ترسناک‌ترین و سردرگمترسناک‌ترین و سردرگم کننده ترین داستان‌های استفن کینگ، پدر وحشت + تصویر کننده ترین داستان‌های استفن کینگ، پدر وحشت + تصویر
استفن کینگ با 58 رمان، 10 داستان کوتاه اپیزودیک و چندین اثر غیرداستانی، باید انتظار داشت که افرادی که تازه طرفدار رمان های استفن کینگ شده اند برای آغاز کردن خواندن و تماشای آثار منتسب به او سردرگم شوند

وحشتناک ترین و خونین ترین داستان های ژانر وحشت

همه جا می گویند که نویسندگان همواره انسان های مهمی بوده و به آن ها توجه زیادی شده است. در سال 1976، یک معلم دبیرستان 26 ساله و نویسنده ای تازه کار اما خوش آتیه به نام استفن کینگ چنان از آخرین داستان خود ناامید شده بود که دست نوشته هایش را در سطل آشغال انداخت. خوشبختانه همسرش این دست نوشته ها را از آشغال دانی خارج کرده و او را ترغیب کرد که داستان را به پایان برساند و در نهایت داستان «کری» (Carrie) نوشته شده که اولین کتاب چاپ شده استفن کینگ بود. این کتاب به قدری مورد استقبال قرار گرفته و پرفروش شد که آغازگر راهی شد که استفن کینگ را به عنوان نویسنده پرفروش ترین کتاب های ژانر وحشت و حتی پرفروش ترین کتاب های عصر مدرن در 45 سال گذشته معرفی می کرد.

تاثیر استفن کینگ بر روی ژانر ترسناک بدون شک غیرقابل ارزیابی است. علاوه بر این که وی تاثیر زیادی بر روی نسل هایی از نویسندگان گذاشت، آثار استفن کینگ تاثیر قابل توجهی نیز بر روی ژانر وحشت سینما و تلویزیون گذاشت و در کمال ناباوری بیش از 66 فیلم و 29 سریال تلویزیونی بر اساس آثار او ساخته شد و بسیاری دیگر نیز در سال های آینده ساخته خواهند شد. استفن کینگ با 58 رمان، 10 داستان کوتاه اپیزودیک و چندین اثر غیرداستانی، باید انتظار داشت که افرادی که تازه طرفدار رمان های استفن کینگ شده اند برای آغاز کردن خواندن و تماشای آثار منتسب به او سردرگم شوند. اما از آنجایی که داستان های استفن کینگ همواره ترسناک ترین و خونین ترین داستان های ژانر وحشت بوده اند در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با 10 مورد از ترسناک ترین آثار او آشنا کنیم.

بیشتر بدانید : چگونه استیون کینگ Stephen King نویسنده محبوب ژانر وحشت شد؟

بیشتر بدانید : سلطان ادبیات وحشت چگونه می‌نویسد؟/ دیگر مغزم کشش ندارد


رمان کریستین Christine

مانند بسیاری دیگر از رمان های استفن کینگ، رمان «کریستین» (Christine ) داستانی دارد که در نگاه اول بسیار مضحک و غیرمعقول بنظر می رسد و شاید آن را جدی نگیرید زیرا داستان در مورد یک خودرو نفرین شده است که نوجوانان را شکار می کند. اما استفن کینگ در اعبتار بخشیدن به ساخته های فراطبیعی عجیب و غریب خود ید طولایی دارد و همواره دنیایی کاملاً منسجم و مرتبط می سازد که داستان هایی بسیار معقول در آن ها رخ می دهد. این رمان که در سال 1983 نوشته شده و 13اُمین رمان استفن کینگ است همان قلمرو رمان «کری» را از جنبه ای متفاوت مورد بررسی قرار می دهد و این بار به سراغ یک پسر بازنده و خجالتی در مدرسه به نام آرنی کانینگام می رود.

