سخنان صریح کوبنده و جنجالی الیور استون در جشنواره جهانی فیلم فجر
چهارشنبه پنجم اردیبهشت ۹۷ ساعت ۱۱کنفرانس مطبوعاتی الیور استون در سالن یک پردیس چارسو محل برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور هنرمندان و اصحاب رسانه آغاز کردید.

کنفرانس مطبوعاتی الیور استون در جشنواره جهانی فیلم فجر

در روز های پایانی جشنواره هستیم و امروز کنفرانس مطبوعاتی الیور استون برگزار می شود. الیور استون یکی از پنج فیلمساز مولف و چهره شاخص جهانی در این روز در این کنفرانس برای پاسخگویی به سوالات خبرنگاران در پردیس سینمایی چارسو حضور یافته است. الیور استون چند روزی ست در ایران حضور یافته اند، سفری به اصفهان و کاشان داشته اند و چند فیلم را در جشنواره دیده اند.

الیور استون در ابتدا گفت:
ممنونم از لطفی که به من داشته اید و کار فوق العاده ای که انجام داده اید. مهم ترین نکته این است که ایرانیان گرم ترین مردمان جهان را داراست. من از لبخند ایرانیان انرژی گرفتم و پی بردم فیلم یک زبان جهانی ست و مرزها را در مینوردد. من در طول سالیان گذشته حدود ده یا بیست فیلم دیده ام. ولی هزاران فیلم دیده ام از من نخواهید اسم ببرم. ولی سینمای ایران را تحسین میکنم.

چه شد که ایران آمدی چرا ایران را انتخاب کردی؟

به خاطر تاریخ ایران ایران ۲۵۰۰ سال در نقشه جهان حضور داشته سابقه فرهنگی زیادی دارد. همه امپراطوری پارسی و کوروش و داریوش را می شناسند. پسرم قبلا به ایران آمده بود. همسرم هم از کره جنوبی به این جا آمده است.

شما در سال گذشته از جمله هیات داوران جشنواره پوسان بودید و به یک فیلم ایرانی جایزه دادید.

فیلم سد معبر صداقت زیادی در به تصویر کشیدن فساد کثیف در شهرداری تهران را داشت. نیویورک هم همینطور است. بازی کاراکتر اصلی (حامد بهداد) فوق‌العاده بود.

شما در سابقه کاری تان فیلم هایی در مورد شخصیت های سیاسی جهان داشته اید آیا از شخصیت های سیاسی ایران فردی هست که بخواهید در مورد آن فیلم بسازید؟

من خودم را ژورنالیست نمیدانم من یک داراماتیست هستم من وقتی از درام خسته میشوم سراغ مستند میروم با رهبران حقیقی صحبت میکنم
از جمله چاوز نتانیاهو چاوز عرفات و.... (مترجم در ابتدا نام نتانیاهو را نیاورد که استون به وی واکنش نشان داد). من در حال حاضر برنامه ای برای مصاحبه با چهره‌های ایرانی ندارم. چند سال پیش شایعه ای منتشر شد که قویا آن را تکذیب میکنم و شایعه میدانم. گفته بودند من از احمدی نژاد تقاضای مصاحبه کرده ام. قویا تکذیب میکنم. نمیدانم این شایعه از کجا آمده است.

خبرنگار مهر نیوز پرسید آیا شما حاضرید فیلمی در مورد داعش و قهرمانان ایرانی بسازید مثلا قاسم سلیمانی؟

با واکنش هیجانی و مثبت الیور مواجه شد. (صدای شاتر دوربین‌های عکاسان بالا رفت). شما خیلی کشمکش جذابی را ایجاد کردید (به شوخی) ایده تون رو برای من بیاورید. شما داستان را هیجان انگیز مطرح کردید. قاسم سلیمانی همچنان زنده است و کسی نمی داند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. اما قطعا ساخت چنین فیلمی در ایران جالب است ولی کسانی هستند که مخالف چنین فیلمنامه ای هستند. مثلا روایت آمریکا و عربستان از داعش متفاوت است. این جریان همچنان ادامه دارد باید بگذاریم حقیقتش را نشان دهد.

کنفرانس مطبوعاتی الیور استون در جشنواره جهانی فجر

کنفرانس مطبوعاتی الیور استون در جشنواره جهانی فجر

خبرنگار هالیوود ریپورتر پرسید نظر شما در مورد مشکلات جعفر پناهی چیست؟ وی یکی از کارگردانان بزرگ جهان است ولی مشکل ممنوع الخروجی دارد و به علت مشکلات سیاسی نمی تواند در کن حضور یابد.

به نظرم اتفاق خوب برای یک فیلمساز این است که فیلمش را بسازد و دیده شود. چه حضور داشته باشد و چه حضور نیابد. من در جریان جزئیات مشکلات سیاسی وی نیستم در ایران چین و برخی کشورها چنین مشکلاتی وجود دارد. من اگر قدرتی داشتم دوست داشتم او بتواند در کن حضور یابد و مشکلش حل شوذ و در کل موافق آزادی بیان در هنر تا آخرین حد ممکن هستم. بیلی وایلدر همیشه به من انتقاد داشت میگفت که چرا سه ساعت در مورد نیکسون فیلم ساختی تو دیوانه ای. احتمالا او فیلم کوتاه دوست داشت. البته من نیکسون را دوست داشتم و به نظرم وی به حد کافی کشمکش داشت.

