مزیت های جسمی و روحی شنا را بشناسید
 مزیت های جسمی و روحی شنا بسیار زیاد هستند که گاهی به عنوان یک روش درمانی در نظر گرفته می شود. در ادامه به همه مزیت های جسمی و روحی شنا اشاره می کنیم

 مزیت های جسمی و روحی شنا

توصیه می شود افراد در بازه سنی 19 تا 64 سال 150 دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط در هفته داشته باشند. افراد جوان‌تر نیز باید از نظر جسمانی فعال باشند.

افزودن تمرینات قدرتی به هر روتین ورزشی اهمیت دارد تا از حفظ قدرت و انعطاف پذیری عضلات اطمینان حاصل شود. تا جایی که شرایط سلامت اجازه دهد، این روند باید تا هر زمان ممکن در زندگی ادامه یابد.

شنا مزایای مختلفی را برای سلامت روانی و جسمانی ارائه می کند که در ادامه با برخی از مهم‌ترین آنها بیشتر آشنا می شویم.


شنا یک تمرین کامل برای بدن

شنا تقریبا تمام گروه های عضلانی اصلی را درگیر می کند زیرا فرد باید از دست ها، پاها، نیم تنه بالایی و شکم خود استفاده کندشنا همچنین:

- ضربان قلب را بدون اعمال تنش بر بدن افزایش می دهد.

- قدرت را بهبود می بخشد.

- به عضلات حجم می دهد.

- تناسب اندام را تقویت می کند.

- به مدیریت وزن کمک می کند.


شنا و تقویت قلب و عروق

تمرینات قلبی عروقی، اغلب به عنوان کاردیو یا هوازی شناخته می شود، قلب، ریه ها و سیستم گردش خون را درگیر می کند. نتایج مطالعه ای در سال 2016 نشان داد که شنا می تواند به کاهش سطوح فشار خون و قند خون کمک کند.


شنا مناسب برای تمام سنین و سطوح تناسب اندام

برخی انواع تمرینات ورزشی ممکن است برای افراد تازه کار یا آنهایی که از تناسب اندام خوبی برخوردار نیستند چالش برانگیز و دشوار باشند. با این وجود، شنا به فرد اجازه می دهد تا با سرعت دلخواه به فعالیت پرداخته و می تواند برای افراد تازه کار گزینه ای جذاب‌تر باشد.

از سنین پایین می توان شنا را به فرد آموخت و بیشتر استخرهای شنا به گونه ای طراحی شده اند تا افراد مبتدی و آنهایی که ترجیح می دهند آرام‌تر شنا کنند نیز از این امکان برخوردار باشند.


شنا مهارتی نجات دهنده

فواید فراگیری شنا می تواند فراتر از بهبود شرایط جسمی و روانی بوده و در برخی موارد حتی نجات دهنده زندگی باشد.


شنا مناسب برای افراد آسیب دیده

مواجهه با یک آسیب دیدگی یا ابتلا به بیماری، مانند آرتریت، می تواند انجام تمرینات ورزشی با شدت بالا را دشوار سازد. از آنجایی که آب به خوبی از ماهیچه ها حمایت می کند، شنا انتخاب خوبی برای افرادی است که توانایی انجام ورزش های سنگین و با شدت بالا را ندارند.


شنا مناسب برای افراد ناتوان

یک ناتوانی جسمانی، مانند پاراپلژی Paraplegia یا فلج پایین تنه، می تواند گزینه های ورزشی را محدود سازد. از آنجایی که آب مقاومت و حمایت را فراهم می کند، افراد بسیاری شنا را گزینه ای ایده آل می یابند.

از آنجایی که شنا می تواند اعتماد به نفس را تقویت کرده و مهارت های اجتماعی را تقویت کند، گزینه مناسبی برای افرادی با ناتوانی های روانی محسوب می شود.


شنا و کمک به آسم

مزیت های جسمی و روحی شنا را بشناسید

افزون بر تقویت شرایط قلبی عروقی، شنا کردن می تواند ظرفیت ریه ها را افزایش داده و کنترل بر تنفس را بهبود ببخشد. اگرچه هوای مرطوب استخرهای سرپوشیده ممکن است به بهبود علائم آسم کمک کند، اما مواد شیمیایی ضد عفونی کننده مورد استفاده در استخرها ممکن است به تشدید علائم بیماری منجر شوند.


شنا و بهبود علائم مولتیپل اسکلروز (ام اس)

آب اندام های بدن را شناور نگه می دارد، از این رو افراد مبتلا به ام اس ممکن است از حمایت و مقاومت خفیفی که آب ایجاد می کند، سود ببرند. نتایج یک مطالعه کاهش چشمگیر درد هنگامی که گروهی از افراد مبتلا به ام اس در یک برنامه شنای 20 هفته ای شرکت کردند را نشان داد. همچنین، شرکت کنندگان بهبود در خستگی و افسردگی مرتبط با بیماری ام اس را گزارش کردند.


شنا فعالیتی بی خطر در زمان بارداری

شنا به عنوان ورزشی برای بانوان باردار توصیه می شود. وزن افزوده شده می تواند طی دوران بارداری موجب دردهای عضلانی و مفصلی شود. به واسطه این که آب می تواند از وزن زنان باردار پشتیبانی کند، ورزشی محبوب در میان این افراد محسوب می شود. شنا به احساس راحتی و آرامش بیشتر در شرایطی که تناسب اندام نیز حفظ می شود، کمک می کند. البته پیش از انجام هر فعالیت جدید در زمان بارداری با پزشک خود مشورت کنید.


شنا به کالری سوزی کمک می کند

شنا روشی عالی برای کالری سوزی است. میزان کالری سوزی به وزن و شدت شنا کردن شما بستگی دارد.


شنا ورزشی متنوع و سرگرم کننده

تمرینات ورزشی تکراری می تواند موجب خستگی و بی حوصلگی افراد شوند، اما روش های بسیاری وجود دارند که شنا کردن را به فعالیتی سرگرم کننده تبدیل می کنند.


شنا کمک به بهبود خواب

نتایج یک آزمایش با حضور افراد مسن که به بی خوابی مبتلا بودند، نشان داد افرادی که به طور منظم ورزش کرده بودند بهبود شرایط خواب خود را گزارش کرده اند. شنا یکی از بهترین گزینه هایی است که می توانید برای بهبود کیفیت خواب مد نظر قرار دهید.


شنا و بهبود خلق و خو

ورزش کردن موجب ترشح اندورفین در بدن می شود که این هورمون ها خلق و خو را بهبود می بخشند. شنا ممکن است اعتماد به نفس و مهارت های اجتماعی را تقویت کند که می تواند بر عزت نفس فرد اثرگذار باشد.

مطالعه ای که در سال 2014 با حضور افراد مبتلا به زوال عقل انجام شد، نشان داد آنهایی که طی بازه زمانی 12 هفته ای مطالعه به طور منظم شنا کرده بودند، بهبود در شرایط خلق و خوی خود را نشان داده اند.


شنا و مدیریت استرس

ورزش گزینه ای عالی برای کاهش استرس و اضطراب است. این فعالیت می تواند ذهن را از تفکرات ناخوشایند و مشکل آفرین منحرف کند. اگرچه برای ارائه نتایج دقیق‌تر به پژوهش های بیشتری نیاز است، اما حتی 20 دقیقه فعالیت جسمانی نیز ممکن است به احساس آرامش بیشتر در افراد کمک کند.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : فواید و مضرات ورزش شنا

بیشتر بدانید : اگر می خواهید با شنا لاغر شوید این نکات تغذیه ای را بدانید



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : asriran.com