داستان ترسناک,وحشت,استفن کینگ,رمان کریستین
رمان کریستین

این نوجوان به مدت طولانی از لحاظ جسمی و روحی توسط همکلاسی و افراد بررگسال اطرافش شکنجه شده است اما والدین مهربانش نمی توانند آن توجه و احساسات عاطفی که ارنی به آن نیاز دارد را برای او فراهم کنند. اما وقتی آرنی خودروی موسوم به «کریستی» را پیدا کرده و سعی می کند آن را تعمیر نماید، در می یابد که قدرت خارق العاده ای بدست آورده و اعتماد به نفس او افزایش یافته است. بدین ترتیب او در دام هیولاهای درون خود می افتد. ترسیم بی نظیر کینگ از بیرحمی و بی توجهی بزرگسالان نسبت به کودکان در این رمان همان چیزی است که بسیاری از ما آن را تجربه کرده ایم و همین موضوع دست یازدیدن آرنی به خشونت و انتقام را ترسناک تر می سازد.

بازی جرالد Gerald's Game

استفن کینگ اسم خود در حوزه رمان های بزرگ ترسناک را با ارایه فعالیت های عجیب و غریب و ترسناک غیرطبیعی در موقعیت ها و فضاهای نیمه واقعی جاودانه ساخت. رمان «بازی جرالد» (Gerald's Game) در سال 1992، یک داستان هوشیار کننده و البته بسیار ترسناک دارد که باعث می شود خواننده انتظار اتفاقات غیرقابل باوری را در ادامه داستان داشته باشد. یک زن و شوهر نگون بخت به نما های جسی و جرالد برای تعطیلات به خانه ییلاقی خود می روند تا شاید اختلافات پیش آمده را حل و فصل نمایند. جرالد بازی خطرناکی را با همسر خود آغاز می کند و در حالی که دست و پای او را به تخت بسته شروع به شکنجه او می کند اما ناگهان سکته کرده و می میرد.

بیشتر بدانید : انتخاب های عجیب سلطان وحشت!!

داستان ترسناک,وحشت,استفن کینگ,بازی جرالد
بازی جرالد

بدین ترتیب جسی همانطور بسته شده به تخت باقی مانده و کوچکترین تلاشی برای نجات خود نمی تواند انجام دهد. در طی ادامه داستان، تمامی افکار و اتفاقاتی که در ذهن جسی می گذرد بازگو می شود و نتیجه یک خوانش عمیق و بسیار ناخوشایند از اتفاقاتی است که در ناخودآگاه شخصیت اصلی داستان می گذرد و رفته رفته خاطرات ترسناک و تروماهایی که در طول زمان فراموش شده اند دوباره نمایان می شوند. البته تلاش های جسی برای آزاد کردن خود نیز بر ترسناک بودن داستان می افزاید و آن را به یکی از تکان دهنده ترین داستان هایی که استفن کینگ تاکنون نوشته تبدیل می کند.

سالمز لات Salem's Lot

در حالی که بخش زیادی از پرخواننده ترین رمان های استفن کینگ دارای عناصر فراطبیعی قوی هستند، نویسنده زمان زیادی را صرف هیولاهای مرسوم این ژانر نکرده است. با این وجود، رمان چاپ شده دوم او با عنوان «سالمز لات» (Salem's Lot) در سال 1975 دارای دوست داشتنی ترین هیولاهایی است که در داستان های استفن کینگ دیده ایم. از بسیاری از جهات، رمان «سالمز لات» درست همانجایی است که استفن کینگی که امروزه ما می شناسیم شکل گرفت. در این رمان شخصیت اصلی داستان یک نویسنده است، قاعده ای که کینگ در بسیاری از رمان هایش از آن استفاده می کند.

داستان ترسناک,وحشت,استفن کینگ,سالمز لات
سالمز لات

در این رمان قهرمان داستان به نام بین میرز برای اولین بار بعد از چند دهه به شهر دوران بچگی اش باز می گردد و بخش قابل توجهی از قسمت های ابتدایی داستان به ترسیم ظاهر این شهر، تاریخچه و ویژگی های آن اختصاص یافته و به یکباره مشخص می شود که شهر پر از خون آشام است. استفن کینگ همواره گفته است که «سالمز لات» پیش خود او نیز محبوب ترین داستانی است که تاکنون نوشته است و بدون شک می توان آن را با «دراکولا»ی برام استوکر و «من افسانه هستم» ریچارد متیسون مقایسه کرد که از بهترین داستان های خون آشامی تاریخ به شمار می آیند.

کَری

داستانی که افسانه استفن کینگ با آن آغاز شد رمان «کَری» در سال 1974بود که نقطه عطفی برای ادبیات ژانر وحشت بود و دو سال بعد همان تاثیر را در دنیای سینما نیز در پی داشت. نسخه سینمایی این داستان با همین نام ساخته برایان دی پالما در سال 1976، با دنباله های متعددی همراه بوده و داستان های دیگری از داستان اصلی این رمان منشعب شد. درست مانند اثر دومش (سرزمین سالم)، حسی از نزدیک بودن به واقعیت ترس این داستان را تشدید می کند اما همین میزان از ترس با ابزارهایی متفاوتی نسبت به داستان بعدی او بیان می شود.

داستان ترسناک,وحشت,استفن کینگ,کَری
کَری

از آن گذشته، رمان کری بنیان کلیدی واقعیت داشتن ترس ماجرا را تحکیم می بخشد که علاقمندان به این ژانر و داستان های استفن کینگ رفته رفته به آن عادت کرده و عاشق آن شدند: در تمامی داستان های کینگ، هیولا همان شخصیتی است که تماشاگر با او همزادپنداری کرده و برای او دل می سوزاند، شخصیت هایی که اعمال زشت و ترسناکشان ریشه در درد و رنج آن ها دارد. این رمان داستان دختری به نام کری را روایت می کند که به شدت مورد اذیت و آزار و تمسخر همکلاسی هایش قرار می گیرد تا این که ناگهان در می یابد از قدرت خاصی در زمینه تکان دادن اشیاء از راه دور برخوردار است. کری وایت یکی از ترسناک ترین و همزمان سمپاتیک ترین شخصیت ها در تاریخ ژانر وحشت است.

کوجو Cujo

بیشتر رمان های استفن کینگ با مسایلی سروکار دارد که معمولاً در زندگی روزمره ما بی ضرر، بی خطر و حتی دوست داشتنی هستند و ناگهان ورق برگشته و آن شیء یا مسئله به تهدیدی ترسناک و مرگ آفرین تبدیل می شود. این دقیقاً همان اتفاقی است که در رمان «کوجو» (Cujo) رخ می دهد که کینگ آن را در سال 1981 به رشته تحریر درآورد. در این رمان بهترین دوست انسان به شکلی خوفناک اما قابل باور به بزرگ ترین دشمن او تبدیل می شود. در این رمان یک سگ دوست داشتنی و بسیار آرام به نام کوجو بعد از گزیده شدن توسط یک خفاش ناقل بیماری هاری به یکباره به موجودی ترسناک و وحشی تبدیل می شود.

داستان ترسناک,وحشت,استفن کینگ,کوجو
کوجو

سگ دیوانه ابتدا اعضای خانواده را یک یک می کشد و سپس به سراغ همسایه ها می رود. این که یک سگ رفته رفته به یک حیوان خوفناک تبدیل شده و کودکی که در این پروسه مورد تهدید قرار می گیرد باعث شده که خوانندگان این رمان ترس را با تمام وجودشان حس کنند و هر زمان که خبر حمله یک سگ به انسان شنیده می شود بدون شک خوانندگان تفاسیر رمان کینگ را در ذهن خود مجسم خواهند کرد.

بیشتر بدانید : سازندگان فیلم های ترسناک چگونه ما را می ترسانند؟! + عکس

میزری Misery

همانطور که قبلاً نیز گفتیم، ترس های کینگ تنها به پدیده های فراطبیعی محدود نمی شوند و برخی از ترسناک ترین داستان های او در مورد تهدیدهایی کاملاً انسانی هستند و این همان چیزی است که در رمان «میزری» (Misery) اتفاق می افتد. این رمان یکی از بهترین رمان هایی است که این نویسنده در سال 1987 به چاپ رسانده و یکی از ترسناک ترین و شخصی ترین کارهای او به شمار می آید که بار دیگر بر روی یک شخصیت نویسنده به نام پل شلدون متمرکز است. وی پس از یک حادثه رانندگی بیهوش می شود و پس از به هوش آمدن خود را در خانه زنی می یابد که از او پرستاری کرده و در کمال ناباوری از طرفداران پروپاقرص رمان های اوست.