خبرنگار ایرنا از الیور استون پرسید در جهان فیلم های ضد ایرانی زیادی ساخته می شوند شما هم فیلم ایرانی اسکندر را ساخته اید. آیا وقتی به ایران آمدید از سوی رژیم صهیونیستی تهدید نشدید؟

اجازه بدید در مورد فیلم اسکند نکته ای رو بگم نسخه ای از اسکندر که من بگویم فیلم من است نسخه ۲۰۱۴ است. من در سال ۲۰۰۴ با کمپانی برادران وارنر فیلمی ساختم که سختگیری های آن ها فیلم را خراب کرد و من از همکاری با آن ها پشیمانم. اما آن چه که باعث سوتفاهم با ایرانیان شد در زمان نبرد داریوش رهبر ایران با اسکندر رهبر یونان است. داریوش در مقطعی از جنگ دچار حمله عصبی می شود و همین باعث شکست ایران می شود. اسکندر وقتی بر ایران پیروز می شود با احترام ردای خود را بر روی داریوش می اندازد و به امپراطوری پارس احترام می گذارد. داریوش بر اثر خیانت سردادران ایرانی توسط ایرانیان کشته می شود. ولی اسکندر قصد غارت ایران را نداشته و قصدش تشکیل یک امپراطوری چند ملیتی بوده است. البته این فیلم بد موقع پخش شد زمانی که بوش می خواست به بغداد حمله کند.

چرا کاراکتر آریوبرزن که یک سردار دلیر ایرانی بود در فیلم شما حضور نداشت؟

البته کاراکتری بود که بسیار زیرک بود به عنوان مشاور داریوش و در فیلم حضور داشت. در فیلم من آن سردار ایرانی که به داریوش خیانت می کند یک نیمه ترک است که در نهایت ایرانیان وی را می یابند و می کشند.

الیور استون در پاسخ به یکی از خبرنگاران که از وی پرسید آیا برای سفر به ایران از سوی اسرائیلی ها تحت فشار قرار نگرفتید گفت:

به محض انتشار خبر حضور من در ایران برخی از رسانه های تند روی اسراییلی شایعات زیادی منتشر نمودند این ها همان هایی هستند که شایعه مصاحبه من با احمدی نژاد را منتشر کردند!

صحبت های ویلیام الیور استون درباره تروریست

 ما عراق و لبنان و سوریه و یمن را نابود کردیم و تروریست ها در جهان پخش شدند و جهان به بی تفاوتی رسیده آن ها اصطلاح مشمئز کننده ای دارند
تخریب خلاقانه. دولت آمریکا انواع معاهده ها را نقض کرده و این نشان دهنده این است که آمریکا پایبند معاهدات بین المللی نیست. قانون آسیتوس
(الیور خواست حتما اصطلاح تخریب خلاقانه ترجمه شود.) همسر اول من یک خانم زیبای لبنانی بودند همچنان هم زیبا هستند در لبنان هم چهره ها زیبا بودند و هم چشم انداز ها. اگر آمریکا اجازه دهد من بازهم به ایران می آیم.

 برخی از فیلم های ایرانی در جشنواره های معتبر جهانی جایزه گرفته اند. آیا می تواند علت آن نگاه سیاسی خارجی ها باشد؟

(الیور استون اصغر فرهادی را نمی شناخت) نمیدانم با اطلاع کامل بگویم از سیستم جمع آوری رای ها در اسکار بگویم. به نظرم انقلاب باعث شده تا مردم واقع بینانه تر زندگی کنند. سد معبر فیلم بسیار خوبیست. من به آقای اسفندیاری انتقاد میکنم که شما زیادی لطیف هستید. اما این لطافت به فیلم ها راه یافته و می تواند در سینما تاثیرات مثبت بگذارد.

 لطفا در مورد اصطلاح آزادی بیان هنری بیشتر توضیح دهید ما اکنون در ایران به خاطر مساله امنیت ملی آزادی بیان کافی نداریم.

فیلمی که من در مورد جرج دبلیو ساختم، پولش را به سختی جور کردم و فروش ضعیفی داشت. من فیلمی در مورد اسنودن ساختم، در فرانسه اکثرا معتقد بودن که وی آزادی خواه است. اما به نظر آمریکایی ها این فیلم افشای اسرار بود و دوستش نداشتند. مساله دور زدن نظام سانسور است نمیدانم میشود اسمش را نظام سانسور گذاشت یا محدودیت مالی ایجاد کردن برای ساخت فیلم. ولی در همه جهان مساله امنیت ملی مطرح است. مادر من نیمه فرانسوی ست. من دیروز شوک شدم وقتی در تلویزیون ایران دیدم مکرون دارد دوشادوش ترامپ راه میرود و از بازبینی برجام صحبت می کند. مکرون جوانکی ست که از تاریخ شناختی ندارد نباید به دوران استعمار فرانسه بازگشت. ژاک شیراک شجاعانه مقابل بوش ایستاد و در جنگ با عراق همکاری نکرد. مکرون باید با شناخت بیشتری از تاریخ، سیاست هایش را پیش ببرد. دوران اقتدارگرایی افراطی به اتمام رسیده است.

 خبرنگار آی سی ان پرسید آیا منطق روایی فیلم های ایرانی برای غربی ها قابل فهم است؟

 این را نمی تواند کسی به طور دقیق بگوید.

 خبرنگار هنرلند: شما جرج بوش را به جاین وین سینما تشبیه کردید، ترامپ را به کدام بازیگر تشبیه می کنید؟

بیلز إ باب. یک شخصیت انجیلی.  شخصیت اساطیری در بابل باستان.

ساخت فیلم در مورد کوروش و جنگ ایران و عراق موضوعات جذابیست اما من برنامه ای برای ساختش ندارم. من تصاویر جنگ ایران و عراق را دیدم بسیار دردناک بود. آمریکا پشت سناریو جنگ ایران و عراق بود سلاح ها از آلمان می آمد. عراق داشت به نیابت از آمریکا می جنگید.

به نظر شما جوایز جشنواره های آمریکا سیاست زده هستند؟

الیور استون تایید کردند.


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