکرد درست دستگاه ایمنی و عصبی نقش دارند.

ویتامین‌های گروه B برای سلامت پوست و ماهیچه‌ها ضروری هستند، ویتامین‌های گروه B باعث کاهش استرس و افسردگی، سلامتی پوست و اعصاب می‌شوند؛ همچنین در تحقیقی نشان داده‌ شده‌ افرادی که ویتامینB زیادی در خون خود دارند حتی چنانچه سیگاری باشند با خطر کمتری در ابتلا به سرطان ریه مواجه هستند.

ویتامین B1 یا تیامین برای آزاد کردن انرژی از چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها موردنیاز است،
 این ویتامین، اعمال متابولیکی مختلفی را در سیستم اعصاب، سلول‌های خونی و عضلات انجام می‌دهد، همچنین برای رشد بچه‌ها و باروری در بزرگ‌سالان ضروری است.

 برای افراد عصبی، نگران و مضطرب ویتامین B1مفید است، این ویتامین توانایی مغز را زیاد کرده، به رفع سو هاضمه کمک می‌کند و برای عملکرد صحیح قلب بسیار مفید است.

منابع خوب ویتامین B1 برنج قهوه‌ای، تخمه آفتاب‌گردان، نخود، جو، لوبیا، نان‌های سبوس‌دار، مغزها، لبنیات و گوشت قرمز و مخمر هستند و این ویتامین طی فرایند پختن، دما و گرمای زیاد، اضافه کردن نگه‌دارنده‌ها و خشک‌کردن از بین می‌رود.

علائم کمبود ویتامین B1 شامل احساس خستگی و کم‌اشتهایی، یبوست، عصبی بودن، سو هاضمه، سردرد، گیجی، کمبود وزن، ضربان قلب و زودرنجی می‌شود. چنانچه کمبود ویتامین B1 ادامه داشته باشد گرفتگی ماهیچه ساق پا، درد و سنگینی در ساق پا، گرمی پا، خواب رفتن و بی‌حس شدن انگشتان دست‌وپا احساس می‌شود. درصورتی‌که در این مرحله متوجه کمبود این ویتامین نشویم، فرد دچار بیماری بری بری * Beriberi و همچنین سندرم ورنیکه کورساکف * Wernicke-Korsakoff شده و اگر در این مرحله فرد بیمار درمان نشود، می‌میرد.

ویتامین B و تاثیرات فوق العاده آن بر سلامت

علائم هشداردهنده بری‌بری، کمبود اشتها، گیجی، درست راه نرفتن، بیماری قلبی و اِدِم است و علائم هشداردهنده سندرم Wernicke-Korsakoff دوبینی، کمبود حافظه و رفتارهای غیرعادی است.

سیر و پیاز حاوی ماده‌ای به نام  آلانین Alanine است که موجب جذب ویتامین B1 در بدن می‌شود برخلاف آن سوسیس و کالباس دارای سولفور دی‌اکسید است که از جذب ویتامین B1 در بدن جلوگیری می‌کند.

*بیماری بری بری  Beriberi:  یک نوع سوءتغذیه است که در اثر کمبود تیامین (ویتامین ب۱) بروز می‌کند.  به طور کلی، علایم بری‌بری شامل کاهش وزن، اختلال در ادراک حواس، اختلالات هیجانی، ضعف و درد در اعضای بدن و نامنظمی ضرب‌آهنگ قلب هستند. ورم بخش‌هایی در بدن نیز از علایم دیگر بری‌بری است. به علاوه، ممکن از غلظت اسید لاکتیک و اسید پیروویک در خون افزایش یابد. بری‌بری وخیم موجب نارسایی قلبی و مرگ می‌شود.

*سندرم ورنیکه کورساکف  Wernicke-Korsakoff : نقص در حافظه نزدیک (کوتاه‌مدت) در نتیجهٔ مصرفِ طولانی و زیادِ الکل است. افرادی که الکل را برای طولانی مدت، و بیش از حد استفاده می‌کنند، به صورت ثانویه دچار کمبود ویتامین ب 1، همان تیامین، می‌شوند.  این نشانگان به‌ندرت در اشخاص زیر ۳۵ سال بروز می‌کند. 


 اگر می خواهید بیشتر بدانید : ویتامین های مورد نیاز بدن زنان

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن مردان+علل کمبود 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ویتامین B از شما در مقابل آلودگی هوا محافظت می کند! 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : قرص های ویتامین و 21 نکته درباره زمان مصرف, مقدار مصرف و جذب آنها که نمی دانید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ویتامین B از شما در مقابل آلودگی هوا محافظت می کند!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : توقف ریزش مو با ویتامین B7

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کمبود ویتامین B12 در زنان و 6 نشانه جدی آن

بیشتر بدانید : ویتامین b در چه چیزهایی وجود دارد؟ منابع انواع ویتامین b



گردآوري : گروه سلامت سيمرغ
seemorgh.com/health
منبع : isna.ir