داستان ترسناک,وحشت,استفن کینگ,میزری
میزری

با این وجود وقتی وی دست نوشته های شلدون در مورد رمان جدیدش را می خواند- که در مورد رابطه عاشقانه دختری به نام میزری چستین است- متوجه می شود که شخصیت میزری در انتها کشته می شود. این موضوع برای وی قابل قبول نیست و در حالی که شلدون را به تخت بسته از او می خواهد که میزری را به داستان بازگرداند و مسیر اتفاقات را آن طور که او می گوید تغییر دهد. این همان احساسی است که بسیاری از ما هنگام خواندن یک رمان پیدا می کنیم و اتفاقات آن طوری که ما دوست داریم در داستان رخ نمی دهند. کیتی بیتس برای ایفای نقش این زن با نام آنی ویلکس در اقتباس سینمایی اثر برنده جایزه اسکار شد.

ایستادگی The Stand

تا سال 1978، استفن کینگ سه رمان و یک مجموعه داستان کوتاه پرفروش نوشته و سپس نوبت به یکی از طولانی ترین و محبوب ترین رمان های او رسید که بر اساس یکی از پدیده های ترسناک کلیدی رمان های کینگ یعنی به پایان رسیدن جهان شکل گرفته بود. این رمان طولانی 823 صفحه ای با عنوان «ایستادگی» (The Stand) در اولین ویرایش خود در ویرایش های بعدی به 1.152 صفحه افزایش یافت و از هر لحاظ بی نقص نوشته شده است. از برخی جهات نیز تفاوت های اساسی بین این رمان و آثار دیگر کینگ وجود دارد زیرا وارد فضاهای فانتزی افسانه های می شود که بعدها در رمان «برج تاریک» (Dark Tower) نیز ادامه آن را دنبال کرد.

داستان ترسناک,وحشت,استفن کینگ,ایستادگی
ایستادگی

با این وجود رمان «ایستادگی» نیز یکی از ترسناک ترین آثار استفن کینگ به شمار می آید. بار دیگر اتفاقی ترسناک رخ می دهد که هیچ کس فکر آن را نمی کند. این رمان با جزییات فراوان و ترسناک داستان شیوع ویروسی مرگبار در سراسر را روایت می کند که در نهایت بخش زیادی از جامعه انسانی را نابود می سازد. اما این پایان ماجرا نیست و کسانی که با خوش شانسی از این ویروس مرگبار جان سالم به در برده اند با خطر دیگری مواجه می شوند و آن هم ترسناک ترین شخصیت شرور رمان های کینگ یعنی رندال فلگ است که در رمان «برج تاریک» نام «مرد سیاهپوش» را به خود می گیرد.

درخشش The Shining

استفن کینگ برای رمان سومش به سراغ یکی دیگر از عناصر دنیای وحشت رفت: خانه های جن زده. اما رمان «درخشش» (The Shining) نشان داد که چیزی فراتر از داستان های عامیانه و مبتذل داستان های ارواح است و به همین دلیل بود که «درخشش» هنوز هم بعد از 4 دهه به عنوان یکی از شناخته شده ترین، پرفروش ترین و محبوب ترین رمان های استفن کینگ شناخته می شود. داستان این رمان ما را به یک هتل بزرگ در کلرادو می برد که تاریخی دراز و پرماجرا دارد. جک تورنس یک معلم الکلی تازه اخراج شده و یک نویسنده بدشانس است که تصمیم می گیرد در این هتل به عنوان سرایدار مشغول شود و بدین ترتیب همراه با همسر و فرزندش و در فصل زمستان که هتل تعطیل است به این مکان مراجعه می کند.

داستان ترسناک,وحشت,استفن کینگ,درخشش
درخشش

علاوه بر سرمای سوزان، درو افتاده بودن و خالی بودن هتل به اندازه کافی فضا را ترسناک می کند، وجود نیرویی دیوانه کننده در هتل نیز شرایط را برای این خانواده سخت تر می سازد. جک خیلی زود در دام این تاثیر فراطبیعی قرار گرفته و تسخیر می شود. پسرش دنی اما به لطف توانایی های کودکانه اش درک بهتری از اتفاقات خانه دارد. با این وجود جک دیوانه شده و قصد جان خانواده خود را دارد. استنلی کوبریک در سال 1980 فیلمی با همین عنوان و بر اساس همین رمان ساخت که یکی از بهترین و مشهورترین فیلم های او به شمار می آید.

