بنکسی در کسوت یک نقاش بی چهره روانه زندان شد + تصاویر آثار
بنکسی یکی از مشهورترین دیوارنگاران جهان است که بیشتر به مسائل سیاسی و موضوع هایی مانند گرمای جهانی، جنگ، شنود غیرقانونی و شرایط سخت کاری پرداخته است.

بنکسی نقاش ناشناس

بنکسی بی شک مشهورترین دیوارنگار جهان است، آثار او آنقدر جذاب و البته مشهور هست که نقشی از او روی دیواری از یک خانه معمولی می تواند قیمت خانه را تا میلیون ها دلار بالا ببرد. حالا او از تازه ترین کار خودش روی دیواری 70 فوتی رونمایی کرده است، اثری در اعتراض به بازداشت هنرمندی در ترکیه، درست شبیه همه آثار او. این هنرمند خیابانی این بار پرونده زندانی شدن زهرا دوغان هنرمند ترکیه ای را نشانه رفته است.

دوار نگاره اثر بنکسی 1

دوار نگاره اثر بنکسی 1

بنکسی در صفحه اینستاگرامش با انتشار تصویری از کار جدید خود، نوشت:

من واقعا با او احساس همدردی می کنم. من چیزهای خیلی بدتر از این را که درخور بازداشت قانونی بود، کشیده ام. این بی عدالتی است؛ او فقط برای کشیدن یک تصویر سه سال به زندان افتاده است. زهرا دوغان که در حال تحمل حبس دو سال و ده ماهه خود است، نقاشی را از ویرانه های شهر «نصیبین» که توسط نیروهای امنیتی تخریب شده، کشیده بود.

دوار نگاره اثر بنکسی 2

دیوار نگاره اثر بنکسی 2

البته گرافیتی تنها هنر بنکسی نیست که به جذابیت کارهایش افزوده بلکه زندگی پر از رمز و راز او هم دلیلی است تا هواداران بیشتری در سراسر جهان داشته باشد. برای اثبات این نکته همین بس که پس از گذشت سال ها هنوز هویت اصلی اش کاملا فاش نشده است.

فیلم مستندی که بنسکی ساخت

بنکسی چند سال پیش از نحوه رازآلود کشیدن گرافیتی روی دیوارهای شهر آن هم به صورت شبانه فیلمی مستند ساخت که اتفاقا آکادمی هنرهای نمایشی اسکار آن را نامزد دریافت جایزه بهترین مستند سال دانست، اما یک مشکل اساسی وجود داشت و آن هم این بود که او در کل فیلم چهره خودش را پوشانده بود و تا به حال کسی او را ندیده بود!

دوار نگاره اثر بنکسی 3

دیوار نگاره اثر بنکسی 3

این فیلم که «خروج از مغازه کادو فروشی» نام داشت در میان نامزدهای نهایی بهترین مستند سال هم قرار گرفت. در حالی که زمان اهدای جوایز نزدیک می شد، بنکسی در سراسر لس آنجلس گرافیتی های متعددی خلق کرد. عده زیادی گمان می بردند بنکسی با لباس مبدل و به صورت ناشناس در مراسم حضور پیدا می کند و در صورت برنده شدن، با حضور ناگهانیش همه را غافلگیر می کند، اما اسکار بهترین مستند آن سال به فیلم دیگری یعنی «Inside Job» رسید!

دوار نگاره اثر بنکسی 4

دیوار نگاره اثر بنکسی 4

هر چند همین نکته هم در آثار بعدی او روی دیوارهای شهر لس آنجلس دیده شد، اما شاید محبوبیت بنکسی نه از ناشناس بودنش و نه البته از کیفیت آثارش که باید در اعتراض نهفته در تمام کارهایش بدانیم. نقاشی های «بنکسی» بیشتر به مسائل سیاسی و موضوع هایی مانند گرمای جهانی، جنگ، شنود غیرقانونی و شرایط سخت کاری پرداخته است. تاکنون بارها نقاشی های این هنرمند از روی دیوار جدا و به قیمت صدها هزار پوند فروخته شده است.

بیشتر بدانید : رفتار عجیب یک هنرمند: پاره کردن نقاشی هزار پوندی در حراجی!! +عکس


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه جام جم