رمان آن It

رمان «آن» (It) دیگر اثر کینگ در سال 1986 است. این اثر حاوی عناصری است که از محبوب ترین عناصر کینگ به شمار می آیند. داستان رمان در شهری خیالی در ایالت مین رخ می دهد و شرایط و ظاهر شهر با جزییات فراوان توصیف می گردد با تصاویری واضح از دوران کودکی و تمام شادی ها و بدبختی هایی که در بر دارد: ترس های غیرقابل توصیف، افسانه های عجیب و غریب و انحراف بسیار. برای بسیاری اما خواندن این رمان به معنای ترس دائمی از دلقک ها خواهد بود و تصویر این شخصیت های روزگاری دوست داشتنی بعد از رمان کینگ و سریال برگرفته از آن در دهه 1990 دیگر به شکل سابق نبود.

بیشتر بدانید : ویژگی خاص چشمان دلقک ترسناک هالیوود در فیلم it !!+ تصاویر پشت صحنه

داستان ترسناک,وحشت,استفن کینگ,رمان آن
رمان آن

بالاتر از همه اینکه رمان «آن» یکی از مهم ترین کارهای کینگ است که به جزییات بسیار بیشتر و عمیق تری در مورد موضوعات کلیدی می پردازد که کم و بیش کتابشناسی او را در احاطه خود دارد: ترس از خود. اگر چه شخصیت شرور اصلی داستان یک دلقک مستقر در فاضلاب است که امروزه با نام پنی وایز شناخته می شود اما در واقع او یک موجود بی نام و بدون سن از جهنی دیگر می باشد که از ترس تغذیه کرده و به همان شکلی در می آید که قربانیان او از آن ترس بیشتری دارند. این رمان 1.138 صفحه ای طولانی ترسناک ترین و به یاد ماندنی ترین رمانی است که کینگ تاکنون نوشته است.

قبرستان حیوانات خانگی Pet Sematary

اگر چه همواره در مورد ترسناک بودن ارواح و هیولاها و ویرانی های بزرگ پساآخرالزمانی سخن درازی می کنیم اما در واقع وقتی پای از دست دادن بهترین و نزدیک ترین عزیزانمان می رسد با ترسناک ترین اتفاقات مواجه می شویم که از آن چه که فکر می کردیم برایمان هولناک تر است. رمان «قبرستان حیوانات خانگی» (Pet Sematary) بیش از دیگر داستان های کینگ ما را با این واقعیت ترسناک و ناخوشایند روبرو می سازد. کینگ خود این رمان را ترسناک ترین و آزار دهنده ترین داستانی که نوشته است می داند و برای بسیاری از خوانندگان، به خصوص کسانی که فرزند دارند، خواندن آن بسیار سخت خواهد بود.

داستان ترسناک,وحشت,استفن کینگ,قبرستان حیوانات خانگی
قبرستان حیوانات خانگی

این رمان داستان خانواده کرید را روایت می کند که به خانه ای جدید و باز هم در مَین نقل مکان می کنند که نه تنها در مجاورت یک قبرستان قرار دارد که کودکان محله حیوانات خانگی درگذشته خود را در آن دفن می کنند بلکه در کنار آن جاده ای قرار داد که معمولاً کامیون ها با سرعت زیاد از آن عبور می کنند. لوییس کرید که خیلی زود با یکی از همسایه ها دوست می شود، در می یابد که در پشت این قبرستان یک قبرستان باستانی قرار دارد که افراد مدفون شده در خود را به زندگی باز می گرداند اما به شکلی متفاوت. بعد از بازگرداندن گربه تازه درگذشته خانواده به کمک همین قبرستان، و بعد از برخورد یک کامیون با فرزندش، لوییس با کابوسی مواجه می شود که کابوس ترسناک هر پدر و مادری است و وقتی که لوییس تصمیم می گیرد فرزند مرده اش را به همان روش به زندگی بازگرداند اتفاقات هولناکی رخ می دهد. استفن کینگ هیچگاه به اندازه این رمان ترسناک، تاریک و غم انگیز ننوشته است.

بیشتر بدانید : روایتی از وحشت نویسی به سبک ایرانی

بیشتر بدانید : بهترین داستان های ترسناک جهان با موضوع ارواح + عکس

بیشتر بدانید : داستان واقعی که فیلم «جن گیر» از روی آن ساخته شد!! (عکس)

بیشتر بدانید : 10 فیلم ترسناک تاریخ سینما با موضوع روح! (+عکس)

بیشتر بدانید : اتفاقات خنده داری که در فیلم های ترسناک می افتد! +عکس (1)

 


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: bartarinha.